2022-05-05, 15:24
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen
Är kartorna och GPS-systemen som vi kan hitta med, baserade på en platt eller rund Jord?

Gps är bara punkter utsatta som läses av och det kan funka både på en glob och en platt jord.
Citera
2022-05-05, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Gps är bara punkter utsatta som läses av och det kan funka både på en glob och en platt jord.

Nä, WGS84 fungerar inte på en platt jord av många anledningar. Faktiskt inget av de olika koordinatsystem som idag används skulle fungera på en platt jord. Hur förklarar du att de inte kan fungera på en platt jord men faktiskt fungerar i verkligheten? Visar inte det på att jorden är sfärisk?
Citera
2022-05-05, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjalenskrigare
Känns lite långsökt att jorden skulle vara platt.. Det skulle betyda att solsystemet är en lögn och vad skulle man tjäna på att lura folket med en sådan lögn?

2 grejer som är huvudakliga:

1. Genom historien har mänskligheten krigat om territorium och resurser.
Om du på en rund jord går rakt fram hela tiden, oavsett åt vilket håll, så kommer du till slut komma runt på andra sidan. Det finns en startpunkt och en slutpunkt, vilket innebär att man kan avgöra hur mycket territorium, landmassa och resurser det finns.

Tänk då att det INTE skulle finnas denna slutpunkt, att du inte skulle komma runt på andra sidan, utan du fortsätter att gå och ser att det finns mer territorium. Har man makten, pengarna och resurserna att ta dölja detta för att kunna ha monopol på det så... ja.

2. Om vi tror att vi bor på en rund jord, i ett solsystem, med miljarder stjärnor, galaxer, planeter, eventuellt annat liv så känner du dig inte precis speciell. Du är bara evolutionens slump, that's all. Då är det extremt enkelt för människan att fortsätta med sin 9-5 livsstill och aldrig ställa existentiella frågor om vilka vi är, varför vi finns. Människan är då enklare att kontrollera.
Citera
2022-05-05, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonsolen200
2 grejer som är huvudakliga:

1. Genom historien har mänskligheten krigat om territorium och resurser.
Om du på en rund jord går rakt fram hela tiden, oavsett åt vilket håll, så kommer du till slut komma runt på andra sidan. Det finns en startpunkt och en slutpunkt, vilket innebär att man kan avgöra hur mycket territorium, landmassa och resurser det finns.

Tänk då att det INTE skulle finnas denna slutpunkt, att du inte skulle komma runt på andra sidan, utan du fortsätter att gå och ser att det finns mer territorium. Har man makten, pengarna och resurserna att ta dölja detta för att kunna ha monopol på det så... ja.

2. Om vi tror att vi bor på en rund jord, i ett solsystem, med miljarder stjärnor, galaxer, planeter, eventuellt annat liv så känner du dig inte precis speciell. Du är bara evolutionens slump, that's all. Då är det extremt enkelt för människan att fortsätta med sin 9-5 livsstill och aldrig ställa existentiella frågor om vilka vi är, varför vi finns. Människan är då enklare att kontrollera.
Alltså är jorden rund, eller hur?
Citera
2022-05-06, 06:38
Medlem
Citat:
Men kartorna då? De är ju uppenbarligen ritade baserat på en rund Jord och bevisligen kan man navigera med hjälp av dessa.
Detta hade varit logiskt omöjligt om Jorden var platt.
Ingen kan vara så urbota dum att man inte förstår det.
Citera
2022-05-06, 08:57
Medlem
Citat:

Uppenbarligen begriper du inte hur GPS fungerar.

Det finns ett gäng GPS-satelliter runt jorden. Dessa sänder ut en signal som fångas upp av GPS-mottagare, som mäter tiden det tar för dessa signaler att nå mottagaren. Ju fler olika satelliter de får signal från (brukar vara max 12 samtidigt) ju mer säker triangulering av positionen.

Och då det även handlar om signalernas tid mellan satellit och mottagare så kan man förstå att tiderna skulle bli helt annorlunda på platt eller rund jord. Alltså, då man vet hastigheten på signalen och hur lång tid det tar för de olika satelliternas signal att nå motsvarande så kan utifrån det bekräfta att jorden är rund, inte platt.
Citera
2022-05-06, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen
Men kartorna då? De är ju uppenbarligen ritade baserat på en rund Jord och bevisligen kan man navigera med hjälp av dessa.
Detta hade varit logiskt omöjligt om Jorden var platt.
Ingen kan vara så urbota dum att man inte förstår det.

Min karta här e helt platt. Tycker det säger en hel del !
Citera
2022-05-06, 18:29
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megabajs
Och jag har en karta som är vikt en massa gånger, betyder det att jorden är veckad?

Det ditt inlägg säger är att du inte har läst tråden. Det är flera år sedan som ett platt kartblad avfärdades som argument för att jorden skulle vara platt.
Det man skulle önska av plattjordsförespråkarna är att de kunde komma med argument som är någorlunda väl underbyggda. Men det är ju naturligtvis inte möjligt med tanke på att jorden faktiskt är sfärisk.
Citera
2022-05-06, 18:42
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Och jag har en karta som är vikt en massa gånger, betyder det att jorden är veckad?

Det ditt inlägg säger är att du inte har läst tråden. Det är flera år sedan som ett platt kartblad avfärdades som argument för att jorden skulle vara platt.
Det man skulle önska av plattjordsförespråkarna är att de kunde komma med argument som är någorlunda väl underbyggda. Men det är ju naturligtvis inte möjligt med tanke på att jorden faktiskt är sfärisk.

Jag tog för givet att den personen skämtade. Men du menar alltså att detta har varit uppe tidigare, som ett seriöst argument? Jag är uppriktigt sagt mållös.
Citera
2022-05-06, 19:19
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Din platta kara är en projektion. Varför tror du att man använder projektion när man ritar platta kartor tror du?
Citera
2022-05-07, 08:25
Medlem
Min karta e platt och det stämmer bra överens med hur det ser ut här. Åkrar så långt man kan se. Det går rykten om höga berg annorstädes men jag tror det är bluff.
Citera
2022-05-07, 08:30
Medlem
Awkwardmans avatar
Månförnekare har åtminstone vid något tillfälle attackerat astronauter. Har det förekommit att jordenrunt-seglare stalkats av plattisar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in