2022-05-06, 14:30
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oriamendi
Ska jag göra en egen gissning tror jag att en stor del av SD:s förlorade väljare under den senaste månaden har gått över till KD. Enligt Novus var KD det parti som gick mest framåt bland männen under april, och det tycks också som det mest logiska att SD-sympatisörerna hamnat där. Ebba Busch har i och med dels sitt uttalande om polisen, dels kontroversen kring Ellegalan, lite stulit rampljuset från Åkesson, som annars borde ha intagit den naturliga huvudrollen efter korankravallerna.
Jag undrar då om uppgivet parti är genuint menat, eller om folk vill visa stöd för Ebba.

Ebba som person bör släppas in i värmen. Hon har aldrig varit en ohederlig 7K- mupp. Funderade själv på att uppge "KD" som svar nu om jag skulle ha hamnat i någon urvalsgrupp.
Citera
2022-05-06, 14:39
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Sdare går till KD, sossar och vänsterpartister till SD?

Vet någon hur "övriga" ligger i Demoskop?

Nej, det kan vara V som går till S och S till C. Eller t.ex C som går till M, som går till KD.

EDIT:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pW81Vw/lena-mellin-busch-lyfter-i-ny-valjarbarometer-trots-poliskritiken

Citat:
Aftonbladet/Demoskop:

Vänsterpartiet: 7,3 procent (- 0,8)

Socialdemokraterna: 31,2 procent (- 0,3)

Miljöpartiet: 3,0 procent (- 0,5)

Centerpartiet: 7,9 procent (- 0,1)

Liberalerna: 2,9 procent (+ 0,5)

Kristdemokraterna: 6,4 procent (+ 1,0)

Moderaterna: 22,9 procent (0)

Sverigedemokraterna: 16.9 procent (- 0,1)

Övriga: 1,5 procent (+ 0,3)

Citera
2022-05-06, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Nej, det kan vara V som går till S och S till C. Eller t.ex C som går till M, som går till KD.

EDIT:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pW81Vw/lena-mellin-busch-lyfter-i-ny-valjarbarometer-trots-poliskritiken

Som Utlandssvensk maste jag fraga.

Ar dessa undersokningar nagot att lagga vikt pa? Det enda jag sett ar att SD alltid verkar fa mer roster an undersokningarna visar.

Detta fel verkar vara ganska konsekvent.
Citera
2022-05-06, 14:58
Medlem
Citat:
Ar dessa undersokningar nagot att lagga vikt pa? Det enda jag sett ar att SD alltid verkar fa mer roster an undersokningarna visar.

Så var det inför valet 2014 , men till 2018 hade de flesta opinionsinstitut förbättrat sina metoder, så man prickade in SD:s resultat rätt väl.
Det fick till resultat att många sd:are var jättebesvikna trots att de ökade med 5 % enheter.
Citera
2022-05-06, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag undrar då om uppgivet parti är genuint menat, eller om folk vill visa stöd för Ebba.

Ebba som person bör släppas in i värmen. Hon har aldrig varit en ohederlig 7K- mupp. Funderade själv på att uppge "KD" som svar nu om jag skulle ha hamnat i någon urvalsgrupp.

Hon föredrog V framför sd för en sisodär 5 år sedan i en svt-intervju..
Citera
2022-05-06, 16:18
Avslutad
Man får definitivt känslan av att Demoskop påverkas kraftigt av sin uppdragsgivare. Man får liksom fram dom resultaten man vill ha, men man kommer behöva korrigera sig längre fram så det straffar sig självt. Med ett undantag, man håller M högt och har gjort så sedan man låg hos expressen som uppdragsgivare.

Man ska till varje pris ha fram att SD "minskar" om det så är -0,1, oavsett om det stämmer eller ej. Det stämmer knappast heller i tiderna vi lever i med massinvandring, gängkriminalitet, dödsskjutningar i enorma rekordantal, muslimkravaller och annat. Jag bedömer helt klart att SD ligger på 18%+ som i flera andra mätningar.
Citera
2022-05-06, 17:04
Medlem
Sverigedemokraterna fortsätter att sjunka och ligger nu på 16.9 enligt senaste opinionsmätningen. Det har varit tydligt för alla som inte är inbitna Jimmie-fans att han gjort ett uselt jobb senaste månaderna, speciellt när han inte kunde välja mellan Biden och diktatorn Putin. Där började de kraftiga raset. Svenska folket har tappat förtroende för honom och partiet medans Magdalena går från klarhet till klarhet. Varför finns de ingen intern opposition i Sverigedemokraterna? Är de nöjda med deras sjunkande siffror? Får man inte säga emot Den Stora Ledaren Jimmie? Partiet är som en sekt.
Citera
2022-05-06, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsyourfault
Sverigedemokraterna fortsätter att sjunka och ligger nu på 16.9 enligt senaste opinionsmätningen. Det har varit tydligt för alla som inte är inbitna Jimmie-fans att han gjort ett uselt jobb senaste månaderna, speciellt när han inte kunde välja mellan Biden och diktatorn Putin. Där började de kraftiga raset. Svenska folket har tappat förtroende för honom och partiet medans Magdalena går från klarhet till klarhet. Varför finns de ingen intern opposition i Sverigedemokraterna? Är de nöjda med deras sjunkande siffror? Får man inte säga emot Den Stora Ledaren Jimmie? Partiet är som en sekt.
Har det så stor betydelse när M och KD ökar samtidigt?
Citera
2022-05-06, 18:45
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Aftonbladet / Demoskops senaste mätning, den låg ute på twitter men aftonbladet verkar inte ha publicerat mätningen ännu..

S 31,2% (-0,3)
V 7,3% (-0,8)
MP 3,0% (-0,5)

C 7,9% (-0,1)
L 2,9% (+0,5)

SD 16,9% (-0,1)

M 22,9% (+-0)
KD 6,4% (+1,0)

https://twitter.com/StatistiskO

Jag kanse är trött. Men var skjutton plockar kD 1%? Från V?

Edit: ja jag är trött. Rörelsen går ju såklart i flera led. Ignorera mig.
Senast redigerad av Awkwardman 2022-05-06 kl. 19:27.
Citera
2022-05-06, 20:11
Medlem
DaEzzs avatar
Att L åker ur ser nu mer eller mindre givet ut, de har inte varit över spärren sedan september 2019.

Det som också framgår tydligare för varje OU som kommer och går är att MP måste åka ur för att det s.k konservativa blocket ska ha någon realistisk chans att kunna bilda regering på egna mandat.
Citera
2022-05-06, 21:31
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodandPlenty
Som Utlandssvensk maste jag fraga.

Största problemet är nog det faktum att det är de som räknar rösterna som har sista ordet.
Citera
2022-05-06, 22:43
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Sorry, men med tanke på dagens debattklimat så har jag svårt att lita på opinionsundersökningarna inför valet. Det förhärskande etablissemanget hyllar S och skyr SD som pesten - och då blir resultatet därefter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in