Citat:
Ursprungligen postat av
Abetterworld
Jag tror att den ryska lagen anger att det måste råda ett krigstillstånd för att staten ska kunna skicka värnpliktiga soldater till en krigszon. Problemet för Putler är ju att han själv har sagt att A) det är en "speciell militär operation" och inte ett krig, och B) att han enbart skickar professionella betalda soldater, ej värnpliktiga. I båda fallen ljuger han, MEN det gör det svårare för honom att rekrytera fler tidigare värnpliktiga soldater och återfylla leden av förlorade soldater och ställa upp nya förband.
Därför spekulerar man i att Putler kommer att förklara krig den 9 maj för att på så vis tvinga ryska värnpliktiga in i kriget och rekrytera tidigare årskullar för att på gammalt ryskt vis låta ångmaskinen i kvantitet rulla över den ukrainska försvarsmakten. En slags postsovjetisk version av gamla kalla kriget invasion, men det kräver kvantiteter som Ryssland inte har i försvarsmakten för tillfället. En krigsförklaring löser det problemet.
Håller med i det du skriver.
En eventuellt officiell krigsförklaring och mobilisering av reservstyrkor har många potentiella problem för ryssland, har skrivit inlägg om det tidigare så jag ska försöka hålla mig kort.
Att ta personer som sannolikt har jobb och är en del av civilsamhället och skicka de till kriget blir samhällsekonomiskt väldigt dyrt.
Vad jag förstår har repövningar i Ryssland knappt förekommit på årtionden, men här är jag inte helt säker men om det stämmer måste man öva en hel del för att ens komma ihåg hur allt fungerar om det gått många år sedan militärtjänstgöringen.
Kvaliteten och ålder på utrustningen i förråden verka vara av tveksam status minst sagt.
Sen precis som du säger
man måste tvinga in människor i strid och det är ju inte bra för
en redan usel moral på många håll i de ryska styrkorna.
Finske reserv GenMaj Pekka Toveri som är expert( ogillar ordet för dt känns så urvattnat men kommer inte på något bättre) på rysk militär med över 30års erfarenhet säger att innan man ens fått ihop något som ens kan kallas vettigt ur reservstyrkorna som kommer det behövas flera månader upp till ett halvår.