2022-05-08, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swineflu
Det finns inget beslut om utmätning i TS fall, det skulle beslutas efter den 18/5
Det är inte korrekt av kronofogden att utmäta pengar innan beslut är taget. Detta för att den skuldsatte ska hinna redovisa skäl till att utmätning inte ska ske. Man ska även kunna överklaga taget beslut.
Som varannat inlägg redan svarat så var ju 18/5 dagen för beslut om LÖNEutmätning. Utmätningen på andra tillgångar började säkert på en gång varför pengar drogs från bankkontot.
Citera
2022-05-08, 12:16
Bannlyst
Kronofogden måste väl låta dig ha kvar pengar till hyran och mat.
Citera
2022-05-08, 12:32
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filadelfia77
Jag kan inte undanhålla en löneutmätning!
Och varför skickar de ett brev den 4/5 där jag ska redogöra för min ekonomi för en ev löneutmätning och sedan drar de mina pengar två dagar senare? Jag är fast anställd så lön kommer den 27/5.
Skälet till att inte dra 13675 kr i mitten av en månad är att jag har 1000 kvar.
Jag behöver inga pekpinnar till att jag har skuld hos KFM, det var inte det mitt inlägg handlade om.
Jag är frågande till deras förfarande.
Om de i förväg varnar dig om när utmätningen kommer kan du ta ut pengarna eller använda dem så att de inte är kvar. Det låter som att KFM gjort sitt jobb väl i det här fallet. Du såg det inte komma och de fick tag på en väsentlig del av det du hade.
Citera
2022-05-08, 12:35
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Skulden är reglerad nu, inte så att det är astronomiska summor vi pratar om.
Men ändå, 1000 kr kvar på kontot idag.
Den är väl inte reglerad? Det stod ju minus 14000.

Citat:
Ursprungligen postat av eksjo66
Kronofogdens enda "måste" är att få in pengarna...
Citera
2022-05-08, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eksjo66

Varför det? TS får väl göra som alla andra dvs se till att betala hyra och mat med lönepengarna i första hand.
Citera
2022-05-08, 12:40
Medlem
yz44s avatar
TS bör väl vara glad nu när skulden är reglerad, då behövs ingen utmätning på lönen.
Citera
2022-05-08, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Fattar du trögt? Folk har försökt förklara att utmätning (ta pengar från ditt konto) och löneutmätning inte är samma sak.
Nä, det gör jag inte. Jag har full koll, så det behöver du inte oroa dig över!!
Citera
2022-05-08, 12:50
Medlem
Lillreds avatar
Vad är det du inte förstår?

Vad vi utmäter och i vilken ordning/
1/ Kontanta medel, det vill säga pengar.
2/ Pengar på banken eller skatt som du eller företaget ska få tillbaka.
3/ Fordringar, exempelvis om någon är skyldig dig eller företaget pengar.
4/ En del av din lön eller annan inkomst.
5/ Fondandelar och aktier.
6/ Övrig lös egendom – exempelvis bostadsrätter eller bilar. Om vi utmätt en bil måste ändå trafikförsäkrings*avgiften betalas tills bilen eventuellt ställs av eller tills den får en ny ägare.
7/ Fast egendom – vi kan utmäta en fastighet om du eller företaget inte betalar de lån den är pantsatt för. Om fastigheten är värd mer än lånet, kan vi utmäta den även för andra skulder än själva fastighetslånet.
8/ Skepp, luftfartyg, tvistiga fordringar (krav som det råder oenighet om).
Slut citat. Källa; https://kronofogden.se/nagon-har-ett-krav-mot-dig/kravet-ar-faststallt---du-ska-betala-eller-gora-nagot/du-foretaget-kan-inte-betala/utmata-lon-eller-egendom

Med andra ord, löneutmätning kommer först i fjärde hand. Du har blivit underrättad om din skuld, vad som kommer ske osv. långt innan KFM ens kontrollerar ditt bankkonto. Men NÄR dom gör det så dras eventuella stålar direkt.

Jag har suttit stenhårt fast hos Fogden med skulder på över en halv miljon och löste det genom ta kontakt och lär dig att frågor/beslut om löneutmätning kan pågå samtidigt.

Du har haft havet med tid att både lösa skulden och komma överens med KFM om betalning, delbetalningar osv. KFM är jävligt tydliga vad som kommer ske om du inte agerar. Så felet ligger hos dig och ingen annan. Enbart trams att pipa om att vi säger det till dig och "buhuu... fogden gjorde innan lovat datum"
Väx upp för fan!
Citera
2022-05-08, 12:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Varför det? TS får väl göra som alla andra dvs se till att betala hyra och mat med lönepengarna i första hand.

Ja, men kronofogden måste väl ha koll på att så har skett, dom får aldrig ta pengar över existensminimum.
Dom kan ju inte ta pengar utan att förvarna.
Citera
2022-05-08, 13:08
Medlem
Citat:
Där finns ju inget beslut om utmätning!
Hade ju inte ifrågasatt det i så fall!
Jag fick ett brev om jag ska redogöra för min ekonomi så de sedan skulle besluta hur LÖNEUTMÄTNINGEN skulle gå till.
Jag hade till den 18/5 på mig att svara på det brevet. Två dagar efter jag mottagit brevet så utmäter de mitt bankkonto.

Har det gått till Kronis så mäter de ut dina skulder.
Det behövs inget beslut på det.

Det är du som inte läst igenom breven på kivra gissar jag, eftersom att det är flera steg mellan en obetald räkning, till Inkasso, till Kronis.
Så det mest troliga är att du är typen som inte öppnar din post när det börjar bli jobbigt.

Det är ett ganska vanligt beteende när livet blir lite jobbigt, inget att haka upp sig på.
Citera
2022-05-08, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
De lämnar belopp som motsvarar existensminimum och tar överskjutande belopp snarare.
Knepigt, får inte in 18/5 i ekvationen. Fanns det beslut om utmätning redan fattar jag inte vad som skulle ske den 18 maj.

Existensminimum är inte en tusenlapp, har för mig runt 6000/mån, kan vara gammal siffra jag har i huvudet, men så lite som en tusenlapp är det inte. TS bör kontakta KF och fråga vad som har hänt.

Den 25e ja.
Citera
2022-05-08, 13:36
Medlem
Det är för att du inte ska plocka ut pengarna.
När utredningen är klar den 18:e så får du pengar tillbaka.
Kontakta närmsta kontoret och prata med de.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in