2022-05-08, 16:15
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Snurrig diskussion om vem som skulle vara mest trovärdig på anonyma uppgifter.
Gemensamma nämnaren är att det är - oavsett dödsmetod - nedtystat.

Det är locket på kring turerna om privatsamtal till polishuset.

Jag skulle vilja veta om skjutvapen var inblandat med tanke på hur han fick access till ett sådant.
Om de isof förvarades inkorrekt eller nycklar till vapenskåp, dvs relaterat till vapenlagen.
Då vore väl en anmälan på sin plats.

Hovrätten åberopade P7an som var minst sagt
förlegad som su-screening.
I mitt tycke vore det även intressant om han uttalat nåt till nån om att han inte tänkte acceptera domen och sitta inne.

Om det fanns typ varningssignaler som ignorerades, hur hans resonemang gick inför en fällande dom.
Då vore det ju väldigt viktigt att ha koll på både SD (och speciellt vapen).

Han sa ju i vart fall, ang häktning, att om han skulle ha fått förlängd häktning då skulle han inte klara av det. Det var skapligt tidigt som det uttalandet gjordes.
(Det var väl till sin kompis han sa det, den kompisen som sen kontaktade polisen ang SD:s skor. Jag har lyssnat flera gånger på det vittnesmålet men nu var det ett bra tag sen sist. 🤓 )

Man ser även på bilder som tagits en tid in i processen att SD magrat jättemycket. Jag tror att han, med ev diagnoser och ett fruktansvärt behov av att både röra sej och hävda sej, mådde fasansfullt dåligt av att vara instängd.
Senast redigerad av StudebakerHog666 2022-05-08 kl. 16:17.
Citera
2022-05-08, 16:28
Avslutad
Citat:
Snurrig diskussion om vem som skulle vara mest trovärdig på anonyma uppgifter.
Gemensamma nämnaren är att det är - oavsett dödsmetod - nedtystat.

Det är locket på kring turerna om privatsamtal till polishuset.

Jag skulle vilja veta om skjutvapen var inblandat med tanke på hur han fick access till ett sådant.
Om de isof förvarades inkorrekt eller nycklar till vapenskåp, dvs relaterat till vapenlagen.
Då vore väl en anmälan på sin plats.

Hovrätten åberopade P7an som var minst sagt
förlegad som su-screening.
I mitt tycke vore det även intressant om han uttalat nåt till nån om att han inte tänkte acceptera domen och sitta inne.

Om det fanns typ varningssignaler som ignorerades, hur hans resonemang gick inför en fällande dom.
Då vore det ju väldigt viktigt att ha koll på både SD (och speciellt vapen).

Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Han sa ju i vart fall, ang häktning, att om han skulle ha fått förlängd häktning då skulle han inte klara av det. Det var skapligt tidigt som det uttalandet gjordes.
(Det var väl till sin kompis han sa det, den kompisen som sen kontaktade polisen ang SD:s skor. Jag har lyssnat flera gånger på det vittnesmålet men nu var det ett bra tag sen sist. 🤓 )

Man ser även på bilder som tagits en tid in i processen att SD magrat jättemycket. Jag tror att han, med ev diagnoser och ett fruktansvärt behov av att både röra sej och hävda sej, mådde fasansfullt dåligt av att vara instängd.
Han hade enligt min källa, i närtid uttalat att han inte tänkte sitta inne och var klar över hur han skulle gå tillväga, nämligen att skjuta sig, i ladan. Det var där han inväntade domen.
Jag kan absolut ha fel, men litar på min källa.
Citera
2022-05-08, 16:32
Medlem
Asynjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Vad vet du om vem jag känner eller inte? Hur mitt kontaktnät ser ut?
Tills motsatsen har bevisats, så sköt han sig. Antagligen träffade han illa och "råkade" överleva en stund, därav sen HLR?

Jag tror det kan stämma att han på egen hand eller med hjälp karvade med kniv i halsen.

Hade han skjutit sig på egen hand tror jag inte de hade behövt anhålla personen som fanns på gården - alltså personen som larmade till någon inne i polishuset istället för att ringa 112. Kanske den personen önskade att det skulle ta extra tid?

Skjutning hade nog kunnat ses direkt om han blivit mördad, men om man karvat själv flera ggr kan det nog vara svårare att bedöma.

Jag har tidigare reagerat på att personen som anhölls som mordmisstänkt släpptes så snabbt innan kroppen kan ha hunnit fram till att bli synad av rättsmedicin.
Citera
2022-05-08, 16:35
Medlem
develis avatar
Citat:
(Det var väl till sin kompis han sa det, kompisen som sen kontaktade polisen ang SD:s skor. Jag har lyssnat flera gånger på det vittnesmålet men nu var det ett tag sen sist. 🤓 )

Man ser även på bilder som tagits en bra bit in i processen att SD magrat jättemycket. Jag tror att han, med ev diagnoser och ett fruktansvärt behov av att både röra sej och hävda sej mådde fasansfullt dåligt av att vara instängd.
Ja, han hade panik inför häktning, det nämnde han i nåt sms.
Vem var skokompisen?

Hans bror nämner även antidepressiva.
Tror också att kombinationen av att han knappt sover och alltid vara utomhus eller ständigt engagerad i nåt - påverkade starkt. Inklusive rigid och kontrollfreak.
Hans chef nämner nåt som tangerar neuropsykiatrisk diagnos.

I P7an finns om akut stressreaktion och insatt medicinering.
I Hovrättsdomen beskrivs att han var starkt påverkad av situationen.

Han har hamnat i onåd inför drömkvinnan som tog ut skilsmässa, så var det upphausat. SD, åsnan mellan två hötappar, tror ju inte hon begriper nåt och LW har otrohet som trumfkort.

Lägger man ihop den uppgiften med sakkunnigutlåtande om att stress/press och kontrollförlust kan utlösa mord - så finns det redan varningssignaler på mer "vetenskaplig" nivå att han var instabil.
Citat:
Han hade enligt min källa, i närtid uttalat att han inte tänkte sitta inne och var klar över hur han skulle gå tillväga, nämligen att skjuta sig, i ladan. Det var där han inväntade domen.
Om så är fallet så ger det ju helt klart följdfrågor - kring allt från prevention till vapenlag.
Även om grusgången var krattad för övrigt. Det gick väldigt fort att flytta in i huset.
Senast redigerad av develi 2022-05-08 kl. 16:42.
Citera
2022-05-08, 16:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Asynjan
Jag tror det kan stämma att han på egen hand eller med hjälp karvade med kniv i halsen.

Hade han skjutit sig på egen hand tror jag inte de hade behövt anhålla personen som fanns på gården - alltså personen som larmade till någon inne i polishuset istället för att ringa 112. Kanske den personen önskade att det skulle ta extra tid?

Skjutning hade nog kunnat ses direkt om han blivit mördad, men om man karvat själv flera ggr kan det nog vara svårare att bedöma.

Jag har tidigare reagerat på att personen som anhölls som mordmisstänkt släpptes så snabbt innan kroppen kan ha hunnit fram till att bli synad av rättsmedicin.
Det är väldigt besynnerligt. Likaså vem som tog emot samtalet från hovrätten i polishuset om ändrande av domen.
Den som anhölls, som det inte finns några dokument kring, ingen blev anhållen, enligt polisen? Hur var det med det där? Hemskt att bli anklagad för mord, borde gått ut i media eller ansökt om skadestånd, minst.
Det är så jävla konstigt, det som händer i Folketorp, stannar i Folketorp.. hålan Gud glömde?
Citera
2022-05-08, 16:59
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ja, han hade panik inför häktning, det nämnde han i nåt sms.
Vem var skokompisen?

Hans bror nämner även antidepressiva.
Tror också att kombinationen av att han knappt sover och alltid vara utomhus eller ständigt engagerad i nåt - påverkade starkt. Inklusive rigid och kontrollfreak.
Hans chef nämner nåt som tangerar neuropsykiatrisk diagnos.

I P7an finns om akut stressreaktion och insatt medicinering.
I Hovrättsdomen beskrivs att han var starkt påverkad av situationen.

Han har hamnat i onåd inför drömkvinnan som tog ut skilsmässa, så var det upphausat. SD, åsnan mellan två hötappar, tror ju inte hon begriper nåt och LW har otrohet som trumfkort.

Lägger man ihop den uppgiften med sakkunnigutlåtande om att stress/press och kontrollförlust kan utlösa mord - så finns det redan varningssignaler på mer "vetenskaplig" nivå att han var instabil.
Om så är fallet så ger det ju helt klart följdfrågor - kring allt från prevention till vapenlag.
Även om grusgången var krattad för övrigt. Det gick väldigt fort att flytta in i huset.

Skokompisen är Kenn*eth (den K som inte är Knat*os, jäklar vad det var svårt att komma ihåg alla namnen nu!)
Citera
2022-05-08, 17:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Skokompisen är Kenn*eth (den K som inte är Knat*os, jäklar vad det var svårt att komma ihåg alla namnen nu!)
Haha, ja.
Jag döpte SD till GW först (en galning i Kanada), kom inte ens på vad han hette.
Kanske friskt att slutligen bara minnas Lena vid namn.
Citera
2022-05-08, 17:19
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Haha, ja.
Jag döpte SD till GW först (en galning i Kanada), kom inte ens på vad han hette.
Kanske friskt att slutligen bara minnas Lena vid namn.

Ja, så får vi tänka. Liksom att man får vara glad att man inte förstår hur diverse galningar, vider etc tänker ☺️
Citera
2022-05-09, 07:42
Medlem
Citat:

Om nu din källa, i närtid, fått reda på (direkt från "hästens mun"?) att han skulle ta sitt liv vid fällande dom, tom hur (skjuta sig) och plats (ladan), ställde du frågan om hen kontaktat polisen och berättat vad SD sagt?
Citera
2022-05-09, 09:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Om nu din källa, i närtid, fått reda på (direkt från "hästens mun"?) att han skulle ta sitt liv vid fällande dom, tom hur (skjuta sig) och plats (ladan), ställde du frågan om hen kontaktat polisen och berättat vad SD sagt?

Om SD hade sagt det (till vem?), då undrar man ju varför personen inte försöker förhindrar det, berätta för polisen?

Varken polis eller åklagaren verkar veta var SD är när det händer, utan de verkar ju åka till andra adresser först.

Eller menar du Mumsbulle att familjen är införstådda, och låter det ske?
Och att kanske t om polisen är införstådda i det hela?

Man kan väl också fundera över att den/de som skulle varit införstådde med att SD hade dessa planer, nu sipprat om sina hemligheter( så att tom en skribent i tråden nu har fått kännedom om) som de vare sig förhindrade eller berättade för polisen om SDs självmordsplaner.

KH berättar i förhör (A150):

"Stefan sa om tiden han satt i häkte att det var det mest otäcka han varit med om. Han mådde
väldigt dåligt av det. Han sa att han skulle behöva ha medicin om han blev häktad igen.
Stefan tror att han kommer bli häktad igen på grund av att polisen kommer hitta blod efter
Lena hemma hos honom
"

Efter det satt han på nytt i häktet, men blev släppt i väntan på domen.

Det skulle ju vara riktigt illa av de personer som alltså vetat om SDs planer enligt Mumsbulle.

Vad gäller innehav av pistol, har det inte framkommit i FUP om något sådant innehav. Det skulle ju vara mycket allvarligt med tanke på vad som framkommit i förhör, och att SD lever i en familjesituation med barn, misstänkt för mord.

Dessutom har jag också svårt att tro att SD skulle få tillåtelse att ordna licens, utifrån samma premisser.

Illegalt köp?

Jag tror som sagt inte på konspirationer, eller att "någon" tillhandahållit ett vapen till SD.
Citera
2022-05-09, 09:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om SD hade sagt det (till vem?), då undrar man ju varför personen inte försöker förhindrar det, berätta för polisen?

Varken polis eller åklagaren verkar veta var SD är när det händer, utan de verkar ju åka till andra adresser först.

Eller menar du Mumsbulle att familjen är införstådda, och låter det ske?
Och att kanske t om polisen är införstådda i det hela?

Man kan väl också fundera över att den/de som skulle varit införstådde med att SD hade dessa planer, nu sipprat om sina hemligheter( så att tom en skribent i tråden nu har fått kännedom om) som de vare sig förhindrade eller berättade för polisen om SDs självmordsplaner.

KH berättar i förhör (A150):

"Stefan om tiden han satt i häkte att det var det mest otäcka han varit med om. Han mådde
väldigt dåligt av det. Han sa att han skulle behöva ha medicin om han blev häktad igen.
Stefan tror att han kommer bli häktad igen på grund av att polisen kommer hitta blod efter
Lena hemma hos honom
"

Efter det satt han på nytt i häktet, men blev släppt i väntan på domen.

Det skulle ju vara riktigt illa av de personer som alltså vetat om SDs planer enligt Mumsbulle.

Vad gäller innehav av pistol, har det inte framkommit i FUP om något sådant innehav. Det skulle ju vara mycket allvarligt med tanke på vad som framkommit i förhör, och att SD lever i en familjesituation med barn, misstänkt för mord.

Dessutom har jag också svårt att tro att SD skulle få tillåtelse att ordna licens, utifrån samma premisser.

Illegalt köp?

Jag tror som sagt inte på konspirationer, eller att "någon" tillhandahållit ett vapen till SD.
Det ÄR väldigt illa skött, hela cirkusen från första början, med att inte hitta Lena, trots att det gavs instruktioner om geoburkar, intresse osv.
Det är en sur gammal filt som lagts över hela fallet, som slutade med att Steffe blev friad av tingsrätten, levde livets glada dagar kors och tvärs i sin lek efter burkar. Sen kom hovrättsförhandlingarna, Steffe fortfarande fri som en fågel, dock "övervakad" av Soa.
Fortsatt i frihet efter tunga förhandlingar i hovrätten, där domkraftskaftsvideon visas upp, brottsplatsundersöknkngarna, där Steffe reagerar otroligt nervöst, när blodet på tvättmaskinen skådas. Han babblar om olika "avledande" saker, men det inger inte någon lugnande effekt.
Under hovrättsförhandlingarna sitter Stefan och är uppkopplad med dator och telefon, under förhandlingarna. Han är den enda som bär munskydd, förutom 1 åskådare (jag)
Soa påpekar myndigt för reportrarna att han visst inte var ensam om att bära munskydd, som de rapporterat om, det fanns en till, rätt ska vara rätt.
Unddr förhandlingarna sätter sig Stefan på knä på golvet, han ticsar enormt, flinar och ser rädd ut. Han var ett nervvrak. Jag vet att han flinade. Hans skrattrynkor avslöjade det, trots munskydd. Jag mötte hans blick.
Han var garanterat under enorm stress.
Åklagarna överlät att hovrätten själva fick avgöra huruvida Steffe skulle häktas i väntan på dom, allt var klart pappersmässigt.

Varför fungerade inte kedjan, telefon från hovrätten till polisen som meddelade att domen skulle ändras, Stefan skulle hämtas.
Det fastnade på vägen.
Vem som tog emot samtalet, ett kvinnligt stationsbefäl, har ej gått att få reda på, det är sekretess.

Det hade kunnat undvikas att Stefan tog sitt liv.
Av någon anledning lät dem det ske.

Gällande skjutvapen, har jag ingen aning om vad det var för sort.
Det är väl inte helt otänkbart att Stefan skaffat sig ett illegalt? Folketorpet är en gammal släktgård, det är väl inte helt orimligt att det finns någon form av jaktvapen där?
Citera
2022-05-09, 09:51
Medlem
Finns fungerande FUP?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här