Citat:
Ursprungligen postat av
Provocative3.0
Förr fick man lära sig att blinka vänster när man skulle 3/4-dels varv. Man skulle även blinka vänster in i rondellen vilket jag sett att polisbilar gör här där jag bort.
Jag betvivlar att polisen gör några fel men den riktiga poängen är att folk blinkar som de fått lära sig och att jag uppmärksammat detta beror på att jag fick lära mig att blinka vänster när jag skulle 3/4-del. I rondellen skulle man sedan slå av blinkersen när man passerat första avfart för att sedan blinka höger när man skulle ut. Sedan jag tog körkort har jag gått tre handledarkurser och där har de hunnit förändra förfarandet två gånger.
Med detta är det löjligt logiskt att förstå varför så många gör såååå ”fel”.
Du lärde dig det för länge länge sedan. Jag tog körkort för 22 år sedan och då fick jag lära mig att man inte blinkar vänster, så jag misstänker att du tog körkort längre tillbaka än så?
Nu idag lär körskolorna ut att man visserligen inste måste blinka höger enligt lag, men man bör göra det för att göra det extra tydligt.
Men den viktiga poängen är ändå att det ÄR LAG på att blinka höger när man ska ut och det är där de flesta missar. De blinkar inte höger, speciellt inte när de ska rakt fram, då hanterar folk det som att det inte är en rondell och blinkar inte ut. De verkar mest blinka ut om de ska ut första till höger.
Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Om det finns någon polis här som känner för att dra in lite extra poäng och bötfälla många på en dag så behöver ni bara ställa er vid en rondell och ni kan bötfälla så många personer som ni fysiskt möjligt hinner med. Finns ingen gräns där för polisen mer än hur många poliser som närvarar vid aktionen.
Finns så sjukt många som gör fel så det skulle lätt kunna finanseriera en dubblering av poliskåren om man satt in mycket resurser på bötfällande vid rondeller.