Citat:
Ursprungligen postat av
slö
Att mänskligt liv är specefikt. och det är underförstått är det abort lagen såväl som tråden handlar om.
det gör även budhister som sopar marken de går på. de dömmer inte de som tänker annorlunda än dem om "liv".
Gruppen i Indien som sopade marken de gick på var inte buddhister.
Buddhister graderar inte liv som du och jag gör.
Citat:
Ja, långt högre. det är ju en fråga om art. inte "om allt levande". att normän gillar att klubba sälbebisar rör mig inte ryggen. även om jagsjälv nu itne skulle sponsra dem eller delta.
Ok då graderar vi liv ungefär lika. Skillnaden är att jag graderar en människas liv och andra djurs liv högre än ett 7 veckors fosters.
Citat:
Tvingas jag att välja mellan totalt abortförbud eller som lagen är formulerad idag så är det totalt förbud som gäller.
men jag kan absolut tänka mig annan lagstiftning, Poland har ju en utmärkt, även om den behöver slipas på i tillämpningen, synd om läkare som mister jobbet för att de var osäkra på om det var rätt att göra abort och mamma dog pga av det, precis som det är synd när någon trodde att "säker abort" var en enkel lösning och dog pga av det, jag är ju principliellt emot att mörda andra människor, det betyder ju inte att jag bränner ner abortklinkier till jag får min vilja igenom.
sen är det ju bättre att ha kromsonfel ur barnets perspektivt, abortalen är statistiskt ungefär hälften i jmf med friska barn 13% kontra 25%. så där kan jag leva med att det inte görs någon ändring, det rör sig ju om väldigt få aborter, långt färre än de som görs tidigt, för att mamman valde bort preventivmedel, för att hon ville bli gravid, och gjorde abort, tex
Du har rätt till din åsikt.
Jag tycker Sveriges abortlagstiftning är perfekt i dagsläget.
Ja som sagt, de sena aborterna är
mycket få till antalet. Lika få som antalet kvinnor som väljer att bli gravida för att de vill göra abort.
(Och om en kvinna är så störd så är det lika bra att hon gör abort)