2022-05-06, 12:05
Medlem
BeachBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Sant, håller mig borta från svordomar men du har en poäng om att jag har för hård ton.
Blir dock väldigt upprörd över hur Dumpen har agerat i detta fall, jag har svårt att se att polisen själva är nöjda med att Dumpen har hängt ut barnet och riskerat förundersökning och bevismaterial på detta vis.

Tack för konstruktiv kritik.
Det var så lite. Tror vi kämpar mot samma mål men ibland tar känslorna över. Vi får se var detta ärende slutar. Vilket fall så anser jag han är fullständigt olämplig som förälder. Förhoppningsvis blir han fråntagen vårdnaden om dottern.
Citera
2022-05-06, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeachBob
Det var så lite. Tror vi kämpar mot samma mål men ibland tar känslorna över. Vi får se var detta ärende slutar. Vilket fall så anser jag han är fullständigt olämplig som förälder. Förhoppningsvis blir han fråntagen vårdnaden om dottern.

Det får vi innerligt hoppas, det gjorde så jävla ont i hjärtat när man såg bilder på det stackars barnet på hans sociala medier. Så fruktansvärt att en förälder, vare sig han har begått brotten, eller om det bara är fantasier, kan få ur sig så hemska kommentarer och ha såna tankegångar.
Citera
2022-05-06, 12:10
Medlem
Citat:
Sant, håller mig borta från svordomar men du har en poäng om att jag har för hård ton.
Blir dock väldigt upprörd över hur Dumpen har agerat i detta fall, jag har svårt att se att polisen själva är nöjda med att Dumpen har hängt ut barnet och riskerat förundersökning och bevismaterial på detta vis.

Rettsvesenet har spilt falitt i pedosaker.
Nalleknullaren var frikjent for overgrep mot en 4 åring og fikk stor erstatning.

Hva går vi glipp av i denne saken? Noen måneder i fengsel? Noen år?

Still det opp mot den straffen Dumpen tilbyr.
Evig gapestokk og evig skam.
Citera
2022-05-06, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LightFandango
Som jämförelse med senaste fallet då vissa likheter finns:

Finns det någon i tråden som tycker att Dumpen agerade med omdöme i fallet med Basker-gäddan?

1. Man får kontakt med en man som påstår sig förgripa sig på sitt eget barn.

2. Man konfronterar innan man fastslagit varken identitet eller sanningshalt.

3. Under konfrontationen verkar man mer intresserad av att avbryta och provocera (Äckel!) än att fiska fram användbar information.

4. Efter konfrontationen låter man mannen gå hem till sitt (i oklart mentalt tillstånd).

5. Man publicerar sedan video, bild och komprometterande chatt-loggar med identiteten fortfarande ej fastställd.

I ett absolut worst-case-scenario kunde Dumpens saga varit slut där.

Det är detta jag har menat från trådens första början, dessa individer har en uppenbar avsaknad av förståelse för konsekvenserna av vad dom faktiskt håller på med. Hade dom varit yrkesprofessionella och haft en väldigt bra förståelse för det polisiära (och då menar jag inte erfarenheter från alla gånger dom själva, framförallt Sara, har åkt fast för kriminella handlingar) så hade dom kunnat göra ett toppenjobb.

Istället går dom från att göra en grymt bra gärning i form av att få eventuella bevis mot en pedofil som förgriper sig på sitt egna barn, till att det blir en uppmärksamhetsgrej där dom hänger ut det lilla offret i hemska chattloggar.
Citera
2022-05-06, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Rettsvesenet har spilt falitt i pedosaker.
Nalleknullaren var frikjent for overgrep mot en 4 åring og fikk stor erstatning.

Hva går vi glipp av i denne saken? Noen måneder i fengsel? Noen år?

Still det opp mot den straffen Dumpen tilbyr.
Evig gapestokk og evig skam.

Förstår knappt vad du skriver.
Fast i det här fallet har dom åsamkat det lilla barnet för extrem exploatering och just evig skam också när dom har varit så oförsiktiga om hur dom ska skydda henne från offentligheten.I polisiära fall så finns det sekretess när det kommer till offrens namn och identitet, här har Dumpen gått "all in" och hängt ut det lilla barnet på värsta möjliga sätt.
Citera
2022-05-06, 12:17
Medlem
Citat:

Mer upprörd över Dumpens publicering än pedofila övergrepp (vilket Dumpens arbete stoppade), tycks det.
Citera
2022-05-06, 12:17
Avstängd
granny-pantiess avatar
Citat:
Det är detta jag har menat från trådens första början, dessa individer har en uppenbar avsaknad av förståelse för konsekvenserna av vad dom faktiskt håller på med. Hade dom varit yrkesprofessionella och haft en väldigt bra förståelse för det polisiära (och då menar jag inte erfarenheter från alla gånger dom själva, framförallt Sara, har åkt fast för kriminella handlingar) så hade dom kunnat göra ett toppenjobb.

Istället går dom från att göra en grymt bra gärning i form av att få eventuella bevis mot en pedofil som förgriper sig på sitt egna barn, till att det blir en uppmärksamhetsgrej där dom hänger ut det lilla offret i hemska chattloggar.

Har du förståelse för det polisiära arbetet?

Jag har två äldre bröder som är poliser och är ostraffad själv.
Citera
2022-05-06, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LightFandango
Som jämförelse med senaste fallet då vissa likheter finns:

Finns det någon i tråden som tycker att Dumpen agerade med omdöme i fallet med Basker-gäddan?

1. Man får kontakt med en man som påstår sig förgripa sig på sitt eget barn.

2. Man konfronterar innan man fastslagit varken identitet eller sanningshalt.

3. Under konfrontationen verkar man mer intresserad av att avbryta och provocera (Äckel!) än att fiska fram användbar information.

4. Efter konfrontationen låter man mannen gå hem till sitt (i oklart mentalt tillstånd).

5. Man publicerar sedan video, bild och komprometterande chatt-loggar med identiteten fortfarande ej fastställd.

I ett absolut worst-case-scenario kunde Dumpens saga varit slut där.

Ja, funderar i lite samma banor som du. Likheterna mellan baskergäddan och senaste gäddan är dock möjligen bara skenbara. Varför blev det inte samma ståhej i media och polisingripande och omhändertagande av barn när det kommer till baskern? Detta får mig att spekulera kring om Baskergäddan var mer harmlös än vad som framställs och att det ligger rätt mycket mer skumt bakom den senaste gäddan än vad vi faktiskt vet.
Citera
2022-05-06, 12:19
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leg.Talgoxe
Ser mer ut som en pedofilring tycker jag.
Finns det speciella sådana?
Citera
2022-05-06, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Mer upprörd över Dumpens publicering än pedofila övergrepp (vilket Dumpens arbete stoppade), tycks det.

Inte för fem öre.
Dumpen hade dock chans att vara hjältar, nu framstår dom bara som självcentrerade dårar som exploaterade en ung flicka för uppmärksamhetens skull.
Citera
2022-05-06, 12:20
Medlem
BeachBobs avatar
Det bästa vore om modern och barnet blir utvisade omgående till Filipperna. Men risken är väl att han letar upp någon annan svag person som han gör gravid. Han var ju väldigt snabb med att erbjuda sig och göra fiskaren gravid.
Citera
2022-05-06, 12:20
Medlem
LightFandangos avatar
Citat:

Jag skulle vilja sträcka mig så långt att agerandet i #1 - #5 borde vara straffbart om det inte finns ytterligare (okända) faktorer.

Som konstaterats tidigare är det ju ett väldigt högt spel med eventuella anhöriga och barns liv och välbefinnande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in