Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Jqag har deltagit i tråden sedan jag själv köpte bostadsrätt ungefär 2010. Var övertygad om att det var en bubbla redan då. Det tror jag fortfarande men politikerna valde att försöka blåsa upp den ytterligare.
Klart att det inte blir tillbaka till 2010 priser i vilket fall när bubblan spricker eftersom vi haft rätt betydande inflation sedan dess men inte självklart att jag gör vinst när jag väl flyttar...
Bara att fundera på hur mycket bättre det hade varit om räntorna höjts tillbaka till 4-5% efter att ekonomin kommit igång efter finanskrisen....
det är enkelt att räkna ut det korrekta priset på en lägenhet, ett nybygge kostar 30k per kvm + tomten och nästan inga bostäder ska kosta mer än så, med enstaka undantag som sjölägen eller mitt i Stockholm. Jag tror Stockholm innerstan kommer att gå ner till 50k per kvm, pris över det stämmer inte mot kostnader för att bygga nytt eller i jämförelse med andra liknande städer i världen. Allt annat är bubbel-priser.
Det är bubblor överallt i i världen, krypto bostäder aktier fonder, allt underhållet av Noll-räntor som inte har funnits någonsin tidigare. Vi kommer att gå tillbaka till normalläge.