2022-05-06, 10:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
På min tid, 1970-80-talet så räknade man alltid med att vara skuldfri på 30 år. Jag är född i Danderyd och det bodde helt vanligt folk där, inga problem att köpa, en villa kostade under 2mkr så sent som 1995 och min bästa kompis hade en pappa som jobbade på universitetet och med den lönen köpte han en stor villa med sjöutsikt och höll med hemmafru. Då hade Lön ett Värde. Nollräntorna som leder till att pengar blir värdelösa har förstört så mycket och jag har tvingats ge en lägenhet var till mina 5 barn, finansierad av min egen bostadsvinst, så att de kan bo normalt och inte känna skuldbörda tills de blir 65.

Tänk då vilket djävla folk dumbommar pch idioter svenskarna har förvandlats till att vara när en etta i Tierp kostar 1 miljon. Detta får liksom-fb att måla upp det som framgångar och tecken på rikedom. Svenskarna flera av dem hejar på med samma uppfattning. Herredjävlar så tragiskt.
2022-05-06, 10:21
Medlem
Citat:
På min tid, 1970-80-talet så räknade man alltid med att vara skuldfri på 30 år. Jag är född i Danderyd och det bodde helt vanligt folk där, inga problem att köpa, en villa kostade under 2mkr så sent som 1995 och min bästa kompis hade en pappa som jobbade på universitetet och med den lönen köpte han en stor villa med sjöutsikt och höll med hemmafru. Då hade Lön ett Värde. Nollräntorna som leder till att pengar blir värdelösa har förstört så mycket och jag har tvingats ge en lägenhet var till mina 5 barn, finansierad av min egen bostadsvinst, så att de kan bo normalt och inte känna skuldbörda tills de blir 65.

Jag är uppvuxen i samma område fast på 90-talet. En granne jobbade på naturvårdsverket och en annan var lärare. Andra grannen brevid jobbade på Dramaten och tror att frun var hemma.

Idag ägs i princip 50% av alla hus på gatan (förutom mina föräldrars) av folk som är delägare inom fastighetsutvecklingsbolag, resten ägs av 40-50 åringar som jobbar inom kapital- eller försäkringsbranschen
2022-05-06, 10:46
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Jag är uppvuxen i samma område fast på 90-talet. En granne jobbade på naturvårdsverket och en annan var lärare. Andra grannen brevid jobbade på Dramaten och tror att frun var hemma.

Idag ägs i princip 50% av alla hus på gatan (förutom mina föräldrars) av folk som är delägare inom fastighetsutvecklingsbolag, resten ägs av 40-50 åringar som jobbar inom kapital- eller försäkringsbranschen
Jag tror priserna i Danderyd kan halveras med höga räntor och om man bygger mer, och då kan vanliga familjer flytta in till Danderyd igen.
2022-05-06, 10:48
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skevsosse
Tänk då vilket djävla folk dumbommar pch idioter svenskarna har förvandlats till att vara när en etta i Tierp kostar 1 miljon. Detta får liksom-fb att måla upp det som framgångar och tecken på rikedom. Svenskarna flera av dem hejar på med samma uppfattning. Herredjävlar så tragiskt.
Svenskens privatlån i relation till lönen är näst högst i hela världen pga bostadspriserna, och det är inte hållbart nu när räntorna stiger och naturligtvis kommer det att smälla. Som jag skrivit i 10 år varav 2 år i denna tråd.
2022-05-06, 10:50
Bannlyst
Citat:
Jag tror priserna i Danderyd kan halveras med höga räntor och om man bygger mer, och då kan vanliga familjer flytta in till Danderyd igen.

Fast, Danderyd är alltjämt en av de finare kommunerna för att man INTE bygger mer. Problemet är massinvandringen till Sverige, som borde strypas. Å andra sidan har vi redan importerat kulturen stora barnfamiljer så det lär gå åt helvete iallafall. Men man kan hindra utvecklingen dit.
2022-05-06, 10:52
Medlem
Citat:
Svenskens privatlån i relation till lönen är näst högst i hela världen pga bostadspriserna, och det är inte hållbart nu när räntorna stiger och naturligtvis kommer det att smälla. Som jag skrivit i 10 år varav 2 år i denna tråd.

Jqag har deltagit i tråden sedan jag själv köpte bostadsrätt ungefär 2010. Var övertygad om att det var en bubbla redan då. Det tror jag fortfarande men politikerna valde att försöka blåsa upp den ytterligare.

Klart att det inte blir tillbaka till 2010 priser i vilket fall när bubblan spricker eftersom vi haft rätt betydande inflation sedan dess men inte självklart att jag gör vinst när jag väl flyttar...

Bara att fundera på hur mycket bättre det hade varit om räntorna höjts tillbaka till 4-5% efter att ekonomin kommit igång efter finanskrisen....
2022-05-06, 11:01
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Jqag har deltagit i tråden sedan jag själv köpte bostadsrätt ungefär 2010. Var övertygad om att det var en bubbla redan då. Det tror jag fortfarande men politikerna valde att försöka blåsa upp den ytterligare.

Klart att det inte blir tillbaka till 2010 priser i vilket fall när bubblan spricker eftersom vi haft rätt betydande inflation sedan dess men inte självklart att jag gör vinst när jag väl flyttar...

Bara att fundera på hur mycket bättre det hade varit om räntorna höjts tillbaka till 4-5% efter att ekonomin kommit igång efter finanskrisen....
det är enkelt att räkna ut det korrekta priset på en lägenhet, ett nybygge kostar 30k per kvm + tomten och nästan inga bostäder ska kosta mer än så, med enstaka undantag som sjölägen eller mitt i Stockholm. Jag tror Stockholm innerstan kommer att gå ner till 50k per kvm, pris över det stämmer inte mot kostnader för att bygga nytt eller i jämförelse med andra liknande städer i världen. Allt annat är bubbel-priser.

Det är bubblor överallt i i världen, krypto bostäder aktier fonder, allt underhållet av Noll-räntor som inte har funnits någonsin tidigare. Vi kommer att gå tillbaka till normalläge.
2022-05-06, 11:06
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Va? Inte ens bland räntehökarna här på FB var det många som trodde på höjning i april. Konsensus bland analytiker var fortsatt nollränta. Vad är detta för tramsig historierevisionism en vecka senare.

För gemene BLTsson var det nog en fullständig överraskning att det ens var något möte och ännu mindre väntat att någon höjning skulle komma. Först nu när räntan faktiskt höjts så lär de märka det, om ens då.

Man lär om inte annat märka det om 2-3 år när man ska binda om sina räntor. Dock har de flesta banker räknat kalp kalkyler med räntor på 5-6% sen ett antal år tillbaka så de flesta lär klara sig utmärkt så länge man har kvar jobbet.
Nu är det spännande att se om lönerna följer med upp i takt med inflationen och på så vis kan dämpa den ekonomiska smällen i plånboken annars lär folk bli varse då.
2022-05-06, 11:09
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Fast, Danderyd är alltjämt en av de finare kommunerna för att man INTE bygger mer. Problemet är massinvandringen till Sverige, som borde strypas. Å andra sidan har vi redan importerat kulturen stora barnfamiljer så det lär gå åt helvete iallafall. Men man kan hindra utvecklingen dit.
Med "vanliga" familjer som flyttar till Danderyd menar jag med två som jobbar 70.000 kr i månadsinkomst och 2-3 barn, typ lärare + sjuksköterska. Någon vanliga invandrare kommer aldrig att ha råd att bo i Danderyd.
2022-05-06, 11:19
Medlem
liksom-fbs avatar
https://omni.se/villapriserna-steg-i-april-bomarknaden-ar-stabil/a/OrOmP3
Villapriserna steg i april: ”Bomarknaden är stabil”

Villapriserna i Sverige ökade med 1 procent i april jämfört med månaden före, medan priserna på bostadsrätter var oförändrade. Det visar de senaste mätningarna från Svensk Mäklarstatistik.

På årsbasis har villorna blivit 8 procent dyrare medan bostadsrätterna ökat med 7 procent.

Hupp.
Skulle inte villorna rasa?

Riket:

Bostadsrätter: 0 procent
Villor: +1 procent

Storstockholm:

Bostadsrätter: +1 procent

Storgöteborg:

Bostadsrätter: 0 procent

Stormalmö:

Bostadsrätter: +1 procent
Villor: 0 procent

(förändringarna är på månadsbasis, mellan april och mars)

Dom har ju tom ökat i landet och i Stockholm.
Verkar finnas fler som vill köpa.
2022-05-06, 11:34
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Mja, men varför tar inte du och startar ett företag och bygger ettor i Tierp och säljer billigare.

Varför gör du inte det? Vad hindrar?
* Du är generellt oduglig?
* Du har inte den blekaste aning om hur man bygger en etta billigare. Och sitter bara här och delirium-yrar.
* ??
2022-05-06, 11:47
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Mja, vad skulle folk tycka om deras privata konsumtion hade varit 20% lägre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in