2022-05-02, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Mitt inlägg verkar folk inte ha läst, så vi kör det en gång till:
Från BBC:
"She says people came to the bomb shelter by their own free will "to save ourselves".

But as they heard the shelling getting closer, people got more scared and tried to leave the shelter.

Quote Message: When the shells started landing there, I thought my heart would stop."
When the shells started landing there, I thought my heart would stop."
Natalia says about 11 people got out of the shelter but were stopped at the exit by people who told them they couldn't leave because Russian soldiers would shoot them.

"Just imagine... at their own risk, with their little children, under shelling they went to the exit point and there they were told - 'no, we won't let you out, we can't risk your lives like that'."

Natalia remembers her relief when she reached the evacuation bus with her husband..."

Det är Expressen som förvirrar er. Typiskt exempel på hur verkligheten blir förvriden av västlig media. Det var troligen Azov som håller dem på området genom att säga att ryssarna är livsfarliga och undviker att ge dem information om humanitära korridorer.

Tvivlar du på att ryssarna är livsfarliga.? Dom aom mördar civila våldtar precis allt. Det är snälla typer va
Citera
2022-05-02, 22:38
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Låter som ett bra tillfälle att förlora stora pengar…

Menar du att energisektorn gör stora förluster så det skulle vara olönsamt gå in med investeringar.
Citera
2022-05-02, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Det är ett lättviktssystem med titandelar som har knappt 20 år på nacken. Modernt alltså. Prövat i många konflikter. Besättning på 5 man och kan dras av en bil på 2,5 ton med pneumatiska bromsar.

Ja det är nog genomtänkt på flera sätt. Men låga vikten är en kompromiss förstås. 77 var ju lite självkörande och får iväg fler skott på kortare tid (4 första inom 9 sekunder). Nåja, bra de får iväg 155mm. Hoppas de får de bra granaterna.
Citera
2022-05-02, 22:40
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho

För övrigt överdriver du vad du kallar nedsidan kraftigt. Ukraina har haft en relativt god utveckling sedan 2014, om man bortser från Krim och Donbas som rätteligen bör betraktas som problem utanför Ukraina. Ekonomiskt har utvecklingen varit helt hygglig (hjälpt av samarbetsavtalet med EU) och politiskt har det varit förvånansvärt stabilt med ordnade maktskiften och nu senast en populist som president, vad kan vara mer demokratiskt än det liksom? Jämfört med Ukrainas politiska förhållanden före 2014 (lönnmord, valfusk och till och med en revolution 2005) så måste det betraktas som oerhört stabilt.

jag uppfattar 2008-2014 som bättre än 2014-2022 rent demokratiskt, men det beror lite på vad man viktar. Några bear points under den senare perioden:
- förlust av våldsmonopol (medborgargarden, Zelensky har inte full kontroll över nationalistbattaljoner).
- stora problem med högerextremism och positivt sentiment för högerextremism
- valfusk (dock inte Zelensky)
- Euromaidan i sig själv var ju ett demokratiskt misslyckande på flera sätt
- koncentration av makt över massmedier till regeringen
- Lustrifiering (heter det så på svenska?)

Ekonomiskt har du helt fel, utvecklingen har varit dålig. Det är dock på grund av Donbass till stor del.
https://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_Ukraine#/media/File:GDP_PPP_per_capita_CIS.svg
Citera
2022-05-02, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Jag tvekar på att Ryssland kommer att sluta detta krig pga brist rent ekonomiskt, det finns möjligheter för stater att boosta ekonomin och Ryssland är rätt självförsörjande när det kommer till krigsmaterial.
Ryssland kan inte boosta sin ekonomi, det finns inga resurser för det. Nu kommer jag att få en varning för jag kommer att upprepa vad jag skrivit tidigare. Traktorer som exempel, det finns gammalt skit från kommunisttiden som fortfarande tillverkas lite uppsnofsade förstås. Sedan finns det "state of the art" där dom köper motorer från Mercedes och MAN, transmission från ZF som dom sedan plockar ihop.
Runt företag i väst finns det massor med småföretag som servar dom med alla möjliga tjänster det finns tillgång till verkstadsmaskiner med hög precision, allt detta saknas i Ryssland eller håller bysmedsnivå.
Dessutom så finns det ingen logistik som skulle kunna boosta produktionen, om inte annat så är det svårt att ta sig fram på vägarna på grund av alla fyllon som vinglar runt.
Senast redigerad av Backan52 2022-05-02 kl. 22:52. Anledning: felskrivning
Citera
2022-05-02, 22:41
Medlem
Ryssarna lyckades stjäla fjärrlåsta traktorer: https://edition.cnn.com/2022/05/01/europe/russia-farm-vehicles-ukraine-disabled-melitopol-intl/index.html
Citera
2022-05-02, 22:42
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Är nog många i USA ledning som ville ha det här kriget för att hämnas för fiaskon i Afghanistan och Syrien bl.a..sen är det ju fantastiskt lukrativt för USA som kontrollerar och äger majoriteten av världens vapenproduktion…
Jag låter mig förstå att USA,s president alls inte ville ha detta krig- det verkar nästan som om Biden i samtal med Putin uppmanar honom till att låta bli att invadera/anfalla Ukraina men det är klart... jag kan ha missuppfattat detta återgivande av samtalet --> https://sverigesradio.se/artikel/biden-varnar-putin-for-mycket-svara-konsekvenser
Senast redigerad av annica, sthlm 2022-05-02 kl. 22:49.
Citera
2022-05-02, 22:43
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Jag är realist, realister blir sällan besvikna…
De som man kan kalla rearderade drömmare är de som tror att Ukraina kan slå Ryssland även om Ukraina har hela världen med sig! Nej den enda realistiska lösningen är förhandlingslösning..
Handlar inte det minsta om att Ukraina kan "slå" ryssland.Redan där visade du din pre-pubertala förmåga att se saker som de kommer bliva.Oavsett analyser min vän,Ryssland var.är och har alltid varit ett förlorat litet skrymsle för retarderade straffångar,så vad du önskar eller hoppas på vad det gäller resultatet av detta kriget kommer tyvärr inte ens göra din albaniska dröm att bli sann.Fatta läget,inordna dig i ledet som du skall din sekundära stackars kreation
Citera
2022-05-02, 22:45
Medlem
Läser att stålverket börjat bombas ikväll igen. Vad är det för jäkla stålverk egentligen? Eller vad är det för bomber ryssarna använder? Helt sjukt ju
Citera
2022-05-02, 22:46
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Jag låter mig förstå att USA,s president alls inte ville ha detta krig- det verkar nästan som om Biden i samtal med Putin uppmanar honom till att låta bli att invadera/anfalla Ukraina mem det är klart... jag kan ha missuppfattat detta återgivande av samtalet --> https://sverigesradio.se/artikel/biden-varnar-putin-for-mycket-svara-konsekvenser
Biden körde såklart omvänd psykologi på Putin.
Han visste att Putin skulle göra tvärtom mot vad han sa att han önskade!
Citera
2022-05-02, 22:48
Medlem
Citat:
Jag är realist, realister blir sällan besvikna…
De som man kan kalla rearderade drömmare är de som tror att Ukraina kan slå Ryssland även om Ukraina har hela världen med sig! Nej den enda realistiska lösningen är förhandlingslösning..

Att förhandla med ryssarna är att få en kniv i handen under vapenhot där dom säger att du skär av din hals så är vi klara.
Citera
2022-05-02, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag gör bara en uppskattning av hur länge jag tror att alla parter är motiverade att slåss. Det jag menar är att jag har svårt att bedöma hur mycket vapen väst är beredda att skeppa in. Ju fler vapen in, ju fler dör. Naturligtvis dör färre också ifall ryssen skulle ge upp Krim och Donbass. Men det tror jag inte kommer att hända. De eskalerar hellre.

Inte riktigt så enkelt, med färre vapen kan det snarare bli mer utdraget. Hur många som dör beror också på hur vapnen används. Dessutom är det skillnad på ryssarnas slakt av civila och ukrainarnas försvar som enbart drabbar ryska soldater, tragiskt nog men avsevärd skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in