2022-05-08, 09:20
Medlem
Hej!
I onsdags fick jag brev via Kivra om att Kronofogden startat en utredning om löneutmätning. Jag har till den 18/5 på mig att redogöra för min ekonomi. Igår upptäckte jag att jag endast hade 1000 kr kvar på kontot. I posten (på internetbanken) från i fredags står det Utmätning och -13675. Inget mer.
Jag fick fullkomlig panik och ingen att kontakta. Kan Kronofogden göra så två dagar efter jag mottog brevet där det står att jag har till den 18/5 på mig att svara?
Och varför? Och varför hör de inte ens av sig till mig EFTER de dragit pengarna? Jag har ingen kriminell bakgrund överhuvudtaget och aldrig ljugit eller lurat Kronofogden.
Kan mitt konto ha blivit scammat?

En löneutmätning kan man inte stoppa, pengarna dras från lönen av arbetsgivaren innan de betalas ut till arbetstagaren.

Ja, jag har skulder, det är det enda felet jag gjort.
Citera
2022-05-08, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filadelfia77
Hej!
I onsdags fick jag brev via Kivra om att Kronofogden startat en utredning om löneutmätning. Jag har till den 18/5 på mig att redogöra för min ekonomi. Igår upptäckte jag att jag endast hade 1000 kr kvar på kontot. I posten (på internetbanken) från i fredags står det Utmätning och -13675. Inget mer.
Jag fick fullkomlig panik och ingen att kontakta. Kan Kronofogden göra så två dagar efter jag mottog brevet där det står att jag har till den 18/5 på mig att svara?
Och varför? Och varför hör de inte ens av sig till mig EFTER de dragit pengarna? Jag har ingen kriminell bakgrund överhuvudtaget och aldrig ljugit eller lurat Kronofogden.

En löneutmätning kan man inte stoppa, pengarna dras från lönen av arbetsgivaren innan de betalas ut till arbetstagaren.

Ja. det är kronfogdens uppgift att (mot din vilja) reglera dina skulder.

Att redogöra för din ekonomi är för att annars så drar de på lönen enligt "schablon" . Och den tar inte hänsyn till dyra medeciner, eller att du bor litet dyrare en snittsvensken, extrabarn du finansierar och liknande i schablonen.

Ett tips är att kontakta kronofogden med dina frågor (det verkar som att du duckat dem sen dag 1), även om det i det här skedet inte finns så mycket att göra.
Citera
2022-05-08, 09:59
Medlem
Jag har inga problem att redogöra för min ekonomi, förstår att en löneutmätning är/var nära överhängande. MEN jag hade till den 18/5 på mig att skicka in det.
Hur kan de en fredag ta alla mina pengar jag har kvar på mitt konto utan att kontakta mig?
Klart jag kommer att kontakta dem imorgon.
Citera
2022-05-08, 10:05
Medlem
welcometorealitys avatar
Kronofogdemyndigheten har rätt att utmäta medel från ditt sparkonto utan att underrätta dig i förväg, just för att det finns en risk att dessa annars undandras av gäldenären.
Citera
2022-05-08, 10:07
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Jag har inga problem att redogöra för min ekonomi, förstår att en löneutmätning är/var nära överhängande. MEN jag hade till den 18/5 på mig att skicka in det.
Hur kan de en fredag ta alla mina pengar jag har kvar på mitt konto utan att kontakta mig?
Klart jag kommer att kontakta dem imorgon.

Om KF är smarta (vilket jag misstänker) så utmäter de så fort de kan och betalar sedan tillbaka om du till ett visst datum kan visa giltiga skäl till att pengarna inte ska utmätas (vad nu dessa skäl skulle kunna vara mitt i en månad). Om de hade väntat till den 18 hade du säkert försökt undanhålla pengarna från utmätning, och i så fall var det ju tur att de tog pengarna och hjälper dig att reglera dina skulder eftersom du själv inte hade gjort det.
Citera
2022-05-08, 10:12
Medlem
Citat:
Hej!

Du kunde ha gjort nåt åt utmätningen innan, men inte nu.
De kommer att med jämna mellanrum söka av dina konton och ta allt tills skulden är klar.

Ring dom, sätt upp en plan där du redogör för lönen (inte övertid eller andra tillägg) + dina nödvändiga utgifter, så kommer de lägga sig på acceptabel nivå om de ser att de kan få in skulden på ett år.

Annars tar de existensmininum och lämnar ca 12K.

Ring och prata med dom, skriv ner namn och vad ni kommer överens om (spela in samtalet om du vill).
Citera
2022-05-08, 10:17
Medlem
Citat:

Måndag-fredag = bankdag och KF gör sina utmätningar. Om du inte vill detta så skulle du ha betalat dina skulder i tid.
Citera
2022-05-08, 10:20
Medlem
Jag kan inte undanhålla en löneutmätning!
Och varför skickar de ett brev den 4/5 där jag ska redogöra för min ekonomi för en ev löneutmätning och sedan drar de mina pengar två dagar senare? Jag är fast anställd så lön kommer den 27/5.
Skälet till att inte dra 13675 kr i mitten av en månad är att jag har 1000 kvar.
Jag behöver inga pekpinnar till att jag har skuld hos KFM, det var inte det mitt inlägg handlade om.
Jag är frågande till deras förfarande.
Citera
2022-05-08, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
De kommer att med jämna mellanrum söka av dina konton och ta allt tills skulden är klar.

Ring dom, sätt upp en plan där du redogör för lönen (inte övertid eller andra tillägg) + dina nödvändiga utgifter, så kommer de lägga sig på acceptabel nivå om de ser att de kan få in skulden på ett år.

Ring och prata med dom, skriv ner namn och vad ni kommer överens om (spela in samtalet om du vill).

Där finns ju inget beslut om utmätning!
Hade ju inte ifrågasatt det i så fall!
Jag fick ett brev om jag ska redogöra för min ekonomi så de sedan skulle besluta hur LÖNEUTMÄTNINGEN skulle gå till.
Jag hade till den 18/5 på mig att svara på det brevet. Två dagar efter jag mottagit brevet så utmäter de mitt bankkonto.
Citera
2022-05-08, 10:35
Medlem
Citat:
Där finns ju inget beslut om utmätning!
Hade ju inte ifrågasatt det i så fall!
Jag fick ett brev om jag ska redogöra för min ekonomi så de sedan skulle besluta hur LÖNEUTMÄTNINGEN skulle gå till.
Jag hade till den 18/5 på mig att svara på det brevet. Två dagar efter jag mottagit brevet så utmäter de mitt bankkonto.

Skulden är reglerad nu, inte så att det är astronomiska summor vi pratar om.
Men ändå, 1000 kr kvar på kontot idag.
Citera
2022-05-08, 10:39
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee

De lämnar belopp som motsvarar existensminimum och tar överskjutande belopp snarare.
Knepigt, får inte in 18/5 i ekvationen. Fanns det beslut om utmätning redan fattar jag inte vad som skulle ske den 18 maj.

Existensminimum är inte en tusenlapp, har för mig runt 6000/mån, kan vara gammal siffra jag har i huvudet, men så lite som en tusenlapp är det inte. TS bör kontakta KF och fråga vad som har hänt.
Citera
2022-05-08, 10:39
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Jag kan inte undanhålla en löneutmätning!
Och varför skickar de ett brev den 4/5 där jag ska redogöra för min ekonomi för en ev löneutmätning och sedan drar de mina pengar två dagar senare? Jag är fast anställd så lön kommer den 27/5.
Skälet till att inte dra 13675 kr i mitten av en månad är att jag har 1000 kvar.
Jag behöver inga pekpinnar till att jag har skuld hos KFM, det var inte det mitt inlägg handlade om.
Jag är frågande till deras förfarande.

Hade du tömt kontot innan utmätningen så hade du ju undanhållit den.

Sedan får du särskilja på den gjorda utmätningen och kommande löneutmätningar för vilka du ska redogöra för din ekonomi. Det senare är för att få rätt nivå på kommande löneutmätningar i förhållande till din ekonomi, inte att din redogörelse ska ligga till grund för den som redan är gjord. Den som redan är gjord kommer att regleras vid behov.

Själklart utmäter KF utan meddelande. De kan ju inte säga vilket datum det blir. Då hade pengarna i de flesta fall varit borta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in