2022-05-06, 09:21
Medlem
Think-Twices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepDepp
Ja, skulle tro att 95% av Natomotståndarna är svårt förståndshandikappade, och 5% jobbar för Ryssland.

Instämmer.
Kommer fira med bl.a. tårta 🎂

Håll i hatten, sämre uppfattning av oss Nato-skeptiker får man leta efter.

En hint om hur jag resonerar, läst pokerstrategi och är aktiv pokerspelare.
Vid svåra beslut värderar man sin egna hand, försöker läsa av vad motståndaren sitter med, tar sig extra tid då besluten är extra svåra.
Men sen kan man ju chansa också, gäller även att ha turen på sin sida.

Njut av tårtan, men glöm inte bort att riskerna för väpnad konflikt i norden ökar.
Citera
2022-05-06, 09:24
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1488hh
Konstigt att Nato då bedrivet så många krig på främmande mark.

Citat:
Ursprungligen postat av Skevsosse
"Kränkt luftrummet". Det sker alltid. Men du utnyttjar obetydliga händelser i din kampanj. Nu för din sort Sverige mot krig. Då djävlar kan vårt luftrum kränkas av missiler som slår ut Arlanda och Forsmark och broar. Nog bäst du placerar ut tysk NATO-trupp där före va? För du vill ju ha storkrig. Sjuk i huvudet.

Jag trivs här, trots massinvandringen. Trots att Sverige förstörts av pack som du. Och det ska bli värre. Din äckliga sort krigshetsare har ju dessutom sett till att västerlänningar med rätta är hatade i Ryssland, så dit är väl ingen vidare ide att förslå att jag flyttar, din idiot.

Du hatar inte Sverige. Du är bara ignorant. Inga skrupler alls. Du får säkert betalt för att hetsa mot Ryssland. Ditt NATO-troll, där.

Citat:
Ursprungligen postat av Skevsosse
Har det här djävla packet som huserar i Sveriges riksdag själva motiverat vitsen för Sverige att rusa in i NATO?
En sak som är bra med att gå med i NATO är att rysstrollens värdelösa spammande av smörja kommer bli ännu mer irrelevant.

ryssland ihop med Inkompetentomir Pruttin har själv ordnat två nya medlemmar till NATO. Ahhhhahaha! Man vet ibland inte om man ska skratta eller gråta när man ser ryssland agera.

Men så går det när man bygger sin organisation på lögner, tjuveri och människoförakt.
Det är så jävla synd om de människor som måste kalla sig ryssar.

Ukraina lär också gå med i NATO så småningom. Undrar hur många mil NATO-gräns Inkompetentomir Pruttin ordnat på egen hand? Och om Ukraina kanske befriar Rostov Oblast och integrerar i Ukraina. Hur många mil NATO-gräns blir det?

Är ni stolta över er maffialeda.. förlåt, "president"?

Mvh
Citera
2022-05-06, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Think-Twice

Vid svåra beslut värderar man sin egna hand, försöker läsa av vad motståndaren sitter med, tar sig extra tid då besluten är extra svåra.

Njut av tårtan, men glöm inte bort att riskerna för väpnad konflikt i norden ökar.

Ökar riskerna? Hur många NATO-länder i Europa har blivit invaderade sedan 1949?
Citera
2022-05-06, 09:31
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Natos kollektiva försvarsmekanism är inte automatisk. Det är en vanlig missuppfattning att Natos artikel-5-åtagande om kollektivt självförsvar träder i kraft automatiskt vid ett angrepp på ett Natoland. Så är inte fallet. Nato fattar beslut i konsensus. Artikel 5 har endast trätt i kraft vid ett tillfälle, och då var det inte fråga om en potentiell stormaktskonflikt.

En realistisk syn på säkerhetspolitik gör att vi måste fråga oss om vi är helt säkra på att övriga Nato-länder – inklusive Orbans Ungern, Erdogans Turkiet och ett möjligt framtida USA lett av Trump - i konsensus skulle vara beredda att riskera ett kärnvapenkrig med Ryssland vid ett angrepp på Nato-landet Sverige?

Tanken är att NATO ska vara så skrämmande att ingen ens försöker invadera ett NATO-land.

Om NATO inte reagerar i ett skarpt läge så frågar man sig: vilket är nästa byte som Ryssland kan erövra? Norge? Polen förstås?

Det blir helt omöjligt att alliansen skulle fortsätta existera. USA skulle isolera sig och låta Ryssland ta över det ekonomiskt välmående västeuropa.
Citera
2022-05-06, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Ja det är märkligt och allt tyder på att S redan fattat beslutet även om de inte går ut med det. Kloka röster viftas undan.
Det är galenskap och jag skulle nog säga att Sverige har sålt sig, sålt sin folksjäl. Inte för att vår neutralitet och alliansfrihet varit fläckfri precis, men den har varit en del av vår nationella identitet. Sverige har varit ganska respekterat runtom i världen och har kunnat göra en del bra saker, som alliansfritt land.
Jag är långt ifrån någon vänsterpartist, har alltid tänkt på mig själv som liberal, fram tills nu. Vad ska jag göra? Rösta på V? Det är det enda parti som känns en aning demokratiskt i nuläget.

Det är inte underligt att nära hälften av svenskarna vill gå med i NATO - det framställs ju som det enda möjliga. Det finns helt enkelt inget val. Alla medier trumpetar ut det budskapet.
Går vi inte med ökar krigsrisken, påstår man (sanningen är den motsatta). Att man håller på så här beror nog till stor del på att svenska politiker identifierar sig mer med USA, eller möjligen EU, än med Sverige.
Det är också lite fascinerande hur Ukraina gått från att ha varit en lite illa sedd och stökig nation som inte släpptes in i NATO och EU på grund av korruption och högerextremism, alternativt ett land som många inte ens kände till - men nu har blivit ett broderfolk till Sverige och det enda av alla krigsdrabbade länder man fokuserar på.
Medierna slängde tidigt de flesta publicistiska regler över bord, man publicerar obekräftade uppgifter och låter den ena sidan framstå som en neutral, oberoende källa. Den här propagandan handlar inte mycket om medlidande om Ukraina, det är ett sätt att sälja in Nato hos svenskarna.

Putin är imperiebyggare med tsarambitioner, men det är ett storryssland han tänker sig. Eller tänkte sig, det går som bekant inte så bra i Ukraina. Putin är dessutom rädd för NATO och uppfattar USA som en aggressiv stormakt som vill förödmjuka Ryssland. Helt fel på den punkten har han inte.
Vi kommer sannolikt inte överösas av missiler från Ryssland vare sig vi går med eller ej, skulle jag säga. Men risken för eskalering ökar ju mer NATO-skepp och flyg som trängs i Östersjön.
Jag tror inte att det stämmer att Putin helt saknar verklighetsförankring. Han hade vett nog att be om ursäkt för Lavrovs kommentar om att Hitler hade judisk bakgrund, till exempel. Invasionen i Ukraina var rationell ur rysk synvinkel: de vill inte ha NATO in på krokarna. Däremot var den felkalkylerad och misslyckad på alla upptänkliga sätt. Jag tror att Putin blivit blind av att det gått så bra för Ryssland/Assads regim i Syrien, dvs där kunde man bomba utan särskilt mycket protester och sanktioner från Väst.

Vad bör Sverige göra i det här läget? Sitta still i båten. Bygga upp vårt eget försvar. Det får kosta.
Bli mer självständiga gentemot NATO och USA.

Ja det är ju just det att det inte ges några alternativ. Nato presenteras som det enda möjliga alternativet och jag hittar inga starka offentliga röster mot. Räknar inte riktigt in V i det sammanhanget de vänder sig trots allt till sin väljarbas.

Sverige lär vakna upp som en rätt yrvaken Natomedlem.

Jag har ju med en dåres envetenhet hävdat att Ryssland kommer att svara militärt i någon form. Att allt annat är osannolikt med tanke på Rysslands besatthet av Nato och Usa. Vad Ryssland lyckas med lär vara en annan historia.

Nej Putin är inte galen eller har möjligtvis alltid varit galen hur man nu väljer att tolka en diktatur. Ryssland och Putin agerar efter sin logik och den är trots allt rätt förutsägbar.

Sisådär nu får det vara färdigt med flashback för idag. Är dåligt för karaktären🙂
Citera
2022-05-06, 09:47
Medlem
Think-Twices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ökar riskerna? Hur många NATO-länder i Europa har blivit invaderade sedan 1949?

Risken ökar att facit på din fråga kommer att förändras.
Citera
2022-05-06, 09:55
Medlem
Citat:
Risken ökar att facit på din fråga kommer att förändras.

Hur då?
Citera
2022-05-06, 10:02
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:

Det är inget svårt beslut att gå med I NATO. Det är en självklarhet.
Citera
2022-05-06, 10:11
Medlem
barkeepers avatar
Bruksr inte tycka att Löfven har mycket vettigt att komma med, hans käft är som ett handskfack på en gammal Saab, fyllt med skräp och svårt att stänga.

Men han sa något vettigt häromdagen. Att en folkomröstning om NATO inte är speciellt givande, eftersom vanligt folk inte har, och inte heller ska ha, tillgång till all information från underrättelseverksamhet. Första gången jag håller med honom på väldigt länge.
Citera
2022-05-06, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Ja det är ju just det att det inte ges några alternativ. Nato presenteras som det enda möjliga alternativet och jag hittar inga starka offentliga röster mot. Räknar inte riktigt in V i det sammanhanget de vänder sig trots allt till sin väljarbas.

Sverige lär vakna upp som en rätt yrvaken Natomedlem.

Jag har ju med en dåres envetenhet hävdat att Ryssland kommer att svara militärt i någon form. Att allt annat är osannolikt med tanke på Rysslands besatthet av Nato och Usa. Vad Ryssland lyckas med lär vara en annan historia.

Nej Putin är inte galen eller har möjligtvis alltid varit galen hur man nu väljer att tolka en diktatur. Ryssland och Putin agerar efter sin logik och den är trots allt rätt förutsägbar.

Sisådär nu får det vara färdigt med flashback för idag. Är dåligt för karaktären🙂

hehe ja, det är överhuvudtaget dåligt för karaktären att debattera för länge när det är låsta positioner.
Och när allt högst troligen redan är bestämt.

Jag vet redan vad jag tycker - det föreligger inget reellt hot mot Sverige. Men det kan eventuellt göra det om man envisas med att sticka fingret i ögat på Putin som är uppriktigt rädd för NATO och USA.
Jag vill inte ha svärmar av NATO-skepp och flyg över Östersjön och jag vill inte att Sverige ska tillhöra en militärpakt med kärnvapen.
Paragraf 5 är ingen ensidig garanti för hjälp från de andra medlemsstaterna. Vi förbinder oss till att stå på många andra länders sida i en konflikt. Ja vi kommer att vakna upp som en yrvaken Natonation och det finns inget att göra åt den saken. Det som funkar allra sämst är kanske att försöka övertyga NATO-anhängare på flashback.

Trevlig helg!
Senast redigerad av Woodwardbernstein 2022-05-06 kl. 10:23.
Citera
2022-05-06, 10:51
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Ja det är märkligt och allt tyder på att S redan fattat beslutet även om de inte går ut med det. Kloka röster viftas undan.
Det är galenskap och jag skulle nog säga att Sverige har sålt sig, sålt sin folksjäl. Inte för att vår neutralitet och alliansfrihet varit fläckfri precis, men den har varit en del av vår nationella identitet. Sverige har varit ganska respekterat runtom i världen och har kunnat göra en del bra saker, som alliansfritt land.
Jag är långt ifrån någon vänsterpartist, har alltid tänkt på mig själv som liberal, fram tills nu. Vad ska jag göra? Rösta på V? Det är det enda parti som känns en aning demokratiskt i nuläget.

Det är inte underligt att nära hälften av svenskarna vill gå med i NATO - det framställs ju som det enda möjliga. Det finns helt enkelt inget val. Alla medier trumpetar ut det budskapet.
Går vi inte med ökar krigsrisken, påstår man (sanningen är den motsatta). Att man håller på så här beror nog till stor del på att svenska politiker identifierar sig mer med USA, eller möjligen EU, än med Sverige.
Det är också lite fascinerande hur Ukraina gått från att ha varit en lite illa sedd och stökig nation som inte släpptes in i NATO och EU på grund av korruption och högerextremism, alternativt ett land som många inte ens kände till - men nu har blivit ett broderfolk till Sverige och det enda av alla krigsdrabbade länder man fokuserar på.
Medierna slängde tidigt de flesta publicistiska regler över bord, man publicerar obekräftade uppgifter och låter den ena sidan framstå som en neutral, oberoende källa. Den här propagandan handlar inte mycket om medlidande om Ukraina, det är ett sätt att sälja in Nato hos svenskarna.

Putin är imperiebyggare med tsarambitioner, men det är ett storryssland han tänker sig. Eller tänkte sig, det går som bekant inte så bra i Ukraina. Putin är dessutom rädd för NATO och uppfattar USA som en aggressiv stormakt som vill förödmjuka Ryssland. Helt fel på den punkten har han inte.
Vi kommer sannolikt inte överösas av missiler från Ryssland vare sig vi går med eller ej, skulle jag säga. Men risken för eskalering ökar ju mer NATO-skepp och flyg som trängs i Östersjön.
Jag tror inte att det stämmer att Putin helt saknar verklighetsförankring. Han hade vett nog att be om ursäkt för Lavrovs kommentar om att Hitler hade judisk bakgrund, till exempel. Invasionen i Ukraina var rationell ur rysk synvinkel: de vill inte ha NATO in på krokarna. Däremot var den felkalkylerad och misslyckad på alla upptänkliga sätt. Jag tror att Putin blivit blind av att det gått så bra för Ryssland/Assads regim i Syrien, dvs där kunde man bomba utan särskilt mycket protester och sanktioner från Väst.

Vad bör Sverige göra i det här läget? Sitta still i båten. Bygga upp vårt eget försvar. Det får kosta.
Bli mer självständiga gentemot NATO och USA.

Dialog och eftertanke är den normala vägen men jag tror inte på det med dagens Ryssland. Om det går dåligt i Ukraina måste Putin ha en seger och Finland kommer inte att vara åtkomligt. Han kan då ta kontroll över Östersjön genom ockupation av lämpliga delar av det nazistiska Sverige.
Förresten är det bara Israel som påstår att han bett om ursäkt, ingen konfirmation från rysk sida. Jmf gärna med Hitler som var charmig, tyckte om djur och lovade vad alla ville höra. Sedan gjorde han tvärtom.
Att rusta upp till 1960-tals nivå skulle kosta 4% av BNP men ta lång tid. Den värnplikt vi hade fram till 1980-talet var total. Alla män var involverade och en del kvinnor. Stora förråd byggdes upp. För att klara oss idag måste vi utveckla ett kostsamt missilförsvar och förvandla samhället till ett modernt Sparta. Orkar vi det? Finns viljan? Det kommer att kosta betydligt mer än 4% och räcker inte särskilt länge. Ryssland kommer som i Ukraina att förstöra all infrastruktur. Ryssland ger sig på mindre länder och skräms bara av rå styrka. Sovjet hade en ideologi som i viss mån var förutsägbar. Putin är en maktspelare med meglomani.
Citera
2022-05-06, 10:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Socialdemokraterna är ju i sina antagna politiska riktlinjer från senaste kongressen tydliga med att Sverige inte ska gå med i NATO. Där stå exempelvis:

- Den militära alliansfriheten är ett fundament t i Sveriges säkerhetspolitik

- Den ger oss handlingsfrihet att agera på det sätt som bäst gagnar
avspänning och en fredlig utveckling, samt säkrar vår självständighet i utrikespolitiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in