2022-05-05, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Det finns tekniska lösningar som hade kunnat rädda liv men troligtvis saknade lastbilen autobroms. Ett system som med hjälp av radar upptäcker hinder och som kan bromsa fordonet automatiskt, även i totalt mörker.
Scanias autobroms räddade liv vid terrorattentatet i Berlin och Volvos autobroms räddade livet på ett par barn i Norge.
https://m.youtube.com/watch?v=vI9EIjUx20I
Alltså det behövs inga tekniska lösningar. Problemet här är att personerna inte lämnat vägen utan lullat runt vid bilen.
Citera
2022-05-05, 09:39
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertus
Lastbilen kör givetvis saktare mitt exempel var för att klargöra för de som kör personbil vad det handlar om. Lastbilen krämer vägsträcka för att byta körfält. Vad det brukar skilja åt är att vid lägre hadtigheter/snabbare reaktion är att släpet inte hinner undan och kolliderar med objektet.

För er som fortfarande tror att ni är supermans så finns simulatorkörning att prova.

Jag varken dömer eller frikänner lastbilschauffören det finns det andra som gör.

Tyvärr är det däremot den som blir stående som oftast drabbas och oavsett vad som är rätt eller fel så måste man tänka rätt när man står på en trafikerad väg.

🤔😂 Har du kört lastbil någon gång?
Citera
2022-05-05, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSpeedking13
Klart att föraren av minibussen påstår detta för att rädda sig själv. Ord mot ord.

Nä du det är rätt svårt för föraren av vanen att säga detta
Citera
2022-05-05, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Finns väl vittnen

EXAKT
Citera
2022-05-05, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Jag gissar att de INTE hade varningsblinkers med tanke på att det luktade rök.
Gissar att kabelhärvan brunnit i motorrummet och jag lovar - det kommer inte blinka någonstans.

Ja du gissar och jag VET så sluta spekulera. Grabbarna gjorde precis som dom skulle med blinkers och triangel. PUNKT SLUT
Citera
2022-05-05, 11:54
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Alltså det behövs inga tekniska lösningar. Problemet här är att personerna inte lämnat vägen utan lullat runt vid bilen.

Jo, de hade klarat sig om de hade tagit sig längre ifrån bilen. Påkörningen hade dock skett ändå.
Både vägar och bilar ska byggas med det uttalade målet att vara förlåtande. Mänskliga misstag ska i möjligaste mån INTE leda till allvarliga olyckor även om det så klart inte går att lägga allt ansvar på tekniken, man kan helt enkelt inte skydda sig mot all tänkbar dumhet, tanklöshet osv som människor kan tänkas hitta på.
Jag tycker i alla fall att vi ska vara glada över all säkerhetshöjande teknik som har kommit de senaste decennierna, och som fortsätter att komma i nya bilar.

- Autobroms hade helt kunnat förhindra olyckan.
- Bredare väg med vägren hade helt kunnat förhindra olyckan.
- Smartare agerande av personerna i vanen hade kunnat förmildra utgången av olyckan väsentligt.
Citera
2022-05-05, 11:57
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Sluta att larva dig. Andra i tråden som påstått samma att man måste köra typ 30 för att följa regeln att kunna stanna på den del av vägen man kan se. Så det verkar finnas gott om likadana idioter som du.

Det stämmer inte om inte det är dimma eller nåt. Jag har kört oerhört mycket bil i 35 år så jag går inte på den.

Hur fort kör du själv på motorväg vid mörker då det inte är möjligt att använda helljus?
Citera
2022-05-05, 12:08
Medlem
S.Jorgens avatar
Tragiskt! Känns totalt onödigt! Tre unga killar! Ingen buskörning eller fyllekörning! 6 pers som stod och väntade på bärgning/hjälp. Dessutom hade de lämnat den havererade vanen.
Så olyckligt!

Heder till deras vänner som ordnar fina bilkorteger.
Citera
2022-05-05, 12:12
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Hur fort kör du själv på motorväg vid mörker då det inte är möjligt att använda helljus?

Brukar backa. Så -20 km/h ungefär.
Citera
2022-05-05, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Jorgen
Tragiskt! Känns totalt onödigt! Tre unga killar! Ingen buskörning eller fyllekörning! 6 pers som stod och väntade på bärgning/hjälp. Dessutom hade de lämnat den havererade vanen.
Så olyckligt!

Heder till deras vänner som ordnar fina bilkorteger.
Det är inte bara att kliva ur bilen - man ska bort från vägen också. Så enkelt det varit att gå två meter ut i spenaten och alla hade levt…
Citera
2022-05-05, 12:39
Medlem
Citat:
Det är inte bara att kliva ur bilen - man ska bort från vägen också. Så enkelt det varit att gå två meter ut i spenaten och alla hade levt…

Lättare sagt än gjort, det är viltstängsel tätt intill vägbanan på olycksplatsen, så att det var inte alls så enkelt som ta sig någonstans….
Citera
2022-05-05, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frost37
Lättare sagt än gjort, det är viltstängsel tätt intill vägbanan på olycksplatsen, så att det var inte alls så enkelt som ta sig någonstans….
Inte alls om du någonsin kört där så hade du vetat att viltstängslet är ett par meter från vägen - så jo lika enkelt gjort som sagt…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in