2022-04-30, 11:18
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Vi talar om cykelvägen, men den är i sin början en infart till småbåtshamnen. Jag undrar därför hur säker Ugglan är på bilens position. Om bilen står där Ugglan placerat den så är den i viss mening välparkerad, dvs den har parkerats så att biltrafik till småbåtshamnen är möjlig samtidigt som cykelvägen fortfarande fungerar som cykelväg. Dvs en sådan parkering vittnar om att den som parkerat är väl bekant med området.

På Sveriges Radios hemsida är bilen kanske parkerad så att infart inte störs.
https://sverigesradio.se/artikel/6718551

Precis som jag skrev och som du citerar: Jag gjorde kartan över området för att alla skulle få en uppfattning om de mest centrala händelserna eftersom väldigt många i tråden inte hade den minsta kollen om var lekplatsen ligger och så vidare, och att kartan stämmer hyggligt exakt med verkligheten - men att någon markering absolut skulle kunna flyttas någon millimeter hit eller dit. Notera att de där häftstiften har en liten nål som pekar nedåt vänster, men som inte syns på kartan - de syntes däremot mycket bra på Google Earth Pro.
Citera
2022-04-30, 17:47
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Nej sant, ryggsäcken har aldrig bekräftats vara Helenas. Jag undrar också om denna ryggsäck?

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Ja, fynden vid Kusabäcken uppgår till mellan tio och femton föremål så här långt - samtliga med tydlig adress till en kvinna i reproducerbar ålder. Det jobbas på detta, ska du veta.

Kanske Ugglan kan komma med en uppdatering, eller är fynden vid Kusabäcken bara en trådsanning?

Trevlig Valborg!
Citera
2022-05-03, 10:26
Medlem
IB03s avatar
Så om man tror att den man som parkerade en bil på sjukhusparkeringen vid c:a 04.20 har med mordet att göra, vilket jag starkt misstänker, så får vi se då om detta lämnade signalement kan stämma med MaOl och alternativt DanOls utseende vid denna tid ?

Vittnet hade lämnat följande signalement:

175-180 cm lång
20-30 år
Vältränad
Mer blond än mörk hårfärg
vita shorts av längre modell och vit tröja

Om man tittar på företagets olika foton ser man att detta signalement verkar stämma in mycket bra på båda bröderna.

Det viktiga ser jag är längden 175-180cm, denna verkar stämma in väldigt bra om jag tittar på olika gruppfoton där de står bredvid varandra. Lika långa. MO i "piratshorts" och DO i jeans. Längden bör vara mellan 177cm -180cm tycker jag det ser ut som.

Uppgiften: "Vältränad" bör också stämma väldigt bra då in särskilt på MO ,som tränade på gym ihop med BW. Man ser även att han är "satt" även nu.

Mer blond än mörk verkar stämma in bra också. Jag ser att DO som har lite hår kvar här ,har hår som går mot det blonda -mellanblonda. MO har blå ögon kan göra chansen till blont hår större, men behöver givetvis inte göra det. Judaland som har sett dessa bröder genom åren kan säkert bekräfta eller dementera detta ( jag tjatar en del på Judaland nu..).

Att detta signalement kan passa väldigt bra med brödernas bevisar definitivt ingenting i sig , utan för detta signalement kan passa in på många andra. Det som man kan säga är att det givna signalementet av sjukhusvittnet, inte utesluter bröderna.

Vad vi har kunnat se nu i tråden är att iden om att GM bör ha känt Helena väl, och har haft mycket bra lokalkännedom i området där Helena bodde, och dess absoluta närhet - har stärkts väsentligt skulle jag vilja säga. Detta ihop med vad Skövde-Polisen, GW och vad systrarna Andersson säger.

Att lista ut vem/vilka dessa GM vid en första anblick ,bör ju då rent teoretiskt sett inte kunna vara svårt om man kan begränsa antalet möjliga GM till Helenas bekantskapskrets. (Att kroppen och dåligt inledande polisarbete förklarar ju denna svårighet till stor del).

Vi vet ju också sen innan att denna bekantskapskrets inte består av en stor mängd hårdföra kriminella människor. Denna selektion bör ju underlättas än mer av detta faktum.

Om några av dessa väletablerade personer ur denna bekantskapskrets begick denna handling, ställer man ju frågan hur det är möjligt att kunna "fortsätta sitt liv" som vanligt efter detta ?

Jag anser att denna typen av GM ställs inför 2 val. Antingen erkänner man alltihop och lättar sitt dålig samvete och tar sitt straff. Fallhöjden för denna typen av GM blir då väldigt hög. Man är körd i Mariestad (Sverige ?) för all framtid och även ens familjeföretag och kan gå i stöpet p g a detta. Detta vill man inte.

Alternativ 2 , blir ju då att man istället väljer att "fortsätta sitt liv" och komma undan med denna gärning. Hur man kan utföra, mörka och hålla tyst i alla år och även fungera som människa, övergår mitt förstånd. Så om man inte ville att första alternativets följder skulle drabba en och att istället kunna "fortsätta sitt liv" , hade man inget annat val än att agera utefter detta faktum på mordnatten, ansåg man.
Citera
2022-05-05, 07:09
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Så om man tror att den man som parkerade en bil på sjukhusparkeringen vid c:a 04.20 har med mordet att göra, vilket jag starkt misstänker, så får vi se då om detta lämnade signalement kan stämma med MaOl och alternativt DanOls utseende vid denna tid ?
---

HincRoburs namnlista placerar bröderna Olsson i Karlslund. Varför skulle någon av dem parkera vid sjukhuset?

Du nämner "företagets foton". Du har ingen möjlighet att dela med dig av en länk till foton?
Citera
2022-05-05, 09:56
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandpa
Glöm mitt inlägg om den andra "77:an"
Dessa 4 bröder har styrelseposter nu i företaget enligt Ratsit.
1961-07 MIKAEL OLSSON Bangatan 6
1969-09 MATTIAS OLSSON Karlslund 1098
1970-10 DANIEL OLSSON Karlslund 1098 (Marieholmsv 28)
1977-11 DAVID OLSSON Karlslund 1098
Adresser enligt 1990-92

Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Om man istället går på Skövde polisens teori med mmpg så finns det även här en möjlighet att Bröderna Ohlsson skulle kunna vara inblandade i kombination med exempelvis BW.

Det finns nämligen en uppgift i tråden som säger att D*niel Olsson, f. 1970 bodde på Marieholmsvägen 28 vid tidpunkten för försvinnandet (han ska ha bott där fram till 921027, då han flyttade till Kyrkogatan 17 D).
Uppgiften bör dock kollas upp på nytt.

Detta innebär att DO rent hypotetiskt skulle kunna vara pilot och att det var han som sågs i dom centrala delarna av stan vid 03:30.

BW kan efter kramen med Helena ha noterat hur en kraftigt berusad DO följde efter Helena. BW kan sen tillsammans med MO, "EM sambon" ha kört ifatt DO och Helena någonstans strax efter Marieholmsbron. MO var som vanligt nykter och körde (annars hade aldrig Helena satt sig i bilen). HA kände alla tre väl, BW och DO var på lyset.
Det är starka band mellan dessa 3 killar, inte minst eftersom 2 hade blodsband vilket förklarar lojaliteten dom emellan. BW var nog den som orsakade HA's död, det är möjligt att det var oavsiktligt eller en ren olyckshändelse. DO bevittnade det hela och tog sig sen hem för egen maskin, dyngrak och sågs i stan vid 03:30 medans BW och MO som var nykter tog hand om kroppen.
Stämmer uppgiften att BW var ute på en båttur under natten så användes den båten vid dumpningen. Alternativt åkte man ut ur stan till båten som MO hade tillgång till. Kanske låg den förtöjd vid golfbanan någonstans där en hund fick upp spår, där man ev. förvarade kroppen ett tag?
Rena spekulationer givetvis men konstellationen BW, MO och DO känns intressant (även MK som alt. MGM med BW).

Bilderna finns på Al*g V*nt. hemsida. Jag har lite bristande kunskaper vad gäller att bifoga länkar o s v... , du bör hitta det ändå tror jag.

Tror du att du har möjligt att kunna ta reda på om det verkligen stämmer att DO kunde ha bott på Marieholmsvägen 28 vid tiden för Helenas försvinnande ? Jag har svårigheter med detta. Jag vet att du är duktig på att inhämta information bl a.

En annan möjlighet är om huset/lägenheten -Marieholmsvägen 28 ägs eller står på någon annan i familjen Olss*n ? Även någon på deras mammas sida med hennes tidigare efternamn eventuellt ?
Om han kan ha hyrt i andra hand eller lånat lägenheten av någon kompis som eventuellt hade rest bort en tid ?

Att klarlägga detta är viktigt för det är ju som du säger att om de båda bodde i Karlslund kan de inte vara någon av de som ställt bilen på sjukhuset. Ju mer klargörande info vi har, ju bättre bild får vi ju av händelsen. Info som kan stärka misstankarna mot bröderna eller alternativt försvaga misstankarna mot dem. Rent allmänt är det ju så att ju fler som kan bli helt avförda i tråden desto bättre. Denna "utgallring" gör ju att vi får lättare att hitta rätt GM.
Citera
2022-05-05, 12:54
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Bilderna finns på Al*g V*nt. hemsida. Jag har lite bristande kunskaper vad gäller att bifoga länkar o s v... , du bör hitta det ändå tror jag.

Tror du att du har möjligt att kunna ta reda på om det verkligen stämmer att DO kunde ha bott på Marieholmsvägen 28 vid tiden för Helenas försvinnande ? Jag har svårigheter med detta. Jag vet att du är duktig på att inhämta information bl a.

En annan möjlighet är om huset/lägenheten -Marieholmsvägen 28 ägs eller står på någon annan i familjen Olss*n ? Även någon på deras mammas sida med hennes tidigare efternamn eventuellt ?
Om han kan ha hyrt i andra hand eller lånat lägenheten av någon kompis som eventuellt hade rest bort en tid ?

Att klarlägga detta är viktigt för det är ju som du säger att om de båda bodde i Karlslund kan de inte vara någon av de som ställt bilen på sjukhuset. Ju mer klargörande info vi har, ju bättre bild får vi ju av händelsen. Info som kan stärka misstankarna mot bröderna eller alternativt försvaga misstankarna mot dem. Rent allmänt är det ju så att ju fler som kan bli helt avförda i tråden desto bättre. Denna "utgallring" gör ju att vi får lättare att hitta rätt GM.

Ja precis, jag såg på bilderna på hemsidan.
DO verkar f.ö. ha tagit bort sin Facebook, har det skett nyligen? Han fanns väl där förut?

Jag kan göra ett försök och se om det går att få fram lite mer info om DO och kring lägenheten på Marieholmsvägen 28.

Återkommer!
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-05-05 kl. 12:59.
Citera
2022-05-05, 14:33
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Ok nu har jag kollat upp det här och det blev BINGO!
Vet nu med 100% säkerhet att DO bodde på Marieholmsvägen 28 vid tidpunkten för Helena's försvinnande.
Det här var DO's första lägenhet, han flyttade in i sept -91 men blev kortvarig, endast 4 mån. efter mordet bytte han plötsligt bostad.
Citera
2022-05-05, 14:54
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
HincRoburs namnlista placerar bröderna Olsson i Karlslund. Varför skulle någon av dem parkera vid sjukhuset?

Du nämner "företagets foton". Du har ingen möjlighet att dela med dig av en länk till foton?

Citat:

Citat:
Ja precis, jag såg på bilderna på hemsidan.
DO verkar f.ö. ha tagit bort sin Facebook, har det skett nyligen? Han fanns väl där förut?

Jag kan göra ett försök och se om det går att få fram lite mer info om DO och kring lägenheten på Marieholmsvägen 28.

Återkommer!

Om vi fortsatt tar med "Hanna" i händelseförloppet, har hon tydligt pratat om minst två upprörda mansröster - hon sa inledningsvis till och med två till tre upprörda mansröster. Då är det fullt möjligt att till exempel bröderna O (eller två andra personer) skulle kunna vara inblandade tillsammans med en tredje person - som kanske var den som parkerade på sjukhusparkeringen.

När det gäller var bröderna O bodde, är det bara att ringa Skatteverket och begära Folkbokföringsenheten. (Personnumren finns ju ovan. Själv hinner jag inte nu.) Då får vi snart svart på vitt var bröderna bodde. Den vetskapen kan vara bra att ha i största allmänhet, men också om vi ska ta in GW Perssons två gubbar i kalkylen. Noterbart med GW Perssons teori är att han pratar om två personer med mycket starka band. Det som jag i första hand tänker på med formuleringen "starka band" är just bröder, även om andra kombinationer självklart är möjliga.

Tyvärr har GW Persson haft fel många gånger, nu senast totalfel om den försvunna (och nu hittade) Amela Kalac. GW Persson var tvärsäker på att den häktade mannen var förövaren, vilket han också kaxigt och högljutt fastslog i TV. Men nu har Skövde-polisens utredare Niklas Lindström officiellt förklarat att mannen är helt avskriven som gärningsman, att polisen med hjälp av teknisk bevisning (bland annat övervakningskameror) kan visa att den häktade (och nu släppta) mannen omöjligen kan ha mördat Amela Kalac. (Dessutom är det väl så att polisen ännu inte ens vet om Amela Kalac verkligen blev mördad?) Dock kan GW Persson ändå ha rätt i sin nya teori om just Helena-fallet. Svårbedömt, detta.

När det gäller antalet iakttagna bilar under natten till den 14 juni 1992 i det aktuella området, blir det i min smak för många bilar som av en slump skulle ha haft där att göra. "Hanna" påstår att den bilen som hon hörde, vände och körde upp mot Marieforsleden, alltså att just den bilen inte körde in på cykelvägen som ju "Hanna" just då befann sig på. Även tidsmässigt känns det inte troligt att den bilen skulle vara den som "Killarna" såg runt kanske 02:40. Om allt är rätt så långt, lämnade "Hannas" bil området. Huruvida det också är just den bilen som senare observeras av "Killarna" är omöjligt att säga, men klart bör ändå vara att det i vart är de inblandade som återkommer, men kanske i en annan bil.

Är det då rimligt att anta att den bilen som "Killarna" såg passera för andra gången - nu i riktning mot Ekuddenvägen - också var den bilen som Carina med sambo såg stå parkerad på cykelvägen nere vid Vikingavägen? Det borde vara rimligt med motiveringen att det kan inte ha varit hur många bilar som helst som just den där natten uppehöll sig i just det aktuella området. Och var det samma bil som observerades på sjukhusparkeringen - eller i vart fall en bil som hade med försvinnandet att göra? Tidsmässigt och händelsemässigt pekar det mesta på det. I så fall var föraren av den bilen antingen hemmahörande i området Lockerud/Bråten eller så hade föraren kompisar där.

Min poäng med resonemanget om bilarna är att det kan inte ha varit hur många unika bilar/personer som helst som bara råkade uppehålla i just det området just den natten. Det bör (måste) finnas ett samband mellan observationerna. Var "Killarnas" bil och "Carinas" bil samma bil? Högst sannolikt om någon frågar mig.
Citera
2022-05-05, 14:56
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ok nu har jag kollat upp det här och det blev BINGO!
Vet nu med 100% säkerhet att DO bodde på Marieholmsvägen 28 vid tidpunkten för Helena's försvinnande.
Det här var DO's första lägenhet, han flyttade in i sept -91 men blev kortvarig, endast 4 mån. efter mordet bytte han plötsligt bostad.

Mycket bra jobbat här Pudelfrillan. Då var det klarlagt. Jag börjar allvarligt känna att detta spår blir än hetare och hetare. Men jag tänker inte fara iväg på något sätt. Som sagt all info som både kan stärka misstanken mot bröderna och som alternativt kan försvaga misstanken mot dem är ju välkommen.

Det är ju förresten ditt scenario från början med dessa bröder och BW som jag har byggt vidare på.

Det där med att plötsligt byta bostad, undra om han bytte upp sig eller inte? Den nya låg på Kyrkogatan då, lite mer centralt. Svårt att dra några växlar vid det här bytet i alla fall i dagsläget. Men ändå mycket intressant. Tack för detta !
Citera
2022-05-05, 16:28
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Mycket bra jobbat här Pudelfrillan. Då var det klarlagt. Jag börjar allvarligt känna att detta spår blir än hetare och hetare. Men jag tänker inte fara iväg på något sätt. Som sagt all info som både kan stärka misstanken mot bröderna och som alternativt kan försvaga misstanken mot dem är ju välkommen.

Ja jag håller verkligen med, det här spåret är hett och med ditt engagemang har det blivit ännu hetare. Du tog vid där jag slutade och har genom smarta resonemang lyckats knyta ihop det här på ett mycket övertygande sätt. Nu är vi där vi är och det finns som sagt ingen anledning att fara iväg.
Det är viktigt att alla som vill och kan bidra med något gör det och att man fortsätter gnugga vidare på det här spåret. Jag tror faktiskt att det kan leda till något.

Citat:
Det är ju förresten ditt scenario från början med dessa bröder och BW som jag har byggt vidare på.

Jag vet, tyckte det var tråkigt att ingen ville haka på. Hade önskat mer samarbete kring bröderna O i tråden. Men man måste man ju först komma till insikt som du har gjort - att det är HÄR man ska gräva!

Citat:
Det där med att plötsligt byta bostad, undra om han bytte upp sig eller inte? Den nya låg på Kyrkogatan då, lite mer centralt. Svårt att dra några växlar vid det här bytet i alla fall i dagsläget. Men ändå mycket intressant. Tack för detta !

Ja det vore intressant att få reda på mer om varför han plötsligt flyttade. Han kanske blev nojig och ville bort från lägenheten han bodde i när HA försvann? Man får nog många hyfsat jobbiga tankar om man är inblandad.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-05-05 kl. 17:18.
Citera
2022-05-05, 22:02
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Citat:
Ja jag håller verkligen med, det här spåret är hett och med ditt engagemang har det blivit ännu hetare. Du tog vid där jag slutade och har genom smarta resonemang lyckats knyta ihop det här på ett mycket övertygande sätt. Nu är vi där vi är och det finns som sagt ingen anledning att fara iväg.
Det är viktigt att alla som vill och kan bidra med något gör det och att man fortsätter gnugga vidare på det här spåret. Jag tror faktiskt att det kan leda till något.

Jag vet, tyckte det var tråkigt att ingen ville haka på. Hade önskat mer samarbete kring bröderna O i tråden. Men man måste man ju först komma till insikt som du har gjort - att det är HÄR man ska gräva!

Ja det vore intressant att få reda på mer om varför han plötsligt flyttade. Han kanske blev nojig och ville bort från lägenheten han bodde i när HA försvann? Man får nog många hyfsat jobbiga tankar om man är inblandad.

Det börjar kännas mer och mer som att bröderna O ska ges skulden i syfte att någon annan/några andra ska slippa fokus. I och med Pudelfrillans återkomst börjar det lukta "rörande överens" med IB03. En sorts samaktion.

Sedan är det så att INGEN inte ville haka på om bröderna O senast som det begav sig. Problemet då var - precis som det är nu! - att ingen har något konkret att komma med! Allt är bara grundlösa spekulationer, framkrystat. Som att göra en höna av en fjäder - utan att ha en fjäder!
Citera
2022-05-06, 10:10
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det börjar kännas mer och mer som att bröderna O ska ges skulden i syfte att någon annan/några andra ska slippa fokus. I och med Pudelfrillans återkomst börjar det lukta "rörande överens" med IB03. En sorts samaktion.

Sedan är det så att INGEN inte ville haka på om bröderna O senast som det begav sig. Problemet då var - precis som det är nu! - att ingen har något konkret att komma med! Allt är bara grundlösa spekulationer, framkrystat. Som att göra en höna av en fjäder - utan att ha en fjäder!

Nej, Jag har inget behov att ge bröderna O skulden för att låta någon annan komma undan. Som sagt jag har ingen bindning till Mariestad alls, ingen att försvara. Som du har sett tidigare har jag haft tidigare teorier gällande andra personer i tråden, dessa teorier har visats sig inte stämma, vara osannolika och väl långsökta. Jag anser att personerna i dessa föregående teorier är avförda som misstänkta.

De tidigare teorierna har dött på ett ganska tidigt stadium , men jag skulle vilja säga det att för mig vägrar detta att göra det, i alla fall än så länge. Därför fortsätter jag att bita mig fast i detta tills det även med detta spår går att eventuellt avföra dessa tre personer: MO,DO och BW som misstänkta.

Du har helt rätt i det att konkret bevisning saknas mot de här tre. Att DO bodde på Marieholmsvägen 28 och de båda bröderna stämmer in på signalementet från sjukhusparkeringen 04.20 är ingen konkret bevisning. Inte heller att de stämmer in väldigt bra på GWs teori, att de hade tillgång till båt (seglingsintresse), att deras föräldrahem i Karlslund är mycket nära Trankärr/Kusa.

Det är ingen konkret bevisning heller att de ingick i Helenas bekantskapskrets och hade stor lokalkännedom där Helena bodde samt att MO och BW tränade på samma gym som Helena. Av allt detta går de bara att bygga en kedja av indicier som jag anser stämma väldigt bra in i det scenariot som jag kallade för "FÖRSVINNANDET". Men är ändå en teori utan konkret bevisning mot MO,DO och BW. Vilket är viktigt att understryka.

Det var detta jag menade med att "inte dra iväg" i förra inlägget. Alltså med fantasin alltför mycket, vilket är lätt och är en fälla. Vi behöver givetvis ha mer info för att mer förankrat stärka misstanken mot bröderna eller alternativt: försvaga misstanken mot dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in