2022-05-06, 22:27
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Jag lyssnar också en hel del på P2. Mitt favoritprogram är denna https://sverigesradio.se/textochmusikmedericschuldt
I bilen blir det ibland Rockklassiker. P1 blir det sällan nuförtiden. Då mår jag illa som Magnus Uggla sjunger.
VARGSÅNGEN - En nordisk vaggvisa länkar en gång till. Mycket vackert.
https://www.youtube.com/watch?v=KTmatjyd4KM

Ja, det händer att jag också lyssnar på Eric Schuldt. Att välja musik för att den är vacker är närmast ett konservativt ställningstagande. Konservatismen har förmågan att hantera estetik, och att uppskatta skönhet som ett eget värde.
Citera
2022-05-06, 23:14
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Är det konservativ musik bara för att sången låter gammaldags?

nr1: jag sa inte att den nödvändigtvis var konservativ.

nr2: all konst är allra bäst är dess budskap inte är övertydlig, och bara vidrör vid eviga frågor genom att framställa en känsla. En människa har mindre försvarsmekanismer när han känner något än när han förstår något (som exempelvis: det här är kristen musik!). Du kan rentav subversivt som konstnär ge ut ett budskap som går emot allt som du sjlv tror på, det kan handla om någon insikt som enbartkommer från ditt undermedvetna.

Därmed att Beethoven medvetet är en optimist på upplyssningens potential att rädda mänskligheten, men hans musik förmedlar snarare existensens eviga tragedi.

Låten från afrikanos handlar om en moders beskyddarinstinkt i en mörk och farlig värld, en kvinnlig vädjan till naturens andar att vara barmhärtig mot hennes barn. Det är uråldrigt och vackert genomförd. Ifall det sedan är regelrätt är konservativ musik kan man tolka på flera sätt.
Citera
2022-05-06, 23:18
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
nr1: jag sa inte att den nödvändigtvis var konservativ.

nr2: all konst är allra bäst är dess budskap inte är övertydlig, och bara vidrör vid eviga frågor genom att framställa en känsla. En människa har mindre försvarsmekanismer när han känner något än när han förstår något (som exempelvis: det här är kristen musik!). Du kan rentav subversivt som konstnär ge ut ett budskap som går emot allt som du sjlv tror på, det kan handla om någon insikt som enbartkommer från ditt undermedvetna.

Därmed att Beethoven medvetet är en optimist på upplyssningens potential att rädda mänskligheten, men hans musik förmedlar snarare existensens eviga tragedi.

Låten från afrikanos handlar om en moders beskyddarinstinkt i en mörk och farlig värld, en kvinnlig vädjan till naturens andar att vara barmhärtig mot hennes barn. Det är uråldrigt och vackert genomförd. Ifall det sedan är regelrätt är konservativ musik kan man tolka på flera sätt.

Jonna Jinton är bra, jag har sett henne förut.

Ja, du verkade ju tycka att countrymusik är konservativ, och det är den eftersom den - precis som Jonna Jintons musik - har kontakt med den gamla kulturen.
Citera
2022-05-06, 23:27
Avstängd
Ultima thule
Citera
2022-05-06, 23:29
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Jonna Jinton är bra, jag har sett henne förut.

Ja, du verkade ju tycka att countrymusik är konservativ, och det är den eftersom den - precis som Jonna Jintons musik - har kontakt med den gamla kulturen.

Finns en hel del vulgär popcountry numera i USA, men i regel brukar country ungefär som europeisk folklore och irländska ballader vara knytna till sakernas rötter.

Här är en bra norsk låt från Wardruna: www.youtube.com/watch?v=cg0TQyjdHJ0&t=1s

Ska vara tagen från gammal runskrift, slutet är speciellt riktigt bra:

Deyr fé,
deyja frændr,
deyr sjalfr it sama,
en orðstírr
deyr aldregi,
hveim er sér góðan getr.

Deyr fé,
deyja frændr,
deyr sjalfr it sama,
ek veit einn,
at aldrei deyr:
dómr um dauðan hvern.

i princip: boskap dör, släktingar dör. Och du själv ska en dag dö, enbart ditt namn kommer överleva, och den ära som du uppnådde.
Citera
2022-05-06, 23:32
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Finns en hel del vulgär popcountry numera i USA, men i regel brukar country ungefär som europeisk folklore och irländska ballader vara knytna till sakernas rötter.

Här är en bra norsk låt från Wardruna: www.youtube.com/watch?v=cg0TQyjdHJ0&t=1s

Ska vara tagen från gammal runskrift, slutet är speciellt riktigt bra:

Deyr fé,
deyja frændr,
deyr sjalfr it sama,
en orðstírr
deyr aldregi,
hveim er sér góðan getr.

Deyr fé,
deyja frændr,
deyr sjalfr it sama,
ek veit einn,
at aldrei deyr:
dómr um dauðan hvern.

i princip: boskap dör, släktingar dör. Och du själv ska en dag dö, enbart ditt namn kommer överleva, och den ära som du uppnådde.

Ja, neo-folk är bra om man skippar paganismen och anti-kristna texter.
Citera
2022-05-06, 23:40
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ja, neo-folk är bra om man skippar paganismen och anti-kristna texter.

Förstår inte varför du skulle förneka den mytologi som skapades av dina förfäder bara för att du är kristen. Att bryta mot dina rötter så skarpt känns som ju inte speciellt konservativt. Jag tycker att katolicismen och ortodoxa kyrkan varit bättre på att skapa en brygga mellan folklig mytologi (celtisk, romersk, slavisk) med kristendomen och detta har visat sig ha skapat starkare rötter för kristendomen att hålla sig starkt när sekularismens vindar blåser som starkast.

Lutheranismen är för rationell och saknar den konstnärliga och mystiska ådran som krävs för att den troende ska få en sann spirituell upplevelse, den har därmed förlorat helt most ateismen i Norra Europa. I USA har den mest överlevt genom småtokiga predikare som leker med ormar och evangeliska tv-underhållare (som ser ut som försäljare).
Senast redigerad av Naknekejsaren 2022-05-06 kl. 23:44.
Citera
2022-05-06, 23:44
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Förstår inte varför du skulle förneka den mytologi som skapades av dina förfäder bara för att du är kristen. Att bryta mot dina rötter så skarpt känns som ju inte speciellt konservativt. Jag tycker att katolicismen och ortodoxa kyrkan varit bättre på att skapa en brygga mellan folklig mytologi (celtisk, romersk, slavisk) med kristendomen och detta har visat sig ha skapat starkare rötter för kristendomen att hålla sig starkt när sekulära vindar blåser starkt.

Lutheranismen är för rationell och saknar den konstnärliga och mystiska ådran som krävs för att den troende ska få en sann spirituell upplevelse, den har därmed förlorat helt most ateismen i Norra Europa.

Jag har haft en tröja med runor när jag var yngre.

Jag gillar svensk naturromantik, jag är svag för sånger som Uti Vår Hage, Den Blomstertid nu kommer, Glädjens Blomster och Visa vid vindens ängar. Påminner om min barndom och min kultur. Säga vad man vill om Håkan Hellström men han gjorde en cover på Mats Pålssons Visa vid vindens ängar, som svenska flickor går och lyssnar på.
Citera
2022-05-06, 23:55
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Jag har haft en tröja med runor när jag var yngre.

Jag gillar svensk naturromantik, jag är svag för sånger som Uti Vår Hage, Den Blomstertid nu kommer, Glädjens Blomster och Visa vid vindens ängar. Påminner om min barndom och min kultur. Säga vad man vill om Håkan Hellström men han gjorde en cover på Mats Pålssons Visa vid vindens ängar, som svenska flickor går och lyssnar på.

Håkan Hellström må sjunga som en kråka och han plagierar alla sina låtar, och han ser ut som en fåne när han vill dansa med sådan lättja att det vore som om han vore i Copacabana, men hans besynnerliga popularitet bland fjortisflickor är en manifestation av ett behov från dessa svenska tjejer att höra någon svensk man som lovsjunger om kärleken till kvinnan (något svenska män har väldigt svårt att göra).

Se på arabisk musik så finner du där nästan enbart melodramatiska kärleksballader, och trots att araber ses som mer machofolk så är det överdriven romantik som de går igång på. Svenskar är å andra sidan jämlika och feminiserade men har inte romantiska teman till sina kvinnor (det kanske går emot själva jämlikheten). Männen lyssnar på krigarballader i metal där vokalisten skriker så man knappt kan höra vad som sägs.

Ifall du reser till Latinamerika finner du likväl att nästan all musik är romantisk.

Jag skulle påstå att det är konservativt att ha romantiska låtar som en del av ens kultur (inte pop och rap som bara handlar om sex och lust), för det får antagligen unga kvinnor att vara mer romantiska kring kärlek och förhållanden. Vad har vi för kärlekssånger i svensk modern musik? Jag tror ju att gubbsjuka sången Cecilia Lind är den kändaste i modern tid (och antagligen den bästa), jag vet inte vad det säger om oss...haha.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2022-05-07 kl. 00:22.
Citera
2022-05-06, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
1) Two Steps From Hell, ofta med historisk inspiration, exempel: https://www.youtube.com/watch?v=6qTghUgMOeY

Hittade en som är inspirerad från framtiden.

https://www.youtube.com/watch?v=izsjRpcgfmk
Citera
2022-05-07, 01:23
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flachkopf
Hittade en som är inspirerad från framtiden.

https://www.youtube.com/watch?v=izsjRpcgfmk

Den var vacker. Det finns något tidlöst mäktigt i en del sådan här musik, som gör att man inte alltid vet om konnotationerna är bakåt eller framåt i tiden.
Citera
2022-05-07, 01:30
Medlem
Hittade esoterisk symbolik från rasens kollektiva undermedvetna

https://www.youtube.com/watch?v=bpxtuUQ28UM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in