2022-05-05, 18:20
  #3817
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Både Viggen och Gripen A kunde navigera med precision utan GPS, så länge man höll sig inom ett antal hundra kilometer från Sverige.

När man under 90-talet skulle skicka Viggen till Farnborough, så valde man att montera en handhållen GPS i cockpiten som backup på just det/de flygplanen. Det visade sig dock att det inte fungerade p.g.a. den radarreflekterande beläggningen i huven och frontrutan.

Det faktum att handhållen GPS funkar i nya ryska flygplan, är alltså ett bevis på att rysk signaturanpassning håller en lägre nivå än t.ex. Viggen och gamla F-16.

Iran håller en högre teknisk nivå med moving map funktionalitet då de använder Garmins civila flygavionik i deras stridsflygplan med extern antenn. Garmin GNS 430 och 530 verkar vara mycket vara populära.

Ryssland får nöja sig med civil amerikansk fritidsutrustning som Garmin Etrex och GPSmap. Funkar bra för vandring och geocaching.
__________________
Senast redigerad av sunnis 2022-05-05 kl. 18:29.
Citera
2022-05-05, 18:52
  #3818
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Hur galen Putin är så har han ju faktiskt invaderat "mjukt" i hopp om att de skall ge upp och minimera civila dödade och bibehålla infrastrukturen! Men fortsätter det så här så lär han nog skruva upp och köra gamla goda metoden och bomba sönder allt och alla!

minimera civila dödade?

Du menar minera civila dödade va?
Citera
2022-05-05, 19:26
  #3819
Medlem
Karnivorens avatar
Mhm... I stort sett hela Svartahavsflottan samlad i Sevastopol nu. Har de gett upp och är rädd för att bli sänkta eller kraftsamlar de och bunkrar inför nån form av insats?

https://news.yahoo.com/most-russian-black-sea-fleet-104600034.html

Bara sex båtar som inte ligger i hamn för närvarande, om jag förstår det rätt. I hamnen ligger också en robotsvävare. Blev lite nyfiken på hur den är tänkt att användas. Nån som har koll? Är det nån form av tungt understöd för landstigning? Känns inte som att en svävare är en bra plattform för att bekämpa nål inne i landet under längre tid, för väderkänslig.
Citera
2022-05-05, 20:40
  #3820
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
minimera civila dödade?

Du menar minera civila dödade va?

Minimera ANTALET civila skulle det stått men som sagt, det gick ju inte så skall det bombas sönder
Citera
2022-05-06, 00:23
  #3821
Medlem
Q6s avatar
Intressant attack mot rysk ubåt.

https://www.youtube.com/watch?v=EquFSNXx1aA
Citera
2022-05-06, 00:37
  #3822
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Intressant attack mot rysk ubåt.

https://www.youtube.com/watch?v=EquFSNXx1aA

När man ser thumbnailen för den youtube-videon är det naturligt att dra slutsatsen att den kanalen inte är att lita på alls. Den är skapad för att generera klick och pengar, och då är det i dessa tider lätt att samla andras klipp från kriget i Ukraina, och ibland göra falska och sensationella nyheter själv. Det finns mycket av detta för tillfället, både på youtube och på andra ställen på webben.

Edit: Och när du ser en ubåt replenished-at-sea av en V-22 Osprey..........
__________________
Senast redigerad av Kaskadmust 2022-05-06 kl. 00:40.
Citera
2022-05-06, 06:14
  #3823
Moderator
Eerieyes avatar
Nu har jag nog förstått vad den periodiska och våldsamma ryska artilleribeskjutningen beror på. Alltid är det på ett begränsat frontavsnitt och ofta tappar ryssarna terräng efteråt.

Ryssarna försöker alltså, genom artilleribeskjutning, störa förberedelserna för ukrainska framstötar.

Nu verkar det vara på gång söder om Krivoi Rih.
Citera
2022-05-06, 09:43
  #3824
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Jag hoppas Ukraina kan slå mot bron över Kerchsundet snart! De har tidigare sagt att man ska göra det när möjlighet och tillfälle ges. Vet inte vad för vapensystem man skulle använda, men artilleri med rätt ammo borde ju gå. Vet inte om TB2 har räckvidden och vapnen som drönaren kan bära kanske är lite för klena.
Inte en chans att man kan nå den med artilleri. De behöver skjuta 30 mil. De bästa systemen skjuter 5.

Ryssland har bra kontroll i luftrummet över ockuperat område. De kommer garanterat upptäcka om något tillräckligt stort för att slå ut bron flyger in i det. Att attacker från luften kräver förmåga som Ukraina inte visat några tecken på att ha. Skulle de ha den förmågan så finns väldigt många andra mål som är enklare och mindre skyddade.
Citera
2022-05-06, 11:50
  #3825
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Inte en chans att man kan nå den med artilleri. De behöver skjuta 30 mil. De bästa systemen skjuter 5.

Ryssland har bra kontroll i luftrummet över ockuperat område. De kommer garanterat upptäcka om något tillräckligt stort för att slå ut bron flyger in i det. Att attacker från luften kräver förmåga som Ukraina inte visat några tecken på att ha. Skulle de ha den förmågan så finns väldigt många andra mål som är enklare och mindre skyddade.
Nej, de bästa systemen som HIMARS skjuter snarare knappt 500 km, eldrörsartilleri kan skuta 70 km med rätt ammunition. Ukraina har inte fått HIMARS än, men det har varit på tapeten och det kommer nog tids nog.

Men, som sagt, det är inte förklaringar på varför Ukraina ännu inte plockat bron som jag behöver, för det är självklart av de skäl du nämner. Frågan är vilka system som kommer att användas när de väl kommer till skott (bildligt och bokstavligt). HIMARS eller annat raketartilleri borde vara möjligt, men Ukraina måste ju få systemen först.
Citera
2022-05-06, 12:14
  #3826
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Nej, de bästa systemen som HIMARS skjuter snarare knappt 500 km, eldrörsartilleri kan skuta 70 km med rätt ammunition. Ukraina har inte fått HIMARS än, men det har varit på tapeten och det kommer nog tids nog.

Men, som sagt, det är inte förklaringar på varför Ukraina ännu inte plockat bron som jag behöver, för det är självklart av de skäl du nämner. Frågan är vilka system som kommer att användas när de väl kommer till skott (bildligt och bokstavligt). HIMARS eller annat raketartilleri borde vara möjligt, men Ukraina måste ju få systemen först.

De har däremot stängt järnvägslinjen mellan staden Donetsk och Mariupol. Det är en inskärning i frontlinjen där. Avancerar Ukraina lite till, där, så kan de även ta en järnvägsknut längre ner mot Mariupol.

Efter det så fattas bara Kerchbroarna så är Krym isolerat. Kherson likaså.
Citera
2022-05-06, 12:38
  #3827
Medlem
Bikefits avatar
https://liveuamap.com/en/2022/6-may-admiral-grigorovichclass-frigate-of-the-russian-navy
Ännu ett ryskt fartyg står i brand.
Den här gången en Admiral Grigorovich-class fregatt.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Admiral_Grigorovich-class_frigate
Citera
2022-05-06, 13:13
  #3828
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bikefit
https://liveuamap.com/en/2022/6-may-admiral-grigorovichclass-frigate-of-the-russian-navy
Ännu ett ryskt fartyg står i brand.
Den här gången en Admiral Grigorovich-class fregatt.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Admiral_Grigorovich-class_frigate

Det var väldigt vad det smäller och brinner runt Ormön. Värre än Bermudatriangeln ju!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in