2013-03-02, 16:27
Medlem
Ördögs avatar
Faktiskt kul diskussion!

På finlandssvenskt håll är franskisar en mycket använd term, vilket en googling kan bekräfta. Jag tror att till och med jag använder ordet ibland, fast enbart då jag talar med landsmän.

http://sprakmy.wordpress.com/2007/08...-eller-strips/

På matställen i Sverige brukar jag använda det ord som finns på menyn, utan att desto mer reflektera över vad det "borde" heta. Men jag minns att jag blev konfunderad när jag första gången såg ordet strips i skrift. Stripp - det var ju något som jag förknippade med tecknade serier!
Senast redigerad av Ördög 2013-03-02 kl. 16:45.
Citera
2013-03-03, 19:17
Moderator
Hamilkars avatar
Om nån undrar vart colalightdiskussionen tog vägen, så är den här.

/Mod.
Citera
2013-03-03, 19:32
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Möjligen, men poängen var att det inte finns något ord *pomme varav pommes skulle vara pluralformen.

Fast ska man ta i med en hårdhandske finns det ju ibland anledning att kalla saker för plural (tantum), även om det inte finns någon korresponderande singular till exempelvis kläder.
Citera
2013-03-03, 19:36
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Här är det följande som gäller:
"Pommes" = Pommes frites (tjocka och oftast veckade).
"Strips" = Pommes strips (smala)
Går man på coop's produkter så är frites veckade och strips släta oavsett om det är smala eller tjocka.,
Citera
2013-03-03, 20:48
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Jag är rätt säker på att de på Coop inte är några språkvetare av rang
Citera
2013-03-03, 20:56
Moderator
Arne.Ankas avatar
Hahaha nä förvisso inte men en poäng finns, är det formen eller storleken som avgör vad det heter?
En del verkar gå på storlek, andra på formen.
Citera
2013-03-03, 21:04
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Hahaha nä förvisso inte men en poäng finns, är det formen eller storleken som avgör vad det heter?
En del verkar gå på storlek, andra på formen.
Hybrider skulle definitivt sätta griller i huvudet på mig.

En tjock oräfflad skulle jag kalla pommes, men det skulle jag även göra med en smal räfflad.
Strips är alltså tunna och smala.
Citera
2013-03-03, 21:10
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag är rätt säker på att de på Coop inte är några språkvetare av rang

Fast nu är det ju i det faktiska bruket och inte bland språkvetare som det i första hand avgörs vad ord betyder.
Citera
2013-03-03, 21:14
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atitaranta-
Fast nu är det ju i det faktiska bruket och inte bland språkvetare som det i första hand avgörs vad ord betyder.

Jag har svårt att förlika mig med det. "Gemene man" förstörde både latinet och fornnordiskan
Citera
2013-03-03, 21:19
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag har svårt att förlika mig med det. "Gemene man" förstörde både latinet och fornnordiskan

Det är nog tur att du inte levde under fornnodisk eller romersk tid och tvingades utstå all den variation och förändring som självklart även förekom där och då.
Citera
2022-05-05, 17:24
Medlem
Tråknicks avatar
När blev pommes frites "påmmes" med hela svenska folket?

Jag har alltid tyckt att "påmmes" (vill helst inte stava det som det normalt skrivs) är ett lantisuttryck. Något för bönder som inte orkar öppna käften tillräckligt länge när de står vid gatuköket.

Men när jag kollar svenska youtubers eller för den delen på tv, så sägs det konsekvent "påmmes" idag. Det står även på påsarna av den frysta varianten i allehanda snabbköp.

Personligen tycker jag det är en våldtäkt på en av livets verkliga njutningar när den har ett etablerat namn, pommes frites.

Handlar det om att man inte kan sin köksfranska eller om att man vill förstärka sin framtoning som lantis att man använder det numer så populära "påmmes"?

Pomme, betyder äpple. Potatis heter pomme de terre på franska. Att då beställa "påmmes" betyder att man vill ha äpplen, inte pommes frites. Att ni inte skäms!

Det ska sägas att vi sitter i samma sura båt som tyskarna som tydligen också säger "påmmes", fast på tyska då.

När inträffade detta perversa byte av uttryck? Varför är vi inte fler som försvarar våra pommes frites?
Citera
2022-05-05, 17:28
Medlem
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Jag har alltid tyckt att "påmmes" (vill helst inte stava det som det normalt skrivs) är ett lantisuttryck. Något för bönder som inte orkar öppna käften tillräckligt länge när de står vid gatuköket.

Men när jag kollar svenska youtubers eller för den delen på tv, så sägs det konsekvent "påmmes" idag. Det står även på påsarna av den frysta varianten i allehanda snabbköp.

Personligen tycker jag det är en våldtäkt på en av livets verkliga njutningar när den har ett etablerat namn, pommes frites.

Handlar det om att man inte kan sin köksfranska eller om att man vill förstärka sin framtoning som lantis att man använder det numer så populära "påmmes"?

Pomme, betyder äpple. Potatis heter pomme de terre på franska. Att då beställa "påmmes" betyder att man vill ha äpplen, inte pommes frites. Att ni inte skäms!

Det ska sägas att vi sitter i samma sura båt som tyskarna som tydligen också säger "påmmes", fast på tyska då.

När inträffade detta perversa byte av uttryck? Varför är vi inte fler som försvarar våra pommes frites?

Begreppet används nedsättande av oss som vet att maträtten är skräp, därav "påmmes" för att understryka vårt förakt för framför allt de som häver i sig skiten varje dag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in