2022-05-07, 00:10
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goffy
Det som är synd är att ingen plockar bort varningstrianglarna så man blir blind på de. Mellan GBG och Skåne står säkert ett tjugotal med trianglar på vägrenen och ingen bil eller liknande.

Mitt inlägg ovanför dig visar på en bild hur jag uppfattar att bussen stått efter att jag studerat asfalten när jag passerat där.

Normalt är inte att en minibuss är regad för 8 pers, Vw sharan som är regad för 7 klassas minibuss.

Titta på mitt inlägg en bit bak i tråden. Min spekulation är att de stannat liten bit innan skylten och sedan slungats fram och snurrat runt. Personerna kanske stod på planen där det är öppet, och blev träffade av minibussen när den snurrade runt.

Tack, ska kolla.

”räcket”, i min sista mening, inte ”räcker”.
Citera
2022-05-07, 00:29
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det som är synd är att ingen plockar bort varningstrianglarna så man blir blind på de. Mellan GBG och Skåne står säkert ett tjugotal med trianglar på vägrenen och ingen bil eller liknande.

Mitt inlägg ovanför dig visar på en bild hur jag uppfattar att bussen stått efter att jag studerat asfalten när jag passerat där.

Normalt är inte att en minibuss är regad för 8 pers, Vw sharan som är regad för 7 klassas minibuss.

Titta på mitt inlägg en bit bak i tråden. Min spekulation är att de stannat liten bit innan skylten och sedan slungats fram och snurrat runt. Personerna kanske stod på planen där det är öppet, och blev träffade av minibussen när den snurrade runt.

Ja nä där kan man inte heller stå.
Det är ju ändå märkligt, det borde ju liksom ändå va rätt svårt att bli påkörd där om man har minsta sinnesnärvaro och kan varna.

Men sen drar väl skylten till sig all uppmärksamheht från LB-föraren.

Har de försökt hänga av avtagsnummerskylten och använda den att vifta med ist f varningstriangel ?
Citera
2022-05-07, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tulli79
Uppenbarligen inte!!!
Vad de kunde/borde ha gjort är uppenbarligen inte samma som vad de gjorde.
Citera
2022-05-07, 14:16
Medlem
Citat:

Jo, den klassiska minibussen är skåpbilsbaserad (VW Bus, VW LT 31, Ford Transit, Hyundai Starex/H1, Mercedes Sprinter, Renault Trafik + Master, Fiat Ducato etc osv) och håller tre sätesrader med antingen 2 eller 3 platser där framme, och sedan 3 + 3 där bak.

Alltså 8 (mer sällan 7)passagerare + förare.

VW Sharan är en personbilsbaserad MPV, eller "Soccer Mom Van" som dom ibland kallas.

https://www.google.com/search?q=soccer+mom+van&oq=soccer+mom+&aqs=chrome. 1.69i57j0i512l4j46i512j0i512l3.5687j0j7&client=ms-android-gotron&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

Det skiljer normalt sett en eller två sittplatser mellan koncepten, men den stora skillnaden ligger i övriga utrymmen. .
Och köregenskaper, som alltför många fått erfara.
Senast redigerad av boboboxbox 2022-05-07 kl. 14:58.
Citera
2022-05-07, 14:24
Medlem
Tyvärr verkar det som dessa tre killar dött förgäves.

Under veckan och helgen har jag sett fler människor ränna runt sina bilar som nackade höns, ligga under dem och meka med benen ute vid körfältets vita linje - eller bara sitta kvar i bilen och vänta på...? Döden?

Knappast - men det är så det blir.

Trots strålande väder och utmärkta platser att stå på, uppströms, så bjuder folk in evigheten i sina väntrum den halvtimme det tar innan bärgaren kommer.

Dödens väntrum. "Det är 7 stycken före dig i kön, men det blir strax din tur."

Idioter.
Citera
2022-05-07, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Utanför vägräcket…?
Hur tänker du nu. Det är trefiligt på platsen.
Ok, uppfattat. Finns inget sätt att stå vid sidan av vägen?
Citera
2022-05-07, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Tyvärr verkar det som dessa tre killar dött förgäves.

Under veckan och helgen har jag sett fler människor ränna runt sina bilar som nackade höns, ligga under dem och meka med benen ute vid körfältets vita linje - eller bara sitta kvar i bilen och vänta på...? Döden?

Knappast - men det är så det blir.

Trots strålande väder och utmärkta platser att stå på, uppströms, så bjuder folk in evigheten i sina väntrum den halvtimme det tar innan bärgaren kommer.

Dödens väntrum. "Det är 7 stycken före dig i kön, men det blir strax din tur."

Idioter.
Nej du alla är inte idioter, passerade i tisdags på E45 Marieholmsleden i Göteborg, tre killar hade fått stopp på sin bil, motorhuvun var uppfälld, men vad befann sig dessa killar, jo minst 25 meter bakom sitt havererade fordon, långt ut i terrängen, trots att det fanns en vägren som de kunde stått på , så gjorde de inte det, jag tror att denna olycka trots allt har fått många att vakna till , sedan kom det en polisbil, om den bara kom av en tillfällighet eller inte vet ju inte jag, men den ställde sig snett bakom och på så sätt blockerade körbanan , killarnas bil stod ju i alla fall på en vägren, vilket jag har förstått inte fanns att tillgå i denna tragiska olycka på Hallandsåsen .
Citera
2022-05-07, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det är ju bra. Men jag kan knappt föreställa mig en mer okomplicerad trafikolycka än denna. Filmen kan inte säga så mycket annat än att lastbilen körde in i den stillastående minibussen. Och det vet vi redan.

Så då är filmen enligt dig värdelös... Tack och lov så resonerar rättsväsendet annorlunda. De som vi andra vill veta orsaken till att lastbilen kör på minibussen... Det lär nog framgå i videobeviset.
Citera
2022-05-07, 21:45
Medlem
Citat:
Mycket vanligt att det är registrerade för 7+förare eller 8+förare.
Varför tror du att de är så sjukt vanligt för alla föreningar av olika slag att hyra just minbussar? För att man inte får åka fler i dem än i en personbil...?
Citera
2022-05-07, 22:17
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbenabbe
Så då är filmen enligt dig värdelös... Tack och lov så resonerar rättsväsendet annorlunda. De som vi andra vill veta orsaken till att lastbilen kör på minibussen... Det lär nog framgå i videobeviset.

Vad dillar du om? Har jag skrivit att jag tycker den är värdelös? Men man kommer inte kunna se på filmen ifall lastbilsföraren har runkat, somnat eller gjort något annat som avlett hans uppmärksamhet. Filmen kommer bara att visa att minibussen körs på. Och det vet vi redan. Eventuellt går det kanske att se var de dödade befann sig. Men det har vittnena redan säkert berättat.

Så filmen kommer inte att "lösa" varför olyckan hände.
Citera
2022-05-08, 00:01
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vad dillar du om? Har jag skrivit att jag tycker den är värdelös? Men man kommer inte kunna se på filmen ifall lastbilsföraren har runkat, somnat eller gjort något annat som avlett hans uppmärksamhet. Filmen kommer bara att visa att minibussen körs på. Och det vet vi redan. Eventuellt går det kanske att se var de dödade befann sig. Men det har vittnena redan säkert berättat.

Så filmen kommer inte att "lösa" varför olyckan hände.
Framförallt utländska åkare har kameror riktade både framåt och mot föraren just för att kunna använda som bevis vid en eventuell olycka.
https://www.transportarbetaren.se/litauiskt-akeri-filmar-olagligt-fran-hytten/
Citera
2022-05-08, 09:38
Medlem
1: Gamla amerikanska bilar i originalskick brinner lätt, även utan sekunda montering av ljudanläggning. Brinner de inte så överhettas de, eller så är tändfördelaren sliten. Är de kanske olämpliga för motorväg? Många med äldre bilar har omdöme nog att hålla sig på mindre vägar

2: Bilburen ungdom av raggartyp har med viss regelbundenhet under cirka 75 år blivit påkörda när de har velat runt på vägarna. Anledningarna kan vara pissepaus, groggblandning, trasiga bilar, spyende, mm. Riskerna ökar i o m att nykterhet hos passagerarna i stort sett alltid är icke existerande.

3: Raggare ser sig som väldigt märkvärdiga och annorlunda. De säger sig bevara den komplexa och unika raggarkulturen, men så svår är deras aktiviteter knappast. Det första som många särskoleelever vid puberteten framgångsrikt lär sig är ju att röka, supa och ragga, d v s ungefär 75% av raggarnas huvudverksamhet. Övriga 25% läggs på bl a bilarna, vilka är de mekaniskt minst välskötta inom entusiastfordonshobbyn. Mycket yta och lite verkstad är det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in