Citat:
Ursprungligen postat av
filadelfia77
Hej!
I onsdags fick jag brev via Kivra om att Kronofogden startat en utredning om löneutmätning. Jag har till den 18/5 på mig att redogöra för min ekonomi. Igår upptäckte jag att jag endast hade 1000 kr kvar på kontot. I posten (på internetbanken) från i fredags står det Utmätning och -13675. Inget mer.
Jag fick fullkomlig panik och ingen att kontakta. Kan Kronofogden göra så två dagar efter jag mottog brevet där det står att jag har till den 18/5 på mig att svara?
Och varför? Och varför hör de inte ens av sig till mig EFTER de dragit pengarna? Jag har ingen kriminell bakgrund överhuvudtaget och aldrig ljugit eller lurat Kronofogden.
Kan mitt konto ha blivit scammat?
En löneutmätning kan man inte stoppa, pengarna dras från lönen av arbetsgivaren innan de betalas ut till arbetstagaren.
Ja, jag har skulder, det är det enda felet jag gjort.
Du kunde ha gjort nåt åt utmätningen innan, men inte nu.
De kommer att med jämna mellanrum söka av dina konton och ta allt tills skulden är klar.
Ring dom, sätt upp en plan där du redogör för lönen (inte övertid eller andra tillägg) + dina nödvändiga utgifter, så kommer de lägga sig på acceptabel nivå om de ser att de kan få in skulden på ett år.
Annars tar de existensmininum och lämnar ca 12K.
Ring och prata med dom, skriv ner namn och vad ni kommer överens om (spela in samtalet om du vill).