Citat:
Ursprungligen postat av
Edgerton
Jag litar inte på liberal press. Jag tror mer på Asian Times;
Så vad är "something else". Från samma artikel;
Tja, asiatisk media har ju en tendens att skriva ut vad de tror. En Boeing P-8 Poseidon kan ha flugit i närheten av skeppen. USA kan ha hjälpt Ukraina att peka ut mål och störa rysk radar. Om detta är sant är det naturligtvis en krigshandling. Jag tror dock sannolikheten är liten men vem vet. Om detta inte är fallet så är ryska skepp och de prylar de har ombord skräp som inte kan stå emot subsoniska missiler - vilket skulle bekräfta det jag tidigare skrivit i tråden om den vedervärdiga ryska flottan. Med detta sagt så säger jag inte att västerländska vapen är så mycket bättre.
Problemet med räckviddsrunkande gällande lv-system är att de ger en felaktig bild av effektiv räckvidd. S300 är en stor robot som är tänkt att användas mot mål på hög höjd. Fartygets egen radar kan inte upptäcka mål som stryker längs havsytan utan förutom på relativt nära håll.
Vidare var Moskvas robotsystem från 70/80 tal, de kräver mycket manuell insats från eldledare och skyttar.
Är inte besättningen på tårna, vädret är dåligt, det tar lite tid att hinna låsa på målet samtidigt som fartyget kränger och omöjliggör avfyrande så kan det göra att man inte hinner att skjuta robot.