2022-05-04, 17:16
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
Det handlar om kvinnans rätt att bestämma över sin egen kropp, oavsett hur graviditeten har uppstått. Antivaxxarna hade den rätten, även om du inte verkar kunna ta in det. Och förövrigt, varför ska det vara okej att abortera bort ett foster som uppstått genom våldtäkt? Fostret kan ju inte rå för att det tillkommit på det sättet, varför är det plötsligt okej med mord?

Att du inte verkar kunna ta in att många tog vaccinet för att dom kände sig tvingade har vi redan förstått.
Sen att du applicerar åsikter på mig och antar jag anser abort vara mord säger mer om din svart-vita världsbild än mig.

Så du ser ingen skillnad att göra abort vid en våldtäkt och att använda abort som ett generellt preventivmedel?
Det finns ingen skillnad i grad av frivilligthet och tvång mellan dom olika situationerna? Dom är enligt dig alltså helt jämförbara och likvärdiga?
Jag tror din åsikt i sånt fall är ganska unik, och dom flesta skulle nog inte hålla med dig om det, men vad vet jag?

Tror jag avslutar här, för vi kommer nog inte längre, men väl bemött, tack för diskussionen och ta hand om dig!
Citera
2022-05-04, 17:23
Medlem
matte85s avatar
Citat:
Det handlar om kvinnans rätt att bestämma över sin egen kropp, oavsett hur graviditeten har uppstått. Antivaxxarna hade den rätten, även om du inte verkar kunna ta in det. Och förövrigt, varför ska det vara okej att abortera bort ett foster som uppstått genom våldtäkt? Fostret kan ju inte rå för att det tillkommit på det sättet, varför är det plötsligt okej med mord?

De har rätt till sin egen kropp. Men även så måste de ta konsekvenserna. Alla vet att sex kan leda till barn. Det finns flera sätt att minska risken vid sex till nästan noll (kondom, p-piller, sex vid rätt tidpunkt i månaden etc). Som en skribent tidigare nämnt så ska det självklart göras undantag vid våldtäkt eller risk för moderns liv.

Annars om inte ovan är ett argument så ska män få avskriva sig faderskap under graviditeten, eller iaf under samma tid som abort tillåts.
Citera
2022-05-04, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Att du inte verkar kunna ta in att många tog vaccinet för att dom kände sig tvingade har vi redan förstått.
Sen att du applicerar åsikter på mig och antar jag anser abort vara mord säger mer om din svart-vita världsbild än mig.

Så du ser ingen skillnad att göra abort vid en våldtäkt och att använda abort som ett generellt preventivmedel?
Det finns ingen skillnad i grad av frivilligthet och tvång mellan dom olika situationerna? Dom är enligt dig alltså helt jämförbara och likvärdiga?
Jag tror din åsikt i sånt fall är ganska unik, och dom flesta skulle nog inte hålla med dig om det, men vad vet jag?

Tror jag avslutar här, för vi kommer nog inte längre, men väl bemött, tack för diskussionen och ta hand om dig!

Fast det är ju flertalet i denna tråd som likställer abort med mord, det är knappast en ovanlig åsikt bland abortmotståndare. Självklart är det skillnad på dessa scenarion, men i slutändan spelar det ingen roll, kvinnan ska kunna bestämma över sin egen kropp, oavsett hur graviditeten har uppstått.
Citera
2022-05-04, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matte85
De har rätt till sin egen kropp. Men även så måste de ta konsekvenserna. Alla vet att sex kan leda till barn. Det finns flera sätt att minska risken vid sex till nästan noll (kondom, p-piller, sex vid rätt tidpunkt i månaden etc). Som en skribent tidigare nämnt så ska det självklart göras undantag vid våldtäkt eller risk för moderns liv.

Annars om inte ovan är ett argument så ska män få avskriva sig faderskap under graviditeten, eller iaf under samma tid som abort tillåts.

Det är knappast en självklarhet för många abortmotståndare. Redan på första sidan i denna tråd så har du användare som likställer abort med mord och jag har många gånger diskuterat med användare med samma inställning här på Flashback, som menar att abort av graviditeter som uppkommit genom våldtäkt är mord (eftersom fostret inte kan rå för hur det kom till).
Citera
2022-05-04, 17:44
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matte85

Det är klart vi ska driva rätten att män ska få avskriva sig faderskap under samma tid som abort tillåts. Det är väl det enda logiska och rättvisa i den här situationen?
Det behövs ju två för att göra ett barn, så gäller rätten att bestämma över kroppen och avkomman (oavsett hur graviditeten uppstått) bara för en part, kvinnorna, är det faktiskt varken jämlikt eller rättvist.
Vi kan använda våldtäkts argumentet, även fast det är ovanligt, så händer det att kvinnor våldtar män. Mannen ska alltid kunna bestämma över sin egen kropp, oavsett hur graviditeten har uppstått.

Förväntar mig dock stöd hos 0% av kvinnorna som är för fri abort och för jämlikhet
Senast redigerad av doncroce 2022-05-04 kl. 17:51.
Citera
2022-05-04, 17:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Är det andra alternativet bättre? Kvinnor åker utomlands och gör abort eller gör abort på svarta marknaden där vad som helst kan hända.

Det tredje alternativet är bättre: använd preventivmedel.
Citera
2022-05-04, 17:52
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Om tjejer lärde sig att skydda sig så skulle ämnet aldrig behöva dryftas. Hur svårt ska det vara att använda p-piller eller liknande? Abortmöjligheten är inte ett preventivmedel för oansvariga bimbos

Oansvariga bimbos ska såklart uteslutande ägna sig åt analsex. Win-win för alla inblandade.

Ontopic så är det naturligtvis ett STORT ingrepp i amerikanska kvinnors rätt att få en abort gjord om det behovet finns, och det är omkring hälften av delstaterna som kommer att förbjuda abort nu när det är möjligheten. Att högsta domstolen tagit detta beslutet är förstås ett resultat av de republikanska fundamentlister som valts in i SCOTUS, med en synnerligen recessiv syn på all möjlig amerikansk lagstiftning. Mycket beklagligt.

På kort sikt lär detta inte hända i Sverige men med tillräckligt mycket påverkanskampanjer från mer tveksamma politiska krafter som KD och SD under tillräckligt lång tid skulle detta kunna bli verklighet även i Sverige om 15-20 år.
Citera
2022-05-04, 17:55
Avslutad
Citat:
Fast det är ju flertalet i denna tråd som likställer abort med mord, det är knappast en ovanlig åsikt bland abortmotståndare. Självklart är det skillnad på dessa scenarion, men i slutändan spelar det ingen roll, kvinnan ska kunna bestämma över sin egen kropp, oavsett hur graviditeten har uppstått.

Kvinnan har alla möjligheter att välja om hon vill bli gravid eller inte innan hon blir gravid. Du kanske inte känner till det här, men preventivmedel gör så att man inte blir gravid. De har effektivitet på över 99%. Kvinnor som gör abort har alltså först bestämt att deras kropp ska bli gravid och sedan ändrade de sig. Då är det bättre att begränsa abort tills kvinnor lär sig hur man använder preventivmedel. När de lärt sig det så kan man ha fri abort. 99% av alla aborter gick att undvika. 1/4 av alla graviditeter leder till abort, det är ett problem.
Citera
2022-05-04, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Jodå, det finns ett förslag i USA där man i praktiken vill tillåta ”abort” upp till en månad efter födseln.

”This law would prohibit investigations in any case where a baby died after birth as a result of neglect.”

https://www.breakpoint.org/marylands-infanticide-bill/
Jag skrev i presens. Vad som händer i framtiden kan vi bara gissa oss till.
Citera
Avslutad
Citat:
Så, eftersom antivaxxarna blev utsatta för detta "indirekta tvång" (som egentligen inte är tvång i ordets rätta bemärkelse) så ska kvinnor bli utsatta för direkt tvång? Har jag förstått dig rätt då?
Ingen tvingar kvinnor att bli gravida, eller det är iaf extremt sällsynt. Om man blir gravid så har man medvetet haft oskyddat sex. Det är självvalt.
Citera
Medlem
Citat:
Kvinnan har alla möjligheter att välja om hon vill bli gravid eller inte innan hon blir gravid. Du kanske inte känner till det här, men preventivmedel gör så att man inte blir gravid. De har effektivitet på över 99%. Kvinnor som gör abort har alltså först bestämt att deras kropp ska bli gravid och sedan ändrade de sig. Då är det bättre att begränsa abort tills kvinnor lär sig hur man använder preventivmedel. När de lärt sig det så kan man ha fri abort. 99% av alla aborter gick att undvika. 1/4 av alla graviditeter leder till abort, det är ett problem.

Problem för vem egentligen? För dig? Varför är det ett problem? Vem tar skada?
Citera
2022-05-04, 18:06
Medlem
Citat:
Ingen tvingar kvinnor att bli gravida, eller det är iaf extremt sällsynt. Om man blir gravid så har man medvetet haft oskyddat sex. Det är självvalt.

Och därför ska kvinnor tvingas föda något dom inte vill föda? Är det någon slags bestraffning menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in