Citat:
Ursprungligen postat av
JohanSverkersson
Jag har haft en tröja med runor när jag var yngre.
Jag gillar svensk naturromantik, jag är svag för sånger som Uti Vår Hage, Den Blomstertid nu kommer, Glädjens Blomster och Visa vid vindens ängar. Påminner om min barndom och min kultur. Säga vad man vill om Håkan Hellström men han gjorde en cover på Mats Pålssons Visa vid vindens ängar, som svenska flickor går och lyssnar på.
Håkan Hellström må sjunga som en kråka och han plagierar alla sina låtar, och han ser ut som en fåne när han vill dansa med sådan lättja att det vore som om han vore i Copacabana, men hans besynnerliga popularitet bland fjortisflickor är en manifestation av ett behov från dessa svenska tjejer att höra någon svensk man som lovsjunger om kärleken till kvinnan (något svenska män har väldigt svårt att göra).
Se på arabisk musik så finner du där nästan enbart melodramatiska kärleksballader, och trots att araber ses som mer machofolk så är det överdriven romantik som de går igång på. Svenskar är å andra sidan jämlika och feminiserade men har inte romantiska teman till sina kvinnor (det kanske går emot själva jämlikheten). Männen lyssnar på krigarballader i metal där vokalisten skriker så man knappt kan höra vad som sägs.
Ifall du reser till Latinamerika finner du likväl att nästan all musik är romantisk.
Jag skulle påstå att det är konservativt att ha romantiska låtar som en del av ens kultur (inte pop och rap som bara handlar om sex och lust), för det får antagligen unga kvinnor att vara mer romantiska kring kärlek och förhållanden. Vad har vi för kärlekssånger i svensk modern musik? Jag tror ju att gubbsjuka sången Cecilia Lind är den kändaste i modern tid (och antagligen den bästa), jag vet inte vad det säger om oss...haha.