2022-05-05, 23:53
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Har vart på jobb i kväll, och det verkar ju inte ha skett så mycket vad jag fått med mig. En Ukrainsk motoffensiv.., javisst det är ju bra.

Men för mig är dagens goda händelse att Putin begärde den Israeliska statsministern om ursäkt. För tills nu har det inte funnits en tillstymmelse till att erkänna att man har fel, någonstans..,utan han har konstant "double down". Eskalerat dvs..

Första gången man inte skruvat upp på kokplattan..
Strategiskt val av Putin, som med allt annat.

Israel har lutat åt att skicka ner vapen till Ukraina, sannolikheten ökade säkert markant efter Rysslands uttalande om Israel.

Nu får vi se om denna ursäkt var tillräckligt för att Israel ska fortsätta vara passiva, åtminstone med vapenleveranser.

Citat:
Israeli officials are set to discuss expanding aid to Ukraine, including supplies of defensive military equipment so far withheld by Jerusalem, according to a report Tuesday.

https://www.timesofisrael.com/israel-reportedly-leaning-toward-sending-defensive-military-aid-to-ukraine/
Citera
2022-05-05, 23:54
Medlem
Fyra funderingar. Kommentera gärna.

1. Om Ryssland ska syssla med eldupphör i tre dar känns det som fuffens. Mariupol.
2. Kan Ryssland testskjuta lite kärnladd på bemärkelsedagen då de besegrade de riktiga nazisterna. Alltså kärnvapenprov.
3 Kan ukrainarna få till en motoffensiv när de får mer vapen till fronten/utbildat fler män eller är de slutkörda.
4. Kan länder som Israel och Indien ta sitt förnuft till fånga och aktivt fördöma/stödja Zelensky.
Citera
2022-05-05, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Ja det är sant Inte många ord av ärlighet och sanning kommit därifrån på ett tag. Är det den 10 maj vi får se Cykelskytte återuppstå. Soldater med Mosin,stålhjälm och fältspade .
hjälmarna är nog försnillade så det får bli sobelmössa. Jag kan inte riktigt se något ryssarna skulle kunna hitta på för att vinna kriget. Det har varit kört sedan första veckan i mars.
Citera
2022-05-05, 23:56
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Det visste jag inte, tack för att du delade med dig av denna information!

Jag är övertygad om att dom fortfarande har denna typ av källor. Det är inte för inte att han nyligen har sparkat drygt 1000 personer från sin innersta krets samt åtta generaler.

Jag kan föreställa mig hur paranoid han är över att USA:s inre källor befinner sig i hans närhet, vilket jag som sagt är övertygad om att dom gör än idag

Ngn form av avlyssning, samt att man har (hackat/stulit/köpt) ryssarnas krypteringar.., det är vad jag tror. För man får ju känslan att Ukraina är mycket.., steget före..(trots ryssarnas inkompetens)..

Bara att tänka på Snowdens avslöjningar.

Sedan med 9 maj, man syns ju att en ledare (Putin då) borde presentera någon form av goda nyheter till sitt folk. Det skall ju vara en dag av fest. Men inte f-n vet jag vad det blir.., men något kommer det ju att presenteras..
Citera
2022-05-06, 00:02
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Segern över Tyskland, nazismen och fascismen 1945. De gör det varje år oavsett om de råkar kriga det året. Jag tror detta är överdrivet att något speciellt måste hända då. Måste något hända för att vi firar midsommar? Det är ungefär vad detta var i gamla Sovjet. Men jag kan ha fel, vi får se vad som händer eller om inget händer och de bara firar på samma sätt som de gjort i 70 år.
Ja, inte fan måste väl något hända? Tycker nionde maj är klart överhajpat här i "Väst". Nu har de ju gått ut och sagt att amerikanska underrättelser pekar på krigsförklaring med påföljande mobilisering detta mycket speciella datum. Om det inte vore för att jänkarna hade goda källor inför krigsutbrottet och prickade nästan rätt skulle jag fnysa åt det.

Jag undrar vilken motiveringen till den förmodade krigsförklaringen kunde tänkas bli. "Ukraina erhåller hjälp från utlandet, vilket förlänger specialoperationen — nu är det krig"?
Senast redigerad av Blot-Sven 2022-05-06 kl. 00:04.
Citera
2022-05-06, 00:03
Bannlyst
Mycket intressant intervju med Lavrov, för alla som vill lära sig något om konflikten sanktionerna osv.

https://www.youtube.com/watch?v=ecpRrep0twE
Citera
2022-05-06, 00:04
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer

Jag litar som tidigare sagt inte på någon ryss mer än vad jag litar på Igor Girkin. Han vet. Han vet allt.

Jag måste motvilligt medge att jag har en viss respekt för nom de guerre Strelkov. Karlen är förvisso totalt bindgalen, med lajvrollspelande av Tsarväldet som hobby, men ändå är han ett ljus bland alla bisarra karaktärer som framkommit på rysk sida sedan kriget inleddes 2014. Jämfört med den ytterst kortväxta och ilskna Motorola och hans skrattretande giftermål med en enormt stor kvinna (en bröllopsbild som en karikatyrtecknare blev hänsynslöst torterad av rubbade separatister för) så hade skytten Strelkov åtminstone lite stil.https://www.rferl.org/Content/responsive/img/player-spinner.png
Senast redigerad av bernad_law 2022-05-06 kl. 00:08.
Citera
2022-05-06, 00:05
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nandersen
Mycket intressant intervju med Lavrov, för alla som vill lära sig något om konflikten sanktionerna osv.

https://www.youtube.com/watch?v=ecpRrep0twE
Du måste skämta, drar du upp Lavrov nu efter alla hans eskapader.
😂
Citera
2022-05-06, 00:07
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
Fyra funderingar. Kommentera gärna.

1. Om Ryssland ska syssla med eldupphör i tre dar känns det som fuffens. Mariupol.
2. Kan Ryssland testskjuta lite kärnladd på bemärkelsedagen då de besegrade de riktiga nazisterna. Alltså kärnvapenprov.
3 Kan ukrainarna få till en motoffensiv när de får mer vapen till fronten/utbildat fler män eller är de slutkörda.
4. Kan länder som Israel och Indien ta sitt förnuft till fånga och aktivt fördöma/stödja Zelensky.
1. Jag tror inte att det kommer ske eldupphör i tre dagar. Ryssland är mer desperata än någonsin att uppnå sitt mål, tiden tickar för varje dag som går.

2. Det känns inte omöjligt, men jag ställer mig skeptisk till att det skulle ske. Det skulle få EU / NATO att öka sin inblandning i Ukraina.

3. Ja, beroende på vilka vapenleveranser. Min uppfattning är att Ukraina är i akut behov av drönare, det behövs mycket fler än vad som redan levererats.

4. Israel känns just nu 50/50, jag vet inte riktigt var vi har dom under detta krig. Israel har varit förmedlare mellan Ukraina och Ryssland och vill nog fortsätta vara neutrala under detta krig.

Indien kommer fortsätta vara passiva. Indien kommer vara en riktig spelare för Putin när hans ska försöka återhämta Rysslands ekonomi. Indien kommer fortsätta köpa olja oavsett hur illa Putin beter sig.

Värt att poängtera att den totala mängden olja som Indien köper varje månad från Ryssland motsvarar EU's inköp av olja från bara en dag.

Indien som kund till Rysslands olja har med andra ord en relativ liten påverkan på Rysslands ekonomi i det stora hela. Det kommer bli tufft om Ryssland ska försöka överleva genom att enbart kunna sälja olja till länder som t.ex. Indien, Afrika m.fl.
Citera
2022-05-06, 00:07
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicke19
Att känna medlidande för människor i Mariupol är inte svårt..
Hur länge ska Zelensky och Biden låta den här Masakern fortgå ?

Pekade du inte ut fel människor nu? Du borde skrivit:

Citat:
Hur länge ska Putin låta den här Masakern fortgå ?

Zelensky och Biden gör vad de kan för att stoppa ryssarnas massakrer. Men det är bara Putin som kan stoppa dem omedelbart.
Citera
2022-05-06, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Kan nog vara sant att man inte kommer mobilisera för det lär knappast ge någon militärt övertag mer än att man får mer otränad trupp att kasta in bland de redan kraftigt förvirrade ryska trupperna. De flesta i ryska reserven har inte hållit i ett gevär på typ10 år enligt uppgifter.

Putins stora förebild ska ha sagt "kvantitet är en kvalitet i sig", han verkar inte bry sig om det går 10 döda ryssar på varje ukrainare. Tror det kommer ta ett tag för det ryska folket att förstå vilka stora förluster som förekommit. Till en början tror de nog "det hände bara min son/man"
Senast redigerad av Bushbuck 2022-05-06 kl. 00:12.
Citera
2022-05-06, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
1. Jag tror inte att det kommer ske eldupphör i tre dagar. Ryssland är mer desperata än någonsin att uppnå sitt mål, tiden tickar för varje dag som går.

2. Det känns inte omöjligt, men jag ställer mig skeptisk till att det skulle ske. Det skulle få EU / NATO att öka sin inblandning i Ukraina.

3. Ja, beroende på vilka vapenleveranser. Min uppfattning är att Ukraina är i akut behov av drönare, det behövs mycket fler än vad som redan levererats.

4. Israel känns just nu 50/50, jag vet inte riktigt var vi har dom under detta krig. Israel har varit förmedlare mellan Ukraina och Ryssland och vill nog fortsätta vara neutrala under detta krig.

Indien kommer fortsätta vara passiva. Indien kommer vara en riktig spelare för Putin när hans ska försöka återhämta Rysslands ekonomi. Indien kommer fortsätta köpa olja oavsett hur illa Putin beter sig.

Värt att poängtera att den totala mängden olja som Indien köper varje månad från Ryssland motsvarar EU's inköp av olja från bara en dag.

Indien som kund till Rysslands olja har med andra ord en relativ liten påverkan på Rysslands ekonomi i det stora hela. Det kommer bli tufft om Ryssland ska försöka överleva genom att enbart kunna sälja olja till länder som t.ex. Indien, Afrika m.fl.

Tack svaret. Hoppas Ukraina får de vapen de behöver asap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in