2022-05-08, 13:23
Medlem
first.springs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Også i Bertheussen-saken klarte etterforskningen å rekonstruere videoopptak som var slettet.

Der var selve dataene innhentet med de hjemler PST har, innen et tidsrom som gjorde at de faktisk kunne bli brukt som fellende bevis. Gjenskapelse skjedde riktignok etter et LB var dømt, og lagmannsretten hadde forkastet bevisanken hennes. TMW hadde også samtykket til å utlevere materiale fra kameraovervåkingen.
Citera
2022-05-08, 13:29
Medlem
first.springs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Jaha, og hvorfor skiver ikke VG noe om det ?

Det er akkurat like sannsynlig at forfatteren av kryptorigget/brevet har lest reddit-tråden og hentet inspo derfra som at det faktisk er forfatteren som har postet tråden. Politiet kan også google og de har nok ettergått sporene fra reddit-tråden med den muligheten/fullmaktene de har.

At VG ikke skriver om det kan du jo sende en mail til ØM for å spørre om. Han har sikkert er fornuftig svar på det.
Citera
2022-05-08, 13:35
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Vi vet at 68-nummeret ikke ble aktivert, (om det er sant), men ett eller flere av de aktiverte og ikke identifiserte kontantkortene kan ha et slikt bruksmønster, at de blir slått på en sjelden gang, at abonnementene holdes aktive, og at telefonen(e) blir brukt til aktivitet på internett, og at politiet ved sporing av eier kun finner en stjålet id.

Politiet nevnte spesifikt at kriminelle ofte kjøper flere kontantkort i slengen. Det kan ha skjedd her også.

Tenker det er en viss sjanse for at alt ikke er helt som politiet sier i forbindelse med disse abonnementene.

Som du skriver, det er nok ikke uvanlig at kriminelle kjøper eller stjeler batcher med
simkort til fremtidig bruk. Hvorfor går politiet ut med en detaljert liste over telefonnumre, hvor
de er kjøpt, om de er aktivert eller ikke? Det burde vel være en relativt smal sak å få
bekreftet eierskap til dem av simkorteierne som har rent mel i posen og har opprettet
abonnementene i eget navn. Man trenger vel ikke gå ut i media for å finne ut slikt.

Min tanke er at det er slettes ikke umulig at ett eller flere av de offentliggjorte
nummerne har vært i aktiv bruk i den aktuelle perioden mellom sommeren 2017
og desember 2018, og at politiet har kartlagt denne bruken. F.eks. at man kan
ha sporet bruk av et slikt nummer i tilknytning til relevante basestasjoner.
Det er jo lov å anta at gjerningspersoner har kommunisert på en eller annen måte.
Man kan vel også anta at dette ikke har foregått via deres vanlige kanaler.

Citat:
Jeg er usikker på hvordan det fungerer. Hvis jeg tar ut sim-kortet på min telefon, går på McDonalds og bruker deres Wifi, kan ingen spore hvilken telefon som feks opprettet Monero-kontoen da.

Alle enheter som tilkobles et wifi-nettverk vil etterlate seg spor. Men jeg tror politiet
vil slite hvis de ikke har tilgang på enheten som ble brukt. Men det er selvsagt en
mulighet for at de har den, det vet vi jo ikke.

Citat:
Jeg må jo uansett ta vare på valideringsinfoen, ellers vil jeg ikke greie å få tilgang til Monero-kontoen selv engang.

Hvordan gjør jeg det. Lagrer valideringsinfoen på min egen telefon. Lagrer valideringsinfoen i min sky. Penn og papir. ?

Første jeg tenker er pasted.co eller tilsvarende. Men kanskje ikke med
som passord.
Er ikke disse valideringskodene i hex?
Citera
2022-05-08, 13:46
Medlem
Svartedikets avatar
Litt OT, men ser forøvrig nå følgende i et innlegg på godeste Reddit:
"Binance has suspended XMR withdrawals"
Skulle gjerne visst hva dette betyr i praksis, og om det har noen konsekvenser for denne aktuelle saken.
Citera
2022-05-08, 13:48
Medlem
Kasbah Hub skiftet forøvrig navn til Negentro Bit Hub rett etter at bortføringen ble offentlig, pussig. Her er det mye moro for media å gasse seg i.
Citera
2022-05-08, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Tenker det er en viss sjanse for at alt ikke er helt som politiet sier i forbindelse med disse abonnementene.

Som du skriver, det er nok ikke uvanlig at kriminelle kjøper eller stjeler batcher med
simkort til fremtidig bruk. Hvorfor går politiet ut med en detaljert liste over telefonnumre, hvor
de er kjøpt, om de er aktivert eller ikke? Det burde vel være en relativt smal sak å få
bekreftet eierskap til dem av simkorteierne som har rent mel i posen og har opprettet
abonnementene i eget navn. Man trenger vel ikke gå ut i media for å finne ut slikt.

Min tanke er at det er slettes ikke umulig at ett eller flere av de offentliggjorte
nummerne har vært i aktiv bruk i den aktuelle perioden mellom sommeren 2017
og desember 2018, og at politiet har kartlagt denne bruken. F.eks. at man kan
ha sporet bruk av et slikt nummer i tilknytning til relevante basestasjoner.
Det er jo lov å anta at gjerningspersoner har kommunisert på en eller annen måte.
Man kan vel også anta at dette ikke har foregått via deres vanlige kanaler.

Jeg tror også at politiet har los på ett eller flere av disse kontantkortnummerene.

Politiet visste allerede i des 2018, OHG ble stoppet av politiet på Gardermoen 6. desember, om 68-nummeret. Telia visste at 68-nummeret lå i en serie av 20 Telia kontantkort som var lagt ut for salg. Men Telia visste ikke nøyaktig hvilket utsalgssted startpakkene befant seg.

Så, vi må anta at politiet har fulgt med på disse kontantkort-abonnementene fra des 2018 og utover. Og har søkt seg tilbake til aktiviseringstidspunktet. For de av sim-kortene som var aktiverte.

Edit.

Glemte det som jeg hadde håpet på, at ett av de aktiverte nummerne kan ha vært aktive omtrent da Tor-mailer ble sendt. Eller, omtrent da den angivelige motparten sende bitcoins.
Senast redigerad av kornblomst 2022-05-08 kl. 13:54. Anledning: Edit.
Citera
2022-05-08, 13:53
Medlem
first.springs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toiko1
Kasbah Hub skiftet forøvrig navn til Negentro Bit Hub rett etter at bortføringen ble offentlig, pussig. Her er det mye moro for media å gasse seg i.

Ja ikke sant. Tenkte kanskje noen her heller ville finne det mer mistenkelig at kasbah er et arabisk ord og derfor at det 100% måtte være noen arabere som sto bak 31.10
Citera
2022-05-08, 13:57
Medlem
first.springs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Litt OT, men ser forøvrig nå følgende i et innlegg på godeste Reddit:
"Binance has suspended XMR withdrawals"
Skulle gjerne visst hva dette betyr i praksis, og om det har noen konsekvenser for denne aktuelle saken.

Det betyr ingenting i praksis. Det er bare å overføre sine XMR til en annen wallet, for så å veksle de til f.eks. BTC og føre disse tilbake til Binance dersom man på død og liv ønsker å ta kronene ut der.
Citera
2022-05-08, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av first.spring
Det er akkurat like sannsynlig at forfatteren av kryptorigget/brevet har lest reddit-tråden og hentet inspo derfra som at det faktisk er forfatteren som har postet tråden. Politiet kan også google og de har nok ettergått sporene fra reddit-tråden med den muligheten/fullmaktene de har.

At VG ikke skriver om det kan du jo sende en mail til ØM for å spørre om. Han har sikkert er fornuftig svar på det.
Det må nok passe inn i konspirasjonsteorien TH/RU før de skriver noe om det. Om det så skulle være slik at GM bare har hentet info til brevet fra tråden, så er det fortsatt en klar forbindelse mellom innholdet i tråden og brevet. Man kunne i det minste ha spurt DV chain om det ble noe av det omtalte Monero salget ?
Citera
2022-05-08, 14:04
Medlem
Citat:
Det finnes flere kilder og elektroniske spor. Selvsagt blir alt kartlagt.
Du virker så lite interessert i å diskutere dette. Tror egentlig den nye etterforskningsgruppen vil at vi skal nøre opp i dette, så de kan fiske litt i rørt vann.
Citera
2022-05-08, 14:13
Medlem
Citat:
Ikke bare mediene. Forlagene også.

En bok kunne endelig gjort ham "rik".
Raske og lettjente penger på et blunk.

RUs drøm kunne gått i oppfyllelse.
Men det fordrer dønn ærlighet.

Ser ut som RU velger renholdsartikler.
renholdsartikler for å vaske seg ren. Mulig han velger 21 års fengsel framfor å bli rik. Folk har jo litt ulike ønsker. Ikke alle drømmer om velstand og lykke. Ris og poteter spiser han utenfor murene og det er slutt på vann og brød i norske fengsler.
Citera
2022-05-08, 14:18
Medlem
first.springs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Det må nok passe inn i konspirasjonsteorien TH/RU før de skriver noe om det. Om det så skulle være slik at GM bare har hentet info til brevet fra tråden, så er det fortsatt en klar forbindelse mellom innholdet i tråden og brevet. Man kunne i det minste ha spurt DV chain om det ble noe av det omtalte Monero salget ?

Det er åpentbart en forbindelse. Jeg tror forfatteren har googlet seg frem til posten. Men politiet må uansett sjekke det ut, noe de mest sannsynlig har gjort. Politiet har i alle fall 100% kontaktet tjenestene som nevnes i brevet. Alt annet ville vært katastrofalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in