2022-05-07, 02:05
  #32233
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Han kliver ut på Sveavägen 23:19:10 - 23:21:50 ungefär.

I det spannet kan han vara GM.

HO vittnesmål är för sent för att man ska ta det bokstavligt.

Men vid 23:21:50 så har väl ändå mordet skett?
Citera
2022-05-07, 10:31
  #32234
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Så om man tror att en person som tycker illa om Palme, har erfarenhet av att skjuta, kan mycket väl ha tillgång till ett vapen, stämplar ut 2 minuter innan mordet några meter från mordplatsen, kan kopplas till flyktvägen genom sina egna iakttagelse av LJ och två bra vittnet som ger ganska detaljerade signalementen som stämmer på honom + att ingenting tyder på att han var på mordplatsen efter skotten + allt tyder på att han ljuger om vad han gjord epå mordplatsen

= så är journalister/granskare som lyfter upp detta helt plötsligt två töntar som ger en falsk bild? I vilken fantasivärld lever du i egentligen?

Wall och Borgnäs har i princip aldrig påtalat att denna person är misstänkt - de pratar alltid om att han inte är en trolig gärningsman. De har aldrig givit en förklaring till detta. De är helt klart förvirrade personer som det tycker att allmänna uppgifter om eventuella walkie talkie-män är viktigare än SE. Om de hade gjort ett bra jobb som journalister hade de såklart lyft SE istället.

Om du tolkar ord så fel så tror jag inte du ska ge dig på palmemordet.

Jag skriver verkligen inte något i inlägget som betyder:
= så är journalister/granskare som lyfter upp detta helt plötsligt två töntar som ger en falsk bild? I vilken fantasivärld lever du i egentligen?

Fantasivärlden jag lever i är uppenbarligen din fantasivärld...
__________________
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-05-07 kl. 10:37.
Citera
2022-05-07, 11:32
  #32235
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Men vid 23:21:50 så har väl ändå mordet skett?
Ja jag missade ett ord

I en del av spannet 23:19:10 - 23:21:50 kan han vara GM i senare del av spannet endast varandes på platsen efter dådet.

En gräns är svår att dra beroende på hur gärningen kan gått till.
Citera
2022-05-07, 11:33
  #32236
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Så om man tror att en person som tycker illa om Palme, har erfarenhet av att skjuta, kan mycket väl ha tillgång till ett vapen, stämplar ut 2 minuter innan mordet några meter från mordplatsen, kan kopplas till flyktvägen genom sina egna iakttagelse av LJ och två bra vittnet som ger ganska detaljerade signalementen som stämmer på honom + att ingenting tyder på att han var på mordplatsen efter skotten + allt tyder på att han ljuger om vad han gjord epå mordplatsen

Ett litet inspel gällande punkterna som påstås vara självklara.

"Tyckte illa om Palme", ja. Mer än andra Täbymoderater? Tillräckligt för att begå ett statsministermord?`

"Vapenvana" är en lögn enligt mig. Den fanns möjligen på 60-talet. Inte på något sätt bevisad.

"Mycket väl tillgång till vapen"? Också det en lögn när man vill lägga till "Mycket väl".
En granne som är vapensamlare ger inte SE "mycket väl" tillgång till vapen.

"Signalementen" är på inget sätt självklara. Man lyfter gärna Delsborn, LJ och YN.(men det finns som sagt fler vittnen att väga in)
Andra uppgifter och detaljer måste förkastas för att passa in. Ålder, hårfärg och andra plagg. o.s.v.

Att ingenting tyder på att han var "vid mordplatsen efter skotten" är så klart även det en lögn.
Han kommer med flertalet uppgifter under detta tidsspann.
Annars skulle ju inte du/ni behöva förklara dessa med att han fått det från media etc.
"Mörkblå täckjacka", Polisen är brysk, att Lisbeth springer ut i gatan, Att polisen kommer efter ca 3-4 minuter m.m. m.m.
Citera
2022-05-07, 11:44
  #32237
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Ja jag missade ett ord

I en del av spannet 23:19:10 - 23:21:50 kan han vara GM i senare del av spannet endast varandes på platsen efter dådet.

En gräns är svår att dra beroende på hur gärningen kan gått till.

Då är jag med.
Ja frågan är vilken tid "man" behöver ha på sig för att ställa om från övertidsarbetande grafiker med tankar på skidsemester till att mörda en statsminister?
Om det liksom bara slog slint på någon sekund, är frågan om det borde ha givit konsekvenser av ånger, ångest över ett förhastat beslut? (Även om GM såg Palme vid Grand är det inte många minuter att överväga, alt. 2:30 timma om GM såg Palme innan bion etc.)

Ovan gäller ju även om talar om CA, CP och kanske även VG som GM. (Den sistnämnde lite beroende på hur man vill få in honom i mordet. )
Citera
2022-05-07, 12:50
  #32238
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Låt säg att Engström inte återvänt utan bara försvunnit i natten så kanske han hade blivit lite misstänkt på signalement o utstämplingstiden ändå...

Men då hade det krävts att dom på Skandia hade slagit larm....

Var det inte att SE var med i tidningar och TV den 6:e och 7:e april som triggade Ålandskvinnan, vilket i sin tur triggade PH, vilket ledde till en internutredning samt polisens förhör av personalen på Skandia.

Eller gick det till på något annat sätt? Om inte så ledde det att han blev sedd av LJ på Tunnelgatan, plus signalementsuppgifter i media, till behovet att etablera ett alibi och en mani att gång på gång slå fast det.

Så om han inte känt oro över att ha blivit sedd på nära håll så hade han väl aldrig framträtt I media, varpå han snart blev misstänkt, och vi hade suttit här och pratat om CP, CA eller nån. (Fast då hade förstås GM protesterat i brevform istället, och fallet blivit löst på så vis. Nej, jag skämtar bara ...)

Synd att bilderna inte finns återgivna i arkivet när det gäller hur SE såg ut i artiklarna. Hade varit spännande att se vilken bild som Ålandskvinnan reagerade på.

Tänk om KB kunde öppna sitt arkiv igen ...
__________________
Senast redigerad av Dalulven 2022-05-07 kl. 12:53.
Citera
2022-05-07, 13:38
  #32239
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Var det inte att SE var med i tidningar och TV den 6:e och 7:e april som triggade Ålandskvinnan, vilket i sin tur triggade PH, vilket ledde till en internutredning samt polisens förhör av personalen på Skandia.

Eller gick det till på något annat sätt? Om inte så ledde det att han blev sedd av LJ på Tunnelgatan, plus signalementsuppgifter i media, till behovet att etablera ett alibi och en mani att gång på gång slå fast det.

Så om han inte känt oro över att ha blivit sedd på nära håll så hade han väl aldrig framträtt I media, varpå han snart blev misstänkt, och vi hade suttit här och pratat om CP, CA eller nån. (Fast då hade förstås GM protesterat i brevform istället, och fallet blivit löst på så vis. Nej, jag skämtar bara ...)

Synd att bilderna inte finns återgivna i arkivet när det gäller hur SE såg ut i artiklarna. Hade varit spännande att se vilken bild som Ålandskvinnan reagerade på.

Tänk om KB kunde öppna sitt arkiv igen ...

Låt säg att LJ o YN ser Engström....

Men finns där fler vittnesmål efter DBG som är på samma flyende man ?

För vi vet ju att Engström tar sig tillbaka till Sveavägen så vi vet på ett ungefär hans flyktväg..
Citera
2022-05-07, 13:41
  #32240
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Då är jag med.
Ja frågan är vilken tid "man" behöver ha på sig för att ställa om från övertidsarbetande grafiker med tankar på skidsemester till att mörda en statsminister?
Om det liksom bara slog slint på någon sekund, är frågan om det borde ha givit konsekvenser av ånger, ångest över ett förhastat beslut? (Även om GM såg Palme vid Grand är det inte många minuter att överväga, alt. 2:30 timma om GM såg Palme innan bion etc.)

Ovan gäller ju även om talar om CA, CP och kanske även VG som GM. (Den sistnämnde lite beroende på hur man vill få in honom i mordet. )

Det som talar för att det bara slog slint är väl att han återvänder till Skandia...

Någon flyktväg verkar inte Engström som GM haft iallfall ...
Citera
2022-05-07, 14:42
  #32241
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Det som talar för att det bara slog slint är väl att han återvänder till Skandia...

Någon flyktväg verkar inte Engström som GM haft iallfall ...

Återkomsten talar för min del mer för att han inte skulle vara GM alls snarare.

Fast visst är det mer åt "impuls"-hållet som det hela(även allt annat) lutar när vi talar om SE som GM.
Citera
2022-05-07, 16:02
  #32242
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Återkomsten talar för min del mer för att han inte skulle vara GM alls snarare.

Fast visst är det mer åt "impuls"-hållet som det hela(även allt annat) lutar när vi talar om SE som GM.

Jo jag menade såklart om man betraktar det som impuls dåd..

Om man spekulerar att Engström gör ett impulsdåd o inte har någon flyktväg o det blir så att han tar "skydd" på Skandia igen....

Det avgörande då blir hur han upplevs när han återvänder till Skandia ..

Jag tror att om Engström isåfall borde vara rejält i chock men nu hörs ju inte personalen på flera månader..

Vad jag menar med chock är att det borde vara en stor skillnad på en människa som är ett sent vittne o hamnar i chock än att han själv utfört ett mord på en statsminister
Citera
2022-05-07, 16:26
  #32243
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Var det inte att SE var med i tidningar och TV den 6:e och 7:e april som triggade Ålandskvinnan, vilket i sin tur triggade PH, vilket ledde till en internutredning samt polisens förhör av personalen på Skandia.

Eller gick det till på något annat sätt? Om inte så ledde det att han blev sedd av LJ på Tunnelgatan, plus signalementsuppgifter i media, till behovet att etablera ett alibi och en mani att gång på gång slå fast det.

Så om han inte känt oro över att ha blivit sedd på nära håll så hade han väl aldrig framträtt I media, varpå han snart blev misstänkt, och vi hade suttit här och pratat om CP, CA eller nån. (Fast då hade förstås GM protesterat i brevform istället, och fallet blivit löst på så vis. Nej, jag skämtar bara ...)

Synd att bilderna inte finns återgivna i arkivet när det gäller hur SE såg ut i artiklarna. Hade varit spännande att se vilken bild som Ålandskvinnan reagerade på.

Tänk om KB kunde öppna sitt arkiv igen ...
Det är de här bilderna kvinnan reagerat på, tagna vid Expressens "rekonstruktion" den 7 april.

https://www.expressen.se/nyheter/har-ar-bilderna-pa-stig-engstrom-fran-mordplatsen/

Han försöker inte dölja handledsväskan, snarare tvärtom.
Citera
2022-05-07, 16:30
  #32244
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Han kliver ut på Sveavägen 23:19:10 - 23:21:50 ungefär.

I det spannet kan han vara GM.

HO vittnesmål är för sent för att man ska ta det bokstavligt.

Då kan man ju i och för sig räkna bort ganska många förhör, speciellt de ”förhör” som den revanschsugne PH (tidigare sparkad från polisen och tyvärr snart även sparkad från Skandia) stod för.

Hans ”utredning” borde kastats direkt i papperskorgen.

Och vad ska man säga om Krister Petersson förhör?

Är 30-35 år efter mordet för sent?

Skandiamannens uppträdande på mordkvällen är underligt - kanske hade han firat den kommande semestern med en stänkare eller två - men han är troligen inte den förste mördaren i världshistorien som skjutit någon utan vapen och utan fysisk möjlighet att befinna sig på mordplatsen.

Läs på lite om CA, Sydafrika, vägsaltsgubben.

Där finns vapen av rätt typ, Palmehat, dokumenterad våldsamhet och gränslöshet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in