Citat:
Ursprungligen postat av
Formann
Det er ingen logikk i det du sier, kan du forklare step by step?
Vi vet at det skal ha blitt overført Monero tilsvarende ca 13 millioner NOK den 9. juli 2019. Denne overføringen skal ha skjedd hos Kripos. (Hvis det er sant.)
Hvis RU hjalp TH å opprette Monero-konto, kan RU ha tatt vare på valideringsdataene. Hvis TH skulle bli dømt, eller hvis TH som begynner å bli gammel skulle omkomme av sykdom, ulykke eller lignende, kan RU tro at han da vil bli den eneste som kjenner valideringsdataene og den eneste som kan ha tilgang til Monero-kontoen.
RU kan feks ha trodd at TH tenkte å gjemme unna penger på Monerokontoen.
Og, hvis jeg skulle gjemme unna penger i kryptoverden, ville jeg ha brukt en smarttelefon med internettoppkobling, en egen telefon kun til dette, med stjålet id, for enkelhets skyld. Da ville jeg ha hatt nødvendige data lagret på telefonen, eventuelt i sky eller noe. Lett tilgjengelig, men uten at transaksjoner og aktivitet kan knyttes til min person.
Vi vet at 68-nummeret ikke ble aktivert, (om det er sant), men ett eller flere av de aktiverte og ikke identifiserte kontantkortene kan ha et slikt bruksmønster, at de blir slått på en sjelden gang, at abonnementene holdes aktive, og at telefonen(e) blir brukt til aktivitet på internett, og at politiet ved sporing av eier kun finner en stjålet id.
Politiet nevnte spesifikt at kriminelle ofte kjøper flere kontantkort i slengen. Det kan ha skjedd her også.
Citat:
Ursprungligen postat av
FlashBaronen
Det holder med en smarttelefon uten SIM-kort men med WiFi fra for eksempel McDonald's.
(Vi er nok ellers på linje om at den du siterer er en villeder)
Jeg er usikker på hvordan det fungerer. Hvis jeg tar ut sim-kortet på min telefon, går på McDonalds og bruker deres Wifi, kan ingen spore hvilken telefon som feks opprettet Monero-kontoen da.
Jeg må jo uansett ta vare på valideringsinfoen, ellers vil jeg ikke greie å få tilgang til Monero-kontoen selv engang.
Hvordan gjør jeg det. Lagrer valideringsinfoen på min egen telefon. Lagrer valideringsinfoen i min sky. Penn og papir. ?
Citat:
Ursprungligen postat av
Ittno
Jeg er åpenbart ikke ekspert, men så vidt jeg kan se er vel ikke dette så dumt. Flashbaronens innlegg ang wifi forklarer også et alternativ til teorien.
Det må være en grunn til at RU ikke forteller alt han vet til politiet. Men hva.
Citat:
Ursprungligen postat av
OleStoltenberg
I sitt brev, skriver GM «Du kjøp helt nytt pc, lag eget Monero lomebok på mymonero.com det tar 1 minut ingen registrering» Da er det antagelig det han selv har gjort.
TH fikk beskjed om å lagre sin egen Monero-kontoen på en ny PC. TH skulle kjøpe Monero tilsvarende 9 millioner Euro for så å sende pengene til Løsepenge-Monero-kontoen.
TH må ha valideringsdataene for både å kunne kjøpe Monero, og for senere å sende Monero til Løsepenge-Monero-kontoen.
Jeg vet ikke om de alternative vekslingsbørsene TH fikk oppgitt i løsepengekravet, selger Monero mot feks NOK. Det vil avhenge av om selgere av Monero godtar NOK som betalingsvaluta. Det er selger som bestemmer prisen, og hvilken valuta prisen skal betales i. Kanskje selger krever Euro, eller dollar eller, en eller annen kryptovaluta, eks Bitcoin, som er den mest vanlige.
Den første bøygen TH må igjennom, er å kjøpe Monero som han senere kan innfri løsepengekravet med.
Monero er en slag ihende-haver-valuta, der den som har validerings-infoen på Monero-kontoen er den som eier Moneroene. At du ikke trenger å registrere deg ved navn, er ikke viktig. Du må opprette en brukerprofil uansett, og ta vare på valideringsdataene.
Siterer
Extremadura.
Citat:
Du kan bruke hvilken som helst pc/telefon i verden til å logge deg på din monero-konto, bare du har appen på pc/telefon, de 25 innloggings-ordene ,passordet og profil-navnet ditt. Transaksjoner mellom monero-konti foregår via unike QR-koder som enhver med Monero konto har