2022-05-04, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Jag fick inte lära mig så. Eftersom det endast finns ett håll att åka i, så finns ingen anledning att blinka heller - detta var vad som stod i läroböckerna och vad som lärdes ut runt 1990. Minns det väldigt tydligt. Blinka skulle man endast göra då man körde av. Jag tycker det är det mest logiska också, eftersom man oftast bara följer en fil tills man svänger av. ibland kan man behöva byta fil inne i rondellen, och då gäller som vid övriga filbyten.
Om du kommer ihåg vad som stod i den boken så har du antingen fotografiskt minne eller livlig fantasi. Jag tog körkort 1997 första gången och 1990 den andra pga omständigheter vi inte ska prata om här.
Att jag minns beror på att det var så jag lärde mig praktiskt och jag minns det då det var ett helvete att fippla med den där spaken samtidigt som man svängde.
Vad som stod i teoriboken har jag noll koll på då jag öppnade en första gången jag var handledare.
Citera
2022-05-04, 19:55
Medlem
Citat:
Jag fick inte lära mig så. Eftersom det endast finns ett håll att åka i, så finns ingen anledning att blinka heller - detta var vad som stod i läroböckerna och vad som lärdes ut runt 1990. Minns det väldigt tydligt. Blinka skulle man endast göra då man körde av. Jag tycker det är det mest logiska också, eftersom man oftast bara följer en fil tills man svänger av. ibland kan man behöva byta fil inne i rondellen, och då gäller som vid övriga filbyten.

Fordon vilka framföres i cpl utan aktiverad körriktningsvisare skall förväntas fortsätta runt rondellen.

Inget minne av att cirkulationsplatser nämndes alls när jag tog körkort, skulle dröja nästan 20 år innan första cpl anlades här i Umeå då! Ni finns det desto fler, var visst 71 för fem år sedan.
Citera
2022-05-04, 20:13
Medlem
Taxichaufförer och folk som kör Audis
Citera
2022-05-04, 22:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Om du kommer ihåg vad som stod i den boken så har du antingen fotografiskt minne eller livlig fantasi. Jag tog körkort 1997 första gången och 1990 den andra pga omständigheter vi inte ska prata om här.
Att jag minns beror på att det var så jag lärde mig praktiskt och jag minns det då det var ett helvete att fippla med den där spaken samtidigt som man svängde.
Vad som stod i teoriboken har jag noll koll på då jag öppnade en första gången jag var handledare.
Transportstyrelsen säger samma nu som det som lärdes ut för över 30 år sen
https://www.youtube.com/watch?v=M75DVzrVlZs
Citera
2022-05-04, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Förr fick man lära sig att blinka vänster när man skulle 3/4-dels varv. Man skulle även blinka vänster in i rondellen vilket jag sett att polisbilar gör här där jag bort.
Jag betvivlar att polisen gör några fel men den riktiga poängen är att folk blinkar som de fått lära sig och att jag uppmärksammat detta beror på att jag fick lära mig att blinka vänster när jag skulle 3/4-del. I rondellen skulle man sedan slå av blinkersen när man passerat första avfart för att sedan blinka höger när man skulle ut. Sedan jag tog körkort har jag gått tre handledarkurser och där har de hunnit förändra förfarandet två gånger.
Med detta är det löjligt logiskt att förstå varför så många gör såååå ”fel”.

Du lärde dig det för länge länge sedan. Jag tog körkort för 22 år sedan och då fick jag lära mig att man inte blinkar vänster, så jag misstänker att du tog körkort längre tillbaka än så?

Nu idag lär körskolorna ut att man visserligen inste måste blinka höger enligt lag, men man bör göra det för att göra det extra tydligt.

Men den viktiga poängen är ändå att det ÄR LAG på att blinka höger när man ska ut och det är där de flesta missar. De blinkar inte höger, speciellt inte när de ska rakt fram, då hanterar folk det som att det inte är en rondell och blinkar inte ut. De verkar mest blinka ut om de ska ut första till höger.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Om det finns någon polis här som känner för att dra in lite extra poäng och bötfälla många på en dag så behöver ni bara ställa er vid en rondell och ni kan bötfälla så många personer som ni fysiskt möjligt hinner med. Finns ingen gräns där för polisen mer än hur många poliser som närvarar vid aktionen.

Finns så sjukt många som gör fel så det skulle lätt kunna finanseriera en dubblering av poliskåren om man satt in mycket resurser på bötfällande vid rondeller.
Citera
2022-05-05, 11:34
Medlem
carminaburanas avatar
Folk som kör 10km under hastighetsgränsen men sen inte blinkar av när de ska svänga.
Citera
2022-05-05, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Du lärde dig det för länge länge sedan. Jag tog körkort för 22 år sedan och då fick jag lära mig att man inte blinkar vänster, så jag misstänker att du tog körkort längre tillbaka än så?

Nu idag lär körskolorna ut att man visserligen inste måste blinka höger enligt lag, men man bör göra det för att göra det extra tydligt.

Men den viktiga poängen är ändå att det ÄR LAG på att blinka höger när man ska ut och det är där de flesta missar. De blinkar inte höger, speciellt inte när de ska rakt fram, då hanterar folk det som att det inte är en rondell och blinkar inte ut. De verkar mest blinka ut om de ska ut första till höger.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Om det finns någon polis här som känner för att dra in lite extra poäng och bötfälla många på en dag så behöver ni bara ställa er vid en rondell och ni kan bötfälla så många personer som ni fysiskt möjligt hinner med. Finns ingen gräns där för polisen mer än hur många poliser som närvarar vid aktionen.

Finns så sjukt många som gör fel så det skulle lätt kunna finanseriera en dubblering av poliskåren om man satt in mycket resurser på bötfällande vid rondeller.
Pga dåligt omdöme tog jag mitt körkort 1987 samt 1990.
Vad som gällde för 6 år sedan kan jag då det var senaste gången jag gick en handledarutbildning.
Grejen här är mer vilka principer man kör efter mer än vad lagen säger och jag förklarade en av anledningarna till varför vi kör olika.
Kan tillägga hur min farsa körde och hur han försökte lära mig. Han tog då körkort 1955 och det var många som tutade på honom i rondeller.
Han försökte lära mig att ligga till höger när man gick in i rondellen, söka en rak linje genom att gå till vänster i rondellen och sedan ut till höger. Detta gjorde han ständigt när han skulle 180grader.
Det där med blinkers var för övrigt inte så noga.
Vad jag inte förstår är hur han aldrig krockade under de år han och jag delade tid på denna planet😂
Citat:
Jaha. Så den länken jag inte klickar på förklarar principerna som gällde för 30 år sedan?
Citera
2022-05-05, 18:28
Medlem
Citat:

För över 30 år sedan…?? Nja…..

Här finns lite intressant att läsa om turerna om körning i cirkulationsplats
http://www.trafiksakerhet.se/rondellkorning-nya-regler.htm

Sen är det så att bara för att Transportstyrelsen säger så i den videon så är det inte detsamma som att man inte skall blinka vänster för fortsatt färd mot t ex tredje utfart. Det betyder bara att det inte är krav på det. Men fortfarande är det fullt tillåtet att vara extra tydlig med VB och det t o m uppmanas och lärs ut i körskolor fortfarande.
Citera
2022-05-05, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Fordon vilka framföres i cpl utan aktiverad körriktningsvisare skall förväntas fortsätta runt rondellen.

Inget minne av att cirkulationsplatser nämndes alls när jag tog körkort, skulle dröja nästan 20 år innan första cpl anlades här i Umeå då! Ni finns det desto fler, var visst 71 för fem år sedan.
Precis men eftersom 4 av 10 inte blinkar ut innan de ska lämna en cirkulationsplats tolkar vissa utebliven blink som att man ska färdas rakt fram om de sett vart du kört in, varför man också ibland tjänar på att vara övertydlig med sin färdväg.
Citera
2022-05-05, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Precis men eftersom 4 av 10 inte blinkar ut innan de ska lämna en cirkulationsplats tolkar vissa utebliven blink som att man ska färdas rakt fram om de sett vart du kört in, varför man också ibland tjänar på att vara övertydlig med sin färdväg.
Då får vi tydligen mer av problemet att det blinkas vänster även i ögonblicket då bilen lämnar cpl, alternativt att det skiftas till höger körriktningsvisare i samband med rattrörelsen som erfordras för att just lämna nämnda cpl. Visst finns det de som aktiverar vänster körriktningsvisare vid infarten och sedan vid väl valt tillfälle istället fäller ut pilen eller motsvarande på högersidan, men då dessa tillhöra de färre anbefalles likväl att inskränka allt blinkande inne i en cpl till vad som stadgas när fordonet avser att lämna cpl.
Citera
2022-05-08, 05:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
För över 30 år sedan…?? Nja…..

Här finns lite intressant att läsa om turerna om körning i cirkulationsplats
http://www.trafiksakerhet.se/rondellkorning-nya-regler.htm
.
Försöker du få mig att tro att det där är en myndighetssida? gick du på den själv eller?
Citera
2022-05-08, 06:18
Medlem
Citat:
Försöker du få mig att tro att det där är en myndighetssida? gick du på den själv eller?

Var har jag påstått att det är en myndighetssida…? Citera gärna…. Lycka till.

Lek med din halmgubbe själv du..

Sidan berättar turerna runt ämnet och det finns länkar att klicka på.

Hur som helst, att det skulle vara samma regler idag som för över 30 år sedan är helt enkelt fel. De nya reglerna har funnits länge ja, men inte i över 30 år.

Dessutom, så är det fortfarande helt lagligt att använda VB i cirkulationsplats vid vidare först till t ex tredje utfart. Och det t o m uppmanas och lärs ut av trafikskolor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in