2022-05-05, 23:31
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Håller med, men enligt vissa här inne så är det inte ett proxykrig..
Genom att Väst aktivt hjälper Ukraina med Intel och vapen så föreligger ett proxykrig, det kan man inte hymla med. Det innebär inte att det är fel. Indirekt hjälp är bättre än ingen hjälp.
Citera
2022-05-05, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Herrejävlar
Men en logisk fortsättning på det rådande vansinnet i kreml.
Bredvid den dåren skulle till och med Göran Persson verka ödmjuk.
Citera
2022-05-05, 23:35
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Om man låter "hålen" vara i fred så syns de fortfarande om 100 år. Har vart i Verdun och Normandie.., och det syns än.

Yes, inte Verdun men Normandie besökte jag nått år före Covid drog igång och somliga av kratrarna, de som guiden menade på skapats av slagskeppens "pjäser", kändes helt overkliga.
Citera
2022-05-05, 23:35
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Allt kan väl hända men varför skulle man deklarera krig mot Ukraina på sin älskade segerdag kan man undra. Ja, USA säkerhetstjänst är ofta tillförlitlig och dom berättar allt öppet, i alla fall då dom har en agenda som med massförstörelsevapen i Irak.

Sen borde överstelöjtnant Joakim Paasikivi läsa lite Sun Tzu för han har för många fel i allt han spottar ur sig. Hoppas inte svensk militär har för många av den usla klassen.
Jag håller med dig, det är märkligt om man väljer att deklarera krig under sin segerdag.

Joakim Paasikivi har sålt sig själv till Aftonbladet, det är tråkigt då kvalitén från hans sida därmed försämras då han ska ställa upp med uttalanden om kriget varje dag.

Förövrigt gillar jag Joakim, vettig kille med hög expertis.
Citera
2022-05-05, 23:37
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Kalmykerna är tydligen ett Mongolfolk, tvångsdeporterade och numera bosatta öster om Kaspiska Havet, vad skulle de åka till Ukraina och dö för?
https://en.wikipedia.org/wiki/Deportation_of_the_Kalmyks

PMC tror jag är en förkortning av Private Military Company, alltså legoknektar.

De flyttade hem efter att Stalin hade dött, så den stora majoriteten lever på kalmuckstäppen, nordväst om Kaspiska havet.
Citera
2022-05-05, 23:38
Moderator
farbror_barbros avatar
A propos den där ”krigslisten” i form av attacken på Kiev i februari-mars: CNN har en liten film med intervjuer och livebilder från striderna NV om Kiev.
https://www.cnn.com/videos/tv/2022/05/05/tl-4p-rivers-jake-tapper-

Lite överdrivet kanske att ”slaget” kunde ha vänt kriget till Rysslands fördel, men visst kan det ha varit viktigt att de nergrävda ukrainarna slog tillbaka ca 500 ryssar i striden och förstörde pontonbron.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Källor i USA tror att Putin kommer utropa ”fullt krig” mot Ukraina den 9 maj.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G39lKB/ryssland-ukraina-putin-pa-vag-att-gora-forskrackligt-sjalvmal

Det ska bli intressant att se om USA kommer ha rätt även denna gång. USA:s underrättelsetjänst har i princip haft rätt hela tiden, både långt innan kriget startade och under kriget.
Under 70 och 80-talen hade CIA så bra spionnärvaro i Kreml att man hade tillgång till i princip samma information som Politbyrån. Frågan är om man inte fortfarande har väldigt bra källor på "högst ort".
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Att Tass skriver att de inte ska mobilisera ökar onekligen risken för att de ska mobilisera. Ryska regeringen (med propagandaorgan) har hittills gjort tvärtemot vad man sagt varje gång.

Ja det är sant Inte många ord av ärlighet och sanning kommit därifrån på ett tag. Är det den 10 maj vi får se Cykelskytte återuppstå. Soldater med Mosin,stålhjälm och fältspade .
Citera
2022-05-05, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Genom att Väst aktivt hjälper Ukraina med Intel och vapen så föreligger ett proxykrig, det kan man inte hymla med. Det innebär inte att det är fel. Indirekt hjälp är bättre än ingen hjälp.

Helt klart är det så, men vissa extrema rysshatare attackerar ju direkt om du påstår att det i dagsläget råder ett proxykrig. Samt försöker sätta en stämpel att du ”är ett rysstroll” utifall att man skulle hävda det.
Citera
2022-05-05, 23:44
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Under 70 och 80-talen hade CIA så bra spionnärvaro i Kreml att man hade tillgång till i princip samma information som Politbyrån. Frågan är om man inte fortfarande har väldigt bra källor på "högst ort".
Det visste jag inte, tack för att du delade med dig av denna information!

Jag är övertygad om att dom fortfarande har denna typ av källor. Det är inte för inte att han nyligen har sparkat drygt 1000 personer från sin innersta krets samt åtta generaler.

Jag kan föreställa mig hur paranoid han är över att USA:s inre källor befinner sig i hans närhet, vilket jag som sagt är övertygad om att dom gör än idag
Citera
2022-05-05, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Sovjetunionen inkluderarade ju stora delar av Europa som Putin inte har kontroll över nu. Så rySSland har mycket mindre möjlighet till självförsörjande nu än då.

Sovjetunionen innan dess kollaps hade ändå relativt hög BNP. Ryssland idag är bara en spillra av Sovjetunionens glansdagar.

Sovjets glansdagar var samma propaganda som vi ser nu. Tomma tunnor skramlar mest. Jag har haft det tvivelaktiga nöjet att läsa den eminenta tidskriften " Nyheter från Sovjetunionen " där man trummade in budskapet om hur stort mäktigt och bra man var. Sedan kom kommunisten åkande i sin high tech VAZ/LADA och helt plötsligt började den Sovjetiska propaganda polityren flagna av. Det var bara en Putinkuliss.
Citera
2022-05-05, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicke19
Att känna medlidande för människor i Mariupol är inte svårt..
Hur länge ska Zelensky och Biden låta den här Masakern fortgå ?

Massakern orsakas av ryssar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in