Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Jo, jag förstår! Men korruption har varit en viktig byggsten i Ryssland sedan 1200-talet. Det fungerar även under kommuniststyre. Du får formellt kanske inte äga saker då, men disponera dem.
Hur mycket Tsarens/generalsekreteraren/presidentens boyarer får roffa åt sig regleras informellt beroende på vilken position de har i hierarkin. Den som roffar åt sig för mycket med tanke på sin position eller tar ifrån någon med högre position kan råka illa ut. Den stora majoriteten av befolkningen har bara att uthärda, lida och offra sig för moder Ryssland.
Nu är det svårt att mäta korruption i dåtiden. Hela samhällen var vi skulle säga korrupta även det svenska. Bästa exemplet är ju under frihetstiden och Gustav III. Även väst absoluta monarkier under perioder.
Men du har kanske en poäng. För att ha en fri fungerande marknad, som Ryssland aldrig har haft behöver man två saker 1 Äganderätt 2 rättssäkerhet. Ryssland har aldrig fått det att fungera. Vi väst fick det först i England sen spred det vidare. Det finns en gräns i Europa och det är öster om Oder om jag kommer ihåg rätt. Där det kom väldigt sent eller aldrig, som i Ryssland.
Stalin till ex var inte i vanlig mening korrupt. Han var faktisk ganska billig i drift. Sen under Chrusjtjov och speciellt under Brezjnev slår det helt slint. Möjligen för under Stalin så fanns det väldigt lite att köpa eller sälja på någon som helst svart marknad. Plus straffen var extrema.
I dagens Ryssland så har man satt räven att vakta hönshuset och det syns hur man sköter kriget. Ett ex av många var kikarsiktena, som jag visade för någon skribent som hävdade att USA var mer korrupt.
Nu ska man veta att krig korrumperar. USA - se Vietnam och Afghanistan. Till ex I Vietnam var man tvungen att köpa artilleribeskjutning från det egna artilleriet. Betalade man inte så blev det ingen eld. Och det klassiska är ju spökförbanden i både Vietnam och Afghanistan. De är inte konstigt unga män kan utrustning för flera hundra miljoner dollar. I Ukraina har ju ryssarna sålt allt från bränslet till hela fordon.