2022-05-04, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Vad snackar du om
Att om man blir stående med bilen på vägen så ska man lämna fordonet - LÄMNA VÄGEN och trampa en bit ut i terrängen. OM du nu undrar varför.... SE OCH LÄR från denna olycka.
Jag undrar hur fan folk lyckas ta körkort idag.
Citera
2022-05-04, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badkarskant73
SOS ger råd om att varna andra (varningsblinkers, varningstriangel mm)
De säger också åt en att inte ta risker, inte andas in rök mm.
Sedan har vi det egna ansvaret, det kan vi inte i frånta människor och lägga i en operatörs händer.

Bara för att SOS inte säger åt mig att inte kliva ut på tågrälsen om bomarna exempelvis är sönder så kan ju inte dem lastas för om jag faktiskt gör det 🤷🏻‍♀️
Oerhört tragisk olycka, men inte någon tredje persons fel

dock var triangel utställd samt varningsblinker på men såklart säger chauffören tvärtom för att rädda sig själv
Citera
2022-05-04, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tulli79
dock var triangel utställd samt varningsblinker på men såklart säger chauffören tvärtom för att rädda sig själv

Klart att föraren av minibussen påstår detta för att rädda sig själv. Ord mot ord.
Citera
2022-05-04, 17:40
Medlem
Citat:
Finns väl vittnen
Citera
2022-05-04, 17:44
Medlem
Citat:
Jag gissar att de INTE hade varningsblinkers med tanke på att det luktade rök.
Gissar att kabelhärvan brunnit i motorrummet och jag lovar - det kommer inte blinka någonstans.
Citera
2022-05-04, 17:55
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/pappans-svara-sorg--isak-alskade-livet/

Citat:
– Han hade precis fått fast jobb och egen lastbil. Isak älskade livet, säger pappan Tord Johnsson
Senast redigerad av TomtemorsKebab 2022-05-04 kl. 18:00.
Citera
2022-05-04, 18:11
Medlem
Här är olycksorsaken....

Citat:
Samtliga sex från vanen ska vid tillfället ha lämnat sitt fordon och uppehållit sig i närheten av bilen.
Citera
2022-05-04, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertus
Har ingen som helst betydelse med avståndet till framförvarande fordon!

Ett stillastående fordon har som sagt ingen hastighet(0km/h) vilket innebär att du med måste ha samma hastighet för att hålla avståndet.

Vid körning i gällande hastighet med anpassning till väder, väglag etc så är det som jag skrev som gäller.
Naturligtvis har du sämre framåtsikt om du ligger precis bakom ett annat fordon.

Har du körkort?
Citera
2022-05-04, 19:05
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSpeedking13
Klart att föraren av minibussen påstår detta för att rädda sig själv. Ord mot ord.

Lastbilen hade en kamera, får hoppas den visar sanningen.
Citera
2022-05-04, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Naturligtvis har du sämre framåtsikt om du ligger precis bakom ett annat fordon.

Har du körkort?
nu är det ju knappast för siktens skull man ska hålla avstånd... (har DU körkort?)
Det är på grund av reaktionstiden. Det tar en stund för nervsignalerna från ögat att gå till hjärnan och sedan en tid att process intrycket, och sedan en stund för signalen att gå ut och musklerna att reagera. Det är därför du ska hålla avstånd... För när framförvarande bromsar så kommer du inte börja bromsa förrän en stund senare.
Citera
2022-05-04, 19:22
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Återigen en massa nonsens från folk som aldrig sett platsen eller förstått vad hallandsåsen är.

Jag har kört över åsen många gånger.

Citat:
Det är en av sveriges absolut brantaste motorvägar, tillika en kopiöst trafikerad dito.
Det går inte att ha dynamiska körfält, lägre hastighetsgräns är meningslöst då ingen lastbil ens är i närheten av att ligga i 110 där (dels för att de inte får). Vad är det för fartsyndande lastbilar de skulle fånga med alla kameror?

Det finns andra fordon än lastbilar. Mindre fartskillnader = mindre risker. Men visst, jag är ingen trafikforskare. Det finns säkert faktorer som jag har förbisett som gör en sådan lösning mindre bra.

Citat:
Bättre att folk skaffar sig lite sunt förnuft. Det fanns ett extremt billigt och enkelt sätt att undvika olyckan - LULLA FAN INTE RUNT PÅ MOTORVÄGEN OM DU MÅSTE STANNA.

Självklart, men jag anser ändå att en motorväg inte ska vara utan vägren. Ett stillastående fordon nattetid i ute i körbanan på en motorväg kommer att bli påkört eller orsaka andra följdolyckor pga kraftiga inbromsningar, undanmanövrar osv.
Citera
2022-05-04, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
nu är det ju knappast för siktens skull man ska hålla avstånd... (har DU körkort?)
Det är på grund av reaktionstiden. Det tar en stund för nervsignalerna från ögat att gå till hjärnan och sedan en tid att process intrycket, och sedan en stund för signalen att gå ut och musklerna att reagera. Det är därför du ska hålla avstånd... För när framförvarande bromsar så kommer du inte börja bromsa förrän en stund senare.
Det där har vi ju redan diskuterat. Naturligtvis ger det mer handlingsutrymme att hålla avstånd men det ger dessutom en bättre framåtsikt.

Jag har haft körkort sedan 1978.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in