2022-05-07, 01:29
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag litar inte på liberal press. Jag tror med på Asian Times;

Ok, men av det du har citerat så har Asian Times inga konkreta uppgifter om vad som faktiskt har hänt med Makarov. Dom spekulerar snarare om hur en missilattack mot Makarov skulle kunna ha genomförts, med inblandning av USA.
Citera
2022-05-07, 01:47
Medlem
Massonites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Va fan, en till specialsprängning av egen båt?

Det var nog vara lite fyrverkerier som gick av några dagar för tidigt.

Pallar Putins hjärta detta eller slutar det här?
Ääähhh Putin går enbart på adrenalin av ilska nu , skulle han bli glad av något - så dör han av hjärtstopp
Citera
2022-05-07, 02:08
Medlem
arne99s avatar
Tydligen med NATO tracking data, så alla kärnvapenkrig älskare nu får ni nog som ni vill.
Ryssarna kommer inte ta den tigande.

--

Förra gången det begav sig med Moskva.

Finns länk på sidan till NBC, jobbig reklam.
https://theleoterrell.com/report-ukr...sing-us-intel/
NBC
https://www.nbcnews.com/politics/nat...-say-rcna27559
Senast redigerad av arne99 2022-05-07 kl. 02:26. Anledning: Mer text, länk.
Citera
2022-05-07, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Hahaha! Fy f-n.... Nato ligger självklart bakom men skyller på Ukraina..... Bra och snyggt jobbat!

Antar att du har rätt, mycket som händer med Rysslands styrkor ligger Nato bakom.
Det händer inte att Ryssland tar Ukraina, detta är ett smidigt sätta att montera ner den Ryska militären.
Brassa på ut av helvete sedan kan björnen gå i ide många år framåt. Kommer inte finnas pengar att bygga upp militären igen. Ryssland har redan tappat 25% av sin förmåga.
Citera
2022-05-07, 07:15
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Okej, men jag förstår inte vad Natos artikel 5 har med saken att göra. Den är högst tvivelaktig ens om en utomstående angriper ett Nato-land, och jag förstår inte hur den skulle åberopas om Turkiet skulle sänka en amerikansk ubåt i Bosporen.
Då har du förstått fel. Article 5 är i allra högsta grad aktiv och verksam.
Citera
2022-05-07, 07:58
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag litar inte på liberal press. Jag tror mer på Asian Times;

Så vad är "something else". Från samma artikel;

Tja, asiatisk media har ju en tendens att skriva ut vad de tror. En Boeing P-8 Poseidon kan ha flugit i närheten av skeppen. USA kan ha hjälpt Ukraina att peka ut mål och störa rysk radar. Om detta är sant är det naturligtvis en krigshandling. Jag tror dock sannolikheten är liten men vem vet. Om detta inte är fallet så är ryska skepp och de prylar de har ombord skräp som inte kan stå emot subsoniska missiler - vilket skulle bekräfta det jag tidigare skrivit i tråden om den vedervärdiga ryska flottan. Med detta sagt så säger jag inte att västerländska vapen är så mycket bättre.
Problemet med räckviddsrunkande gällande lv-system är att de ger en felaktig bild av effektiv räckvidd. S300 är en stor robot som är tänkt att användas mot mål på hög höjd. Fartygets egen radar kan inte upptäcka mål som stryker längs havsytan utan förutom på relativt nära håll.
Vidare var Moskvas robotsystem från 70/80 tal, de kräver mycket manuell insats från eldledare och skyttar.
Är inte besättningen på tårna, vädret är dåligt, det tar lite tid att hinna låsa på målet samtidigt som fartyget kränger och omöjliggör avfyrande så kan det göra att man inte hinner att skjuta robot.
Citera
2022-05-07, 08:12
Medlem
BonerBatmans avatar
Enligt rykten ska det gått tätt med ambulanser från Sevastapols hamn med brännskadade sjömän.
Senast redigerad av BonerBatman 2022-05-07 kl. 08:15.
Citera
2022-05-07, 08:59
Medlem
wwrs avatar
Ännu ett ryskt skepp kan ha blivit angripet. Ukraina får ge ut nya frimärken igen. Enligt medierna verkar Ukraina vinna kriget.

Men hur går det egentligen i det som konflikten främst handlar om? Har Ryssland tagit hand om Donbas ännu? Mariupol verkar de ha tagit.
Senast redigerad av wwr 2022-05-07 kl. 09:03.
Citera
2022-05-07, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ännu ett ryskt skepp kan ha blivit angripet. Ukraina får ge ut nya frimärken igen. Enligt medierna verkar Ukraina vinna kriget.

Men hur går det egentligen i det som konflikten främst handlar om? Har Ryssland tagit hand om Donbas ännu? Mariupol verkar de ha tagit.

Jag trodde att konflikten främst handlade om att avnazifiera och demilitarisera Ukraina?

Detta blir svårt att göra om man bara ska verka i Donetsbäckenet.
Citera
2022-05-07, 09:13
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enoent
Jag trodde att konflikten främst handlade om att avnazifiera och demilitarisera Ukraina?

Detta blir svårt att göra om man bara ska verka i Donetsbäckenet.
Den delen förefaller ha överdrivits i västmedia. Olika attacker i Kiev och Lviv kan ha varit false flag.

Det handlar främst om en tvist om två gränsprovinser. Ryssarna kan ha erövrat dem men det kan ha tystats ned i västmedia.
Citera
2022-05-07, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
...

Ser onekligen bra ut för fartyg som just Visby-klassen. Stealth inte synas och inte kunna låsas på.

Jag vet inte om vi ska jämföra med Visby. Deras luftförsvarsförmåga är ju tämligen begränsad, och "stealth"-tekniken, precis som fartyget i övrigt, var mer imponerande för tjugo år sedan.

Det finns moderna och imponerande signaturanpassade fartyg i drift, men Visby är knappast ett av dem längre.
Citera
2022-05-07, 09:42
Medlem
Guru-Gurus avatar
Såg just detta https://twitter.com/AnonOpsSE/status...AjQA7ZIrQ&s=19

Om det inte är en grillfest som gått åt helvete så ser det inte bättre ut än att Makarov råkat ut för någon form av "specialoperation".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback