2022-05-05, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nej, det är inte oväsentligt. Vi kan villkorera vårt stöd till dem och kräva att de ska uppföra sig bättre, t ex. Vi kan också låta bli att stödja dem. Om de är av samma skrot och korn som ryssarna (eller t om värre) så blir det inte bättre om Ukraina vinner kriget. Snarare tvärtom, det stärker NATO.

Dessutom väcker det tankar om vad som kommer att hända om de ska återta Donbass, dvs när ukrainarna skall kriga med varandra.

Vi skulle ha villkorat stöd före kriget och bör göra det efter.
Just nu gäller dock bara att besegra den invaderande fascist-armén och stödet bör vara obegränsat för att uppnå detta.
Ukraina är inte av samma skrot och korn som fascist-Ryssland. Fascist-Ryssland är mycket värre.
Separatisterna har redan ställt sig på fascisternas sida och anfallit ukrainska folket i synnerhet de i Mariupol. De krigar redan.
Ett problem uppstår dock när man ska befria Donetsk och Luhansk från separatister och ryssar och undvika att skada civilbefolkningen.
Citera
2022-05-05, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Troligtvis ser man till att man lastar leveranser med vapen till ett värde som gör att det blir svårt att motivera en attack. En Kalibr kostar en rätt bra slant cirka 12 miljoner kronor. Därför måste man ha bra grund till att attackera mål.

Att attackera vapen i transit är nog ingen större idé då det dels är svårt att träffa men också att målet sannolikt inte har det värde som missilen i fråga är menad att förstöra. Bättre isf att inrikta sig mot lokaler som lagrar vapen. Samtidig vet Ukraina och väst om detta så sannolikt placeras flera lokaler ut som verkar som lockbeten.

Hur väl detta fungerar är omöjligt att få någon konkret information gällande. Än så länge har vi inte sett mycket av de nya västerländska vapen som annonserats. Samtidigt vore det dumt att avslöja inom vilka regioner dessa opererar. Jag skulle vara ganska irriterad om jag vore general och sett alla klipp som nyttiga idioter sprider som avslöjar hur man opererar därav lär det finnas starka restriktioner gällande att filma dessa likt hur vissa gjort med de system som redan finns i Ukraina.

Går egentligen inte att lita på några andra uppgifter än när en sida medger egna förluster. Något som är sällsynt.

Av att döma verkar Ryssland mer fokusera att bromsa dess framfart genom att rikta sig in på att förstöra broar och järnvägar. Dessvärre finns det mängder med mindre vägar man kan ta sig fram på som är omöjliga att stoppa.

Det kan nog stämma. Missiler är dyra. Det verkar som om de väntar på att lagren är fyllda innan de skickar iväg missilerna.
Man tycker att de borde ha spioner som noterar släp med stridsvagnar eller kanoner och vart de levereras.
Citera
2022-05-05, 03:12
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
New York Times: USA har bidragit med info som hjälpt Ukraina att döda ryska generaler

Inte precis oväntat.
I praktiken har vi alltså ett krig mellan NATO och Ryssland.
Ukraina är i praktiken med i NATO.

Ja, så klart! I och med att Ryssland gick in imed sin storinvasion av Ukraina, trots att väst närmast förnedrade sig i sina vädjanden till Putler att låta bli, så befinner sig Ryssland i praktiken i, ett slags, krig emot väst. Så självklart så bistår då väst med underrättelser och vapen till Ukraina, liksom utbildning av deras trupper.

Ukrainarna vill inte få sitt folk och sin kultur utplånat av Ryssland.

Väst vill inte riskera ett framtida anfall emot de NATO länder som gränsar till Ukraina.

Ingen i väst vill bli "räddad" av det forntida/feodala ryska systemet.

Ukraina vill i framtiden bli en integrerad del av EU och NATO.

Ukrainarna vill återfå allt. sitt internationellt erkända, av Ryssland ockuperat territorium.

Ukraina är beredd att kämpa för det och, inte minst, för att undgå den ryska folkmordspolitiken

USA, och hela väst vill att den ryska cancersvulsten skall falla samman, så vi slipper hotet där ifrån.

USA passar även på att testa sina förmågor, vare sig det gäller avancerad cyberkrigföring och/eller ett nytt slags vapen, för att påskynda sönderfallet av den ryska cancersvulsten.

Samtidigt så har USA ett 100 procentigt informationsövertag över Ryssland.

USA leker nu med Ryssland.

Ukraina kommer att återfå allt sitt territorium och rädda sitt folk ifrån det ryska folkmordet.

Den Ryska cancersvulsten kommer att falla samman.

Slava Ukraini!
Senast redigerad av Ola Schubert 2022-05-05 kl. 03:15.
Citera
2022-05-05, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Som du förmodligen känner till så är den ryska propagandan förbjuden för oss. Som vapenleverantörer till Ukraina mitt under brinnande krig så är det inte konstigt kanske att EU släckt den informationen. Den skall inte vara tillgänglig för oss. Det vi har att tillgå är endast den ukrainska propagandan. Det verkar som du läst på väl och slukat allt med hull och hår.

? jag kan kolla på Ryska medier om jag vill. inget som direkt stoppar mig från att göra det. (VPN) bara dom som är okunniga som gnäller på att vi inte får se Ryska propagandan. ( förresten det bästa hittills är att Rysslands media nu anklagar Ukraina för att använda svartmagi. och det är tack vare svartmagi dom kunde stoppa Ryssland😂🤣😂. hade det inte varit krig så hade fan Ryska medierna kunnat bli den bästa komedi serien idag. )
Citera
2022-05-05, 03:38
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
att blanda fakta med åsikter är sånt som får världen att gå runt.
Vad menar du i detta fall?
Citera
2022-05-05, 04:00
Medlem
Sonnenwendes avatar
Hur ryssarna behandlar krigsfångar.

https://mobile.twitter.com/sumlenny/status/1521765716499779584
Citera
2022-05-05, 04:21
Medlem
Jirens avatar
Uppdatering från hjältarna i Azovstal.
https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/uiej65/azov_commander_denis_prokopenko_latest_update/?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_name=ioss mf

Citerar översättning hittad bland kommentarerna:

"Glory to Ukraine! (Slava Ukraini!)

Mariupol’s garrison 70 days is resisting overwhelming forces of the enemy.

Since 25th of April we are holding circular defense on the Azovstal plant. It is the second day since the enemy broke at the territory of the plant.

There are heavy bloody battles.

I am proud of my fellow soldiers who are making superhuman efforts to contain the enemy's onslaught.

I am thankful to the whole world for the colossal support of Mariupol’s garrison. Our soldiers deserve it.

Situation is very difficult. But nevertheless we continue to keep the command to hold the defense"!
Senast redigerad av Jiren 2022-05-05 kl. 04:55.
Citera
2022-05-05, 05:55
Medlem
goseigens avatar
Enligt general svr funderar ryssarna på kemattacker mot sina egna som ursäkt för mobilisering och eventuellt användande av kärnvapen. Man skulle då skylla på ukrainarna.

https://t.me/generalsvr/842

En kort sammanfattning av resten blir att ett antal generaler är fortsatt högst skeptiska till att kriget går att vinna på det vis Putin vill.

Och de som styr landets ekonomi vill absolut inte se en mobilisering, som de tror skulle innebära dödsstöten för rysk ekonomi. Det sägs att man vid mobilisering planerar att frysa de inkallades konton, vilket är tänkt att göra det svårare för folk att undvika att hamna under fanorna. Alla som inte vill vara med får rådet att förbereda sig med en gång så att de kan undvika att bli Putins kanonmat.

Huruvida det här är sant eller inte, vet man väl inte, men det är åtminstone ingen högoddsare att man diskuterar en eventuell mobilisering.
Citera
2022-05-05, 06:23
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Enligt general svr funderar ryssarna på kemattacker mot sina egna som ursäkt för mobilisering och eventuellt användande av kärnvapen. Man skulle då skylla på ukrainarna.

https://t.me/generalsvr/842

En kort sammanfattning av resten blir att ett antal generaler är fortsatt högst skeptiska till att kriget går att vinna på det vis Putin vill.

Och de som styr landets ekonomi vill absolut inte se en mobilisering, som de tror skulle innebära dödsstöten för rysk ekonomi. Det sägs att man vid mobilisering planerar att frysa de inkallades konton, vilket är tänkt att göra det svårare för folk att undvika att hamna under fanorna. Alla som inte vill vara med får rådet att förbereda sig med en gång så att de kan undvika att bli Putins kanonmat.

Huruvida det här är sant eller inte, vet man väl inte, men det är åtminstone ingen högoddsare att man diskuterar en eventuell mobilisering.
Låter inte särskilt troligt. Men vill man roas av det ser jag inga problem. Vi alla kommer ha rätt till slut ändå på något märkligt sätt.

Men leker man med tanken låter det som att man isf går all in med allt vad det innebär. Jag tror ingen kan riktigt säga hur det isf kommer att sluta. Lite som det varit än så länge så tror jag inte någon kan säga "vad va det jag sa" utan att göra en ballongfigur av sina uttalanden.
Citera
2022-05-05, 06:41
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Låter inte särskilt troligt. Men vill man roas av det ser jag inga problem. Vi alla kommer ha rätt till slut ändå på något märkligt sätt.

Men leker man med tanken låter det som att man isf går all in med allt vad det innebär. Jag tror ingen kan riktigt säga hur det isf kommer att sluta. Lite som det varit än så länge så tror jag inte någon kan säga "vad va det jag sa" utan att göra en ballongfigur av sina uttalanden.

Så är det. Jag trodde aldrig ens att det skulle bli krig, och där ser man att det kanske är meningslöst att lita på ens egna referensramar.

Vi har inte mycket att gå på för en bedömning av hur korrekt informationen är, men Ryssland har möjligen använt sig av liknande metoder förut, och det gör det kanske mer troligt.

Det enda andra man kan göra är väl att gå igenom den information som har funnits på kanalen sedan krigets början, för att se om de tidigare har förutsagt något som visat sig stämma, men det är då inget jag orkar.
Citera
2022-05-05, 07:10
Avstängd
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Begreppet civila sköldar var helt meningslöst den gången. Man brydde sig inte helt enkelt. Det var totalt krig. Alla viktiga aktörer hade tagit ställning redan. Idag kan du som befälhavare däremot få omvärldens sympatier och stöd om din motståndare dödar många av dina civila.

Så nej, Azovstals civila borde Azov-battaljonen sett till att ha flyttat på. Riktiga svin.
Med sånt korkat argument borde ju Ukraina flyttat alla civila.

Ocherna skiter ju bevisligen i civila och har med berått mod attackerat bostadshus och annan civil infrastruktur.

Det har ju dessutom inte varit lätt eller riskfritt att få ut civila ur stålverket då syssvinen då beskjutit dessa.
Citera
2022-05-05, 07:26
Avstängd
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stanlad
? jag kan kolla på Ryska medier om jag vill. inget som direkt stoppar mig från att göra det. (VPN) bara dom som är okunniga som gnäller på att vi inte får se Ryska propagandan. ( förresten det bästa hittills är att Rysslands media nu anklagar Ukraina för att använda svartmagi. och det är tack vare svartmagi dom kunde stoppa Ryssland😂🤣😂. hade det inte varit krig så hade fan Ryska medierna kunnat bli den bästa komedi serien idag. )
Ja jävlar vilka stollar som roddar den ryska,propagandan!

Svart magi tar ju priset hittills😂

Sen då vi ser våra egna nyttiga idioter som sprider rysk propaganda och upptäcker att de ofta är plattjordare, antivaxxare och andra typer av konspirationsteoretiker, så blir man ju inte förvånad….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in