2022-05-04, 19:59
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomtemorsKebab
https://www.expressen.se/nyheter/pappans-svara-sorg--isak-alskade-livet/

Extremt tragiskt för de drabbade o deras familjer. Grymt. Såna där idiotgrejer som inträffar med unga körkortsinnehavare ibland förstås. Man lider med dem. Oerhört. Därav blir man arg också förstås. På köpet.

Det är inte bara det att vem som helst ändå kan råka ut för vad som hände dem. Utan man kunde ju ha suttit i påkörande bil också. Lika hemskt vilket. Att föreställa sig.
Citera
2022-05-04, 21:10
Medlem
Som före detta långtradarchaffis boende i Skåne så har jag passerat över åsen otaliga gånger så kan jag säga att det inte går fort där ens med tomt ekipage.
Nåt som är uppenbart här är dock att forumet befolkas av dagtidschaufförer som har liten, eller ingen aning om hur det är att köra nattetid annat än ToR donken.

Och ni som kör på natten, hur många av er kör så sakta att ni hinner stanna inom en halvljuskäglas längd? Ingen, så håll käft…

Jag har haft älgar, nedsläckta bilar, fyllon som sovit i vägrenen med huvudet ut i vägbanan, och det är bara ren jävla tur att inte jag eller någon annan fått sätta livet till. Med halvljus på hinner varningstriangeln knappt göra verkan. I detta klipp finns ett gäng natthändelser, men de runt 5.35 och 6.00 är nog rätt nära hur det var vid olyckstillfället

https://youtu.be/00E6plLTRJg
Senast redigerad av BatikFarbror 2022-05-04 kl. 21:12. Anledning: Tillägg tid i klipp
Citera
2022-05-04, 21:35
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BatikFarbror
I detta klipp finns ett gäng natthändelser, men de runt 5.35 och 6.00 är nog rätt nära hur det var vid olyckstillfället

https://youtu.be/00E6plLTRJg

I de flesta av de klippen så lyckades föraren faktiskt väja eller stanna. I de där det small så var det galet för hög hastighet på klassiskt ryskt vis.

Den här tråden har fått mig att inse hur många som inte kör efter regeln att man ska kunna stanna på den vägsträcka man kan se. Jag ska redan imorgon åka till Biltema och köpa ett nytt orange varningsljus som man kan sätta på taket på bilen.
Citera
2022-05-04, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
I de flesta av de klippen så lyckades föraren faktiskt väja eller stanna. I de där det small så var det galet för hög hastighet på klassiskt ryskt vis.

Den här tråden har fått mig att inse hur många som inte kör efter regeln att man ska kunna stanna på den vägsträcka man kan se. Jag ska redan imorgon åka till Biltema och köpa ett nytt orange varningsljus som man kan sätta på taket på bilen.
Kör du 30 på motorväg mitt i natten så är du livsfarlig, för fortare kan du inte köra med det synsättet…
Citera
2022-05-04, 22:03
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Kör du 30 på motorväg mitt i natten så är du livsfarlig, för fortare kan du inte köra med det synsättet…

Sluta att larva dig. Andra i tråden som påstått samma att man måste köra typ 30 för att följa regeln att kunna stanna på den del av vägen man kan se. Så det verkar finnas gott om likadana idioter som du.

Det stämmer inte om inte det är dimma eller nåt. Jag har kört oerhört mycket bil i 35 år så jag går inte på den.
Citera
2022-05-04, 23:25
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oWOkdm/isak-johnsson-21-dog-efter-olyckan-pa-e6-vid-bastad

Längre artikel med Isaks familj
Citat:
Så här berättar hans mamma och syster om sorgen och minnena av Isac.

– Han var alltid så positiv och glad. Och han hade älskat det här - att vi berättar om honom i tidningen. Så vi gör det för hans skull, säger systern Sara

________

Citat:
Som före detta långtradarchaffis boende i Skåne så har jag passerat över åsen otaliga gånger så kan jag säga att det inte går fort där ens med tomt ekipage.

Dagens motorer klarar hög hastighet upp olastade. En majoritet av det inblandade åkeriets fordonsflotta består av 500hk+ bilar. Jag bedömer att scanian på bilden är en v8, så mest troligt en r500/r520 årsmodell ca 2010-16. Dragbil med tom trailer väger inte mycket och det sackar inte mycket uppför.
Senast redigerad av TomtemorsKebab 2022-05-04 kl. 23:37.
Citera
2022-05-05, 00:21
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
En reflektion är att varningstrianglar som man manuellt måste sätta ut bakom bilen är en gammaldags mindre bra teknisk lösning som någon borde fundera på att göra något åt.

Det borde gå att fixa något slags automatik som går att lösa ut för att varna trafiken bakom. Finns det sådana lösningar?

Det kan rädda livet på nästa i motsvarande situation.
Citera
2022-05-05, 01:07
Medlem
Vad är klarlagt?

Som jag förstått har lb föraren skött dygnsvila samt blåst negativt så allt i sin ordning där.

Är platsen helt utan lampor? Helt mörkt? Van var nedsläckt? Inga varningsblinkers?

Stod de som dog ute vid van i ett körfält eller stod de rätt utanför vägräcket?

Trafikintensitet? Kan man tänka sig att lb inte hade några fordon framför sig dvs inget fordon framför ändrade fil eller lyste upp van.

Om film från lb visar att inga varningsblinkers var igång, ingen triangel ute, lb höll hastighet och att de stod ute i körfältet så är det oklart vad han ska bli dömd för.
Citera
2022-05-05, 05:08
Medlem
Är du tom dragbil och trailer och har hyfsat stor motor så kan du lätt komma upp i +75km/h

Jag körde för många år sedan en Scania 730 med hyfsat mycket lass och kom upp i 70km/h

Efter jag kört upp för åsen några gånger och tittat på asfalten så är jag säker på att de stod enligt röda boxen på bilden här. Och den gröna linjen är hur vanen snurrade runt, och hamnade ute på serviceplatsen.

https://i.postimg.cc/qRpp1Jj9/Sk-rmbild-2022-05-05-045755.png
Citera
2022-05-05, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Vad är klarlagt?

Som jag förstått har lb föraren skött dygnsvila samt blåst negativt så allt i sin ordning där.

Är platsen helt utan lampor? Helt mörkt? Van var nedsläckt? Inga varningsblinkers?

Stod de som dog ute vid van i ett körfält eller stod de rätt utanför vägräcket?

Trafikintensitet? Kan man tänka sig att lb inte hade några fordon framför sig dvs inget fordon framför ändrade fil eller lyste upp van.

Om film från lb visar att inga varningsblinkers var igång, ingen triangel ute, lb höll hastighet och att de stod ute i körfältet så är det oklart vad han ska bli dömd för.
Utanför vägräcket…?
Hur tänker du nu. Det är trefiligt på platsen.
Citera
2022-05-05, 06:15
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
En reflektion är att varningstrianglar som man manuellt måste sätta ut bakom bilen är en gammaldags mindre bra teknisk lösning som någon borde fundera på att göra något åt.

Det borde gå att fixa något slags automatik som går att lösa ut för att varna trafiken bakom. Finns det sådana lösningar?

Det kan rädda livet på nästa i motsvarande situation.
Varningstriangel är en gammaldags lösning men också mycket effektiv om den används rätt. En person tar med sig triangeln och går mot trafiken och ställer den på vägen minst 100 meter men gärna längre bort. Många sätter triangeln på taket eller precis bakom bilen vilket självklart inte fungerar med halvljus och hög hastighet. Varningstriangeln ska precis som namnet antyder varna andra för fara. 100 meter motsvarar ca 3 sekunder i motorvägstrafik.
https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/trafiksakerhet/sakerhet-pa-vag/om-du-far-stopp-pa-bilen--varna-lamna-och-larma/
Citera
2022-05-05, 07:14
Medlem
Raggarspinns avatar
Det finns tekniska lösningar som hade kunnat rädda liv men troligtvis saknade lastbilen autobroms. Ett system som med hjälp av radar upptäcker hinder och som kan bromsa fordonet automatiskt, även i totalt mörker.
Scanias autobroms räddade liv vid terrorattentatet i Berlin och Volvos autobroms räddade livet på ett par barn i Norge.
https://m.youtube.com/watch?v=vI9EIjUx20I
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in