Citat:
Ursprungligen postat av
Petitoo
Fyra funderingar. Kommentera gärna.
1. Om Ryssland ska syssla med eldupphör i tre dar känns det som fuffens. Mariupol.
2. Kan Ryssland testskjuta lite kärnladd på bemärkelsedagen då de besegrade de riktiga nazisterna. Alltså kärnvapenprov.
3 Kan ukrainarna få till en motoffensiv när de får mer vapen till fronten/utbildat fler män eller är de slutkörda.
4. Kan länder som Israel och Indien ta sitt förnuft till fånga och aktivt fördöma/stödja Zelensky.
1. Jag tror inte att det kommer ske eldupphör i tre dagar. Ryssland är mer desperata än någonsin att uppnå sitt mål, tiden tickar för varje dag som går.
2. Det känns inte omöjligt, men jag ställer mig skeptisk till att det skulle ske. Det skulle få EU / NATO att öka sin inblandning i Ukraina.
3. Ja, beroende på vilka vapenleveranser. Min uppfattning är att Ukraina är i akut behov av drönare, det behövs mycket fler än vad som redan levererats.
4. Israel känns just nu 50/50, jag vet inte riktigt var vi har dom under detta krig. Israel har varit förmedlare mellan Ukraina och Ryssland och vill nog fortsätta vara neutrala under detta krig.
Indien kommer fortsätta vara passiva. Indien kommer vara en riktig spelare för Putin när hans ska försöka återhämta Rysslands ekonomi. Indien kommer fortsätta köpa olja oavsett hur illa Putin beter sig.
Värt att poängtera att den totala mängden olja som Indien köper varje månad från Ryssland motsvarar EU's inköp av olja från bara en dag.
Indien som kund till Rysslands olja har med andra ord en relativ liten påverkan på Rysslands ekonomi i det stora hela. Det kommer bli tufft om Ryssland ska försöka överleva genom att enbart kunna sälja olja till länder som t.ex. Indien, Afrika m.fl.