2022-05-07, 14:11
Avslutad
Utifrån opinionsundersökningarna så börjar jag nu förstå att svenskarna inte alls har förstått, eller ens är intresserade av att förstå hur Sverige egentligen fungerar. Majoriteten av de svenska väljarna är därför extremt okunniga med andra ord och har nämligen inte förstått:

1. … Varför vi betalar bland världens högsta skatter (att majoriteten av skatterna inte går till
 det vi behöver mest).
2. … Att Public Service egentligen är vänstervridet.
3. … Att vänstern har infiltrerat alla institutioner och myndigheter.
4. … Att vi inte har något som helst tjänstemannaansvar.
5. … Vad islamismen egentligen är för någonting.
6. … Att invandringen inte alls sänktes till den nivå som det var utlovat efter hösten 2015.
7. … Att det inte är alla invandrare som vill integrera sig.
8. … Varför det grova våldet har ökat.
9. … Att sossarna endast bryr sig om makten och sina egna väljare och inte 
om Sverige i allmänhet.
10.… Att vi är ett av de mest extrema länderna i världen.

Det är bara att kolla på DN:s läsare.

Och när det gäller omvärlden och deras intresse för svensk politik som te x danskarna, så borde de istället överväga att helt och hållet sluta följa den svenska debatten eftersom de inte blir klokare av den. Inte ens vi själva blir det. https://www.svt.se/kultur/sa-tycker-danskarna-om-det-svenska-valresultatet
Citera
2022-05-07, 15:57
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Olle
Utifrån opinionsundersökningarna så börjar jag nu förstå att svenskarna inte alls har förstått, eller ens är intresserade av att förstå hur Sverige egentligen fungerar. Majoriteten av de svenska väljarna är därför extremt okunniga med andra ord och har nämligen inte förstått:

1. … Varför vi betalar bland världens högsta skatter (att majoriteten av skatterna inte går till
 det vi behöver mest).
2. … Att Public Service egentligen är vänstervridet.
3. … Att vänstern har infiltrerat alla institutioner och myndigheter.
4. … Att vi inte har något som helst tjänstemannaansvar.
5. … Vad islamismen egentligen är för någonting.
6. … Att invandringen inte alls sänktes till den nivå som det var utlovat efter hösten 2015.
7. … Att det inte är alla invandrare som vill integrera sig.
8. … Varför det grova våldet har ökat.
9. … Att sossarna endast bryr sig om makten och sina egna väljare och inte 
om Sverige i allmänhet.
10.… Att vi är ett av de mest extrema länderna i världen.

Det är bara att kolla på DN:s läsare.

Och när det gäller omvärlden och deras intresse för svensk politik som te x danskarna, så borde de istället överväga att helt och hållet sluta följa den svenska debatten eftersom de inte blir klokare av den. Inte ens vi själva blir det. https://www.svt.se/kultur/sa-tycker-danskarna-om-det-svenska-valresultatet

Sant det du säger och det är tråkigt när man kommer till den insikten... tyvärr är det så att vi har
en del av befolkning som är jävligt korkade och avstängda till allt som innefattar kritiskt tänkande
eller politiskt engagemang.

Dock så är Sverige med den mest extrema vänsterpolitiken i världen påväg utför på alla plan
och det märker folk mer o mer. Speciellt våldet. Där har du den stora stenen som kommer få
vågen o tippa över, och då menar jag några få procent till kommer vakna upp och överge det
röda blocket. Vilket är det enda som behövs i dagsläget.

Till valet 2026 kommer nog med all säkerhet C och MP vara borta och då kan oppositionen
få styra ostört under ett bra tag framöver, eller kanske för alltid om det vill sig väl om inte
M och KD ballar ur på något sätt.

Det är det man får tänka på och då såklart förhoppningen om att nån gång svensken
förhoppningsvis ska återfå sitt sunda förnuft och kritiska tänkande.
Senast redigerad av Domas 2022-05-07 kl. 15:59.
Citera
2022-05-07, 19:09
Medlem
Det SD behöver göra är att byta partiledare för politiken har dom. Åkessons närmande och fjäskande för M är pinsamt och att man svängt om Nato är också många väljare emot.

En ny partiledare och man blir ett stabilt 20% parti permanent.
Citera
2022-05-08, 03:58
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det blir avgörande i valet. Pensionerna är en ödesfråga för Sverige.

... I ett helt annat universum där sossar och centerpartister virrar runt.
Pensionerna är en big deal, helt klart. Tror åldringarna, som tidigare dragit från S men som nu verkar ha hittat tillbaka, blir tungan på vågen i detta val. Mycket annat spelar givetvis in, men just pensionerna, under dessa kristider, lär spela en avgörande roll.

Nått annat som får betydelse är valdeltagandet i höst. Vilket jag antar kommer bli rekordhögt. Inte minst p.g.a. en inflation som äter upp pensionerna, utan kanske framförallt för att låg- fel- eller outbildad soffliggare finner det angeläget att göra sin röst hörd.

Den skaran är möjligtvis ingen sovande jätte, men de hade definitivt utgjort en stark och distinkt röstskillnad eftersom lejonparten, mest sannolikt, ser en stor vinning i att rösta på de man tror kommer bumpa upp bidraget ett par snäpp.
Citera
2022-05-08, 08:54
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Pensionerna är en big deal, helt klart. Tror åldringarna, som tidigare dragit från S men som nu verkar ha hittat tillbaka, blir tungan på vågen i detta val. Mycket annat spelar givetvis in, men just pensionerna, under dessa kristider, lär spela en avgörande roll.

Nått annat som får betydelse är valdeltagandet i höst. Vilket jag antar kommer bli rekordhögt. Inte minst p.g.a. en inflation som äter upp pensionerna, utan kanske framförallt för att låg- fel- eller outbildad soffliggare finner det angeläget att göra sin röst hörd.

Den skaran är möjligtvis ingen sovande jätte, men de hade definitivt utgjort en stark och distinkt röstskillnad eftersom lejonparten, mest sannolikt, ser en stor vinning i att rösta på de man tror kommer bumpa upp bidraget ett par snäpp.
Det blir kravaller och polisen som blir dealbreakern även om det visst kan vara så att SVT kommer att gå all in på att yra om pensioner sista månaden fram till valet.

Paludan kommer att fortsätta, och islamister kommer att fortsätta nyttja det. Men kör pensioner ni!
Citera
2022-05-08, 09:43
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det blir kravaller och polisen som blir dealbreakern även om det visst kan vara så att SVT kommer att gå all in på att yra om pensioner sista månaden fram till valet.

Paludan kommer att fortsätta, och islamister kommer att fortsätta nyttja det. Men kör pensioner ni!
Vad händer om polisen lyckas med sitt uppdrag framöver? Eller om de bara lyckas någorlunda bra? Är det S som får godkänt då eller blir det dysterkvistarna på höger-högerkanten som drar högsta vinsten?

Ni kan gärna hänga upp era sista förhoppningar på att en underskön UK ska vinna dragkampen om lag och ordning-frågorna. Eller tro att Jimmie ska kunna skaka av sig UK´s negativa influens. Jag kan bara inte se det (eller han) göra skillnad. Över huvud taget. Mycket på grund av att S halat upp ett 34-punktsprogram. Men kanske framförallt med anledning på att de redan visat sig fullt dugliga till att debattera svårfattliga lagfrågor. (Vilket har förtagit verkan från oppositionens attacker.)
Citera
2022-05-08, 09:55
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Vad händer om polisen lyckas med sitt uppdrag framöver? Eller om de bara lyckas någorlunda bra? Är det S som får godkänt då eller blir det dysterkvistarna på höger-högerkanten som drar högsta vinsten?

Ni kan gärna hänga upp era sista förhoppningar på att en underskön UK ska vinna dragkampen om lag och ordning-frågorna. Eller tro att Jimmie ska kunna skaka av sig UK´s negativa influens. Jag kan bara inte se det (eller han) göra skillnad. Över huvud taget. Mycket på grund av att S halat upp ett 34-punktsprogram. Men kanske framförallt med anledning på att de redan visat sig fullt dugliga till att debattera svårfattliga lagfrågor. (Vilket har förtagit verkan från oppositionens attacker.)
Om S faktiskt skulle agera i en svenskvänlig riktning kommer de nog att belönas av svenska väljare. Det som är sossarnas aber är att en mindre islamistvänlig hållning kommer att göra att de förlorar väljare, antingen till Nyans eller Mp.
Nu skickar S testballonger för att försöka utröna om de ska närma sig SD eller Nyans.

Om det blir ett mindre svenskfientligt S eller ett mindre svenskfientligt M som "tar hem valet" kvittar faktiskt. Det viktiga är att både M och S börjar agera i det svenska folkets intressen istället för i globala aktörers intressen. Jag tänker förstås på Soros, bankmaffian, Wallenberg med flera rovdjurskapitalister. Svenska partier ska värna svenska folket, inte sina kompisar och de egna karriärerna.
Senast redigerad av LadySweden 2022-05-08 kl. 09:57.
Citera
2022-05-08, 16:17
Medlem
CyberIngmars avatar
Novus (4/5)
SD får 17.19%
S 31.9%
V 9.0%
MP: 3.3%
M: 21 0%
L: 2.5%
C: 6.9%
KD: 5.9%
Övriga: 1:6

Vet inte vad inizo är för företag. Finns inte representerade hos val.digital.

Citat:
Ursprungligen postat av wiki
Inizio (tidigare Sverige Tycker) är ett svenskt företag som bland annat producerar opinionsundersökningar inför svenska riksdagsval. Dessa presenteras huvudsakligen i tidningen Aftonbladet.

SD får 21.1% av sentio 2/5. Precis som inizio ska sentio tas med en nypa salt.
Senast redigerad av CyberIngmar 2022-05-08 kl. 16:23.
Citera
2022-05-08, 22:41
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Novus (4/5)
SD får 17.19%
S 31.9%
V 9.0%
MP: 3.3%
M: 21 0%
L: 2.5%
C: 6.9%
KD: 5.9%
Övriga: 1:6

Vet inte vad inizo är för företag. Finns inte representerade hos val.digital.

SD får 21.1% av sentio 2/5. Precis som inizio ska sentio tas med en nypa salt.

Inizio gick upp i Demoskop. Inizio hade rätt hög pricksäkerhet.
Sentio lyckades fint på SD fram till 2018 då de överskattade SD. Hur de ligger till nuförtiden vet vi snart.
Jag tror Demoskop ligger bra till.
Citera
2022-05-09, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Att L åker ur ser nu mer eller mindre givet ut, de har inte varit över spärren sedan september 2019.

Det som också framgår tydligare för varje OU som kommer och går är att MP måste åka ur för att det s.k konservativa blocket ska ha någon realistisk chans att kunna bilda regering på egna mandat.

Efter att ha sett senaste partiledardebatten i SVTs Agenda så är jag inte så säker. Johan Pehrson gjorde bra ifrån sig, speciellt när han framhävde yttrandefriheten framför islamisterna. Men den nya partiledaren är deras enda chans. Jag kommer inte på en enda fråga där L profilerar sig som det självklara valet politiskt.

Hur skulle Sverige förändras om L åker ur riksdagen jämfört med om dom blir kvar? Vad har dom egentligen för politik? Hur påverkar deras existens Sverige idag? Jag tror inte många känner till det. Jag gör det inte.
Senast redigerad av Macbajs 2022-05-09 kl. 08:07.
Citera
2022-05-09, 09:07
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Efter att ha sett senaste partiledardebatten i SVTs Agenda så är jag inte så säker. Johan Pehrson gjorde bra ifrån sig, speciellt när han framhävde yttrandefriheten framför islamisterna. Men den nya partiledaren är deras enda chans. Jag kommer inte på en enda fråga där L profilerar sig som det självklara valet politiskt.

Hur skulle Sverige förändras om L åker ur riksdagen jämfört med om dom blir kvar? Vad har dom egentligen för politik? Hur påverkar deras existens Sverige idag? Jag tror inte många känner till det. Jag gör det inte.
Om L blir kvar kommer de att dra M i en mer svenskfientlig riktning. Utan L kanske Ulf vågar göra någonting av allt vi måste göra för att få Sverige att inte fullständigt kantra.

L vill bli garanten för en borgerlig regerings fortsatta svenskförakt.
Citera
2022-05-09, 13:32
Medlem
Det är mycket långt till valet, men det kommer att gå fort. Vi har en sommar som kan bli våldsam på många sätt. Kriget i Ukraina kan hinna ta slut. Covid kan blossa upp igen värre än någonsin eller hinna försvinna helt. Vi kan få se flera partiledarbyten och det kommer garanterat mera skandaler i alla partier dagens opinionsmätningar är ganska oviktiga bara valdagen räknas, rösta och anmäl dig som kontrollant.
Be till Gud och hoppas på en förändring till det bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in