Citat:
Ursprungligen postat av
sirsia0
Man är lovlig som 15, så varför höjer de inte åldern då till 18 i denna fråga? Barn är man knappast, snarare ungdom eller ung vuxen. Men att använda ordet barn ger det hela en laddning som vissa använder sig av.
Därför att tanken inte är att unga skall sparas till en ålder när medelålders män kan sätta på dem utan att kliva utanför moraliska koder.
Tanken är att 15 åringar skall kunna ha sex med varandra och de som är något äldre.
Tycker du inte själv att det är ett konstigt förslag du för fram nu?
Citat:
Jag trodde Jani var 20 eller nåt. Jag skulle inte haft nåt emot att bli ihop med honom som tonåring, han verkar vara en fin människa. Och kul. Då finns det väl värre män än han att ge sig på, män som manipulerar, är våldsamma osv. Där har unga tjejer ett problem när de väljer sk bad boys, som en del är attraherade av. Men vilka vi väljer att umgås med är vårt eget val och så länge man inte bryter mot lagen så varför ge sig på andra? Och speciellt en sån go kille som Jani som har barnasinnet kvar. Vem bryr sig om ålder i det fallet? Väx upp och sluta lev efter rigida trångsynta regler och se på livet livet djupare än så.
De som värnar om unga bryr sig om ålder i sammanhanget.
Du vet de som tycker det är viktigare att unga får sin tid att mogna på och inte sätter medelålders mäns önskan om lammkött i främsta rummet.
Citat:
Sen ang förtal: "Förtal innebär att peka ut någon som brottslig, klandervärd i sitt levnadssätt eller på annat sätt lämna uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning. Det har ingen egentlig betydelse om uppgifterna är sanna eller inte. Tyngdpunkten läggs vid om uppgiften är ägnad att utsätta annan för missaktning."
Fast han är inte utpekad som brottslig - som du själv påpekar. Du anser honom inte heller klandervärd - så det faller ju också i ditt argument om förtal.
Dessutom är det han - inte du - som avgör om det handlar om förtal eller inte.
Hur han agerar i sina relationer vet väl vare sig du eller jag. Vet du att han är "bättre", i så fall hur vet du det?
Citat:
Bra om man känner till fakta kring saker och ting också.
Vad är det för "fakta" som missats menar du?