2004-03-10, 19:22
Moderator
Evil Eds avatar
Vill gärna ha ett bra planksteksrecept. Vet någon dessutom vart man kan köpa plankor i Göteborg.
Citera
2004-03-10, 21:53
Medlem
RIP-Polariss avatar
Mycket enkelt:

Koka potatis och gör potatismos
Gör en Bearnaise, helst hemlagad.
Salta & Peppra en bit entrecôte
Bryn den på båda sidorna på hög värme.
Spritsa mos runt kanten på plankan samt lägg en tomathalva i fördjupningen.
Lägg entrecôten i mitten och skicka in i varm ugn (grilläget på ugnen)

Tag ut plankan ur ugnen när potatismoset fått fin färg, häll över lite bearnaise samt garnera ev. med en persiljekvist.

Färdigt!

Du kan även använda tex en bit lax och en hollandaisesås för att variera.

Viktigt att tänka på: Innan du använder plankan första gången skall du lägga in den i ugnen på högsta grillvärme ett tag så att plankan blir lite bränd.

Plankor brukar gå att köpa på exempelvis Cervera, men även på större matvaruaffärer ibland.
Citera
2004-03-10, 22:04
Medlem
DonVitos avatar
Vill man lyxa till det lite kan man göra en pommes duchesse istället för potatismos.
Enda skillnaden från potatismos är att man blandar ca 2-3 ägggulor per 1kg potatis efter man pressat, saltat och pepprat potäterna.

Man kan också gärna krydda lite försiktigt med lite cayennepeppar också, men se bara till att cayannen inte tar över smaken för mycket.
Citera
2004-03-11, 01:40
Moderator
Evil Eds avatar
Tackar för svaren, det vattnas i munnen på mig, blir plankstek till helgen.
Citera
2004-09-11, 14:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RIP-Polaris

Viktigt att tänka på: Innan du använder plankan första gången skall du lägga in den i ugnen på högsta grillvärme ett tag så att plankan blir lite bränd.

Du glömde en detalj! Plankan måste oljas in med matolja innan man 'bränner in den' annars riskerar man att den spricker.

Sen kan man mycket enkelt och lätt göra egna plankor - tänk på att använda Ek..
Citera
2022-05-03, 20:02
Medlem
plankorna köpte jag på classe ohlsson

oljade in dessa med rapsolja och brände dom riktigt mörka .
Se till att kunna öppna fönster i köket, det kommer bli cp mkt rök.
Inget man kanske vill göra när det är minus 20 ute på vintern. Nu är bra tid skaffa och göra i ordning plankor, eller hösten.

Jag oljar dom varje gång med lite rapsolja, det ger härlig ryk och god smak som på restauranger.
Alltid innan jag fixar med mos över och annat

Jag har två olika recept, en äkta, den tänker jag inte dra nu .

Kör snabbvarianten nu först.
Vardagsplankstek, ej helg med egen mos och egen bea och oxfile.
Nu gäller detta vardagsplankstek

Lidls pulvermos 50% Harvest Basket, och Felix pulvermos 50% , blanda av båda pulvren
olja plankan, den här spritsas inte på vardagar, det kastas mos över med matsked kanterna runt,
det ska gå undan.

tips till pulvermoset kYCKLINGbuljong tärning, kvarts per person, halv 2personer, hel 4personer. Höjer smaken på moset med buljong, lite salt, lite vitpeppar, lite riven ost två matskedar per person.

Baconlindad fryst hericortver, eller burksparris , vänd denna efter halvtid så bacon blir rundstekt .
Slippa blöt olagad bacon i botten är härligt, få den krispig runtom.

Billig dansk fläskfile bankad, skär 6cm tjocka bitar, banka till 2.5cm tjockt med klubba.
Salta peppra stek i smör och rapsolja 50/50 tills det är 75% färdigt.

När det är 4minuter kvar, När moset börjar få lite färg. Så slänger du köttbiten på planken,
en näve champinjoner och riven ost över champinjonerna samt en ananas skiva.

Ut ur ugnen sen, Sleva på mkt Lohmanders beasås. Låt dra 3-4minuter och sätta sig innan du äter
för att slippa bränna tungan.

Förjävla gott, enkelt, och svinbilligt.

Dansk fläskfile är godare och mörare än svensk tycker jag, och 3x billigare, finns ofta för 50-60kr kilot på erbjudande.

Se till att ta fläskfilen i rumstemp, lagar ni hel 500g , ta ut den 45minuter före lagning, låt den ligga i vacuum packning på bordet.
Kör ni halva, halva tiden.
6cm Tjocka skivor , banka sedan till 2.5cm som jag sa.

Den här planksteken smakar exakt som på valfri babbe restaurang i 150kr klassen.
Mycket gott, men kostar max 30kr göra hemma.

Nästa recept blir helt hemgjord med oxfile och doucce, man har även lite rödvinssky under oxfilen med hemlagad bea till.
Med kokta färska sparris, Den orkar jag inte dra just nu.

Jag äter 3-4 plankor i Månaden hemma.
1 fin äkta Helgplanka, och 2-3st enkla billiga vardagsplankor

Våga variera med kycklingfile, laxfile
eller varför inte Entrecote om det är till halvapris, kött är bäst köpa och laga vid bästföredatum oftast.

Här jag bor finns rätt ofta Entrecote svensk färsk till halva pris, minst en gång eller två i månaden köper jag det.

Sist men inte minst, oavsett snabb eller lyxplanka, glöm fasiken inte TOMATHALVA med lite rapsolja, örtsalt, kanske extra timjam. Den ska gå ifrån början så den blir mjuk och fin
Citera
2022-05-03, 20:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hemmakocken

Inget man kanske vill göra när det är minus 20 ute på vintern. Nu är bra tid skaffa och göra i ordning plankor, eller hösten.

Jag oljar dom varje gång med lite rapsolja, det ger härlig ryk och god smak som på restauranger.

Lidls pulvermos 50% Harvest Basket, och Felix pulvermos 50% , blanda av båda pulvren
olja plankan, den här spritsas inte på vardagar, det kastas mos över med matsked kanterna runt,
det ska gå undan.

tips till pulvermoset kYCKLINGbuljong tärning, kvarts per person, halv 2personer, hel 4personer. Höjer smaken på moset med buljong, lite salt, lite vitpeppar, lite riven ost två matskedar per person.

Baconlindad fryst hericortver, eller burksparris , vänd denna efter halvtid så bacon blir rundstekt .

Billig dansk fläskfile bankad, skär 6cm tjocka bitar, banka till 2.5cm tjockt med klubba.

När det är 4minuter kvar, När moset börjar få lite färg. Så slänger du köttbiten på planken,

Ut ur ugnen sen, Sleva på mkt Lohmanders beasås. Låt dra 3-4minuter och sätta sig innan du äter

Dansk fläskfile är godare och mörare än svensk tycker jag, och 3x billigare, finns ofta för 50-60kr kilot på erbjudande.

Se till att ta fläskfilen i rumstemp, lagar ni hel 500g , ta ut den 45minuter före lagning, låt den ligga i vacuum packning på bordet.

Den här planksteken smakar exakt som på valfri babbe restaurang i 150kr klassen.

Nästa recept blir helt hemgjord med oxfile och doucce, man har även lite rödvinssky under oxfilen med hemlagad bea till.

eller varför inte Entrecote om det är till halvapris, kött är bäst köpa och laga vid bästföredatum oftast.

Här jag bor finns rätt ofta Entrecote svensk färsk till halva pris, minst en gång eller två i månaden köper jag det.

Sist men inte minst, oavsett snabb eller lyxplanka, glöm fasiken inte TOMATHALVA med lite rapsolja, örtsalt, kanske extra timjam. Den ska gå ifrån början så den blir mjuk och fin

Doucce???
Är det kanske duchesse du tänker på?
Och om det ryker om dina plankor gör du nåt fel.
Citera
2022-05-03, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Doucce???
Är det kanske duchesse du tänker på?
Och om det ryker om dina plankor gör du nåt fel.

Fel av dig.
Det ska ryka lite. Varm ugn 250grader .
Restauranger brukar köra i Pizzaugn 325 grader

Det ska som sagt ryka lite, olja in plankan lite, det ger smaken.

Men låt oss undvika offtopic nu. Vi håller oss till Recept
Citera
2022-05-04, 05:20
Bannlyst
Citat:
Fel av dig.
Det ska ryka lite. Varm ugn 250grader .
Restauranger brukar köra i Pizzaugn 325 grader

Det ska som sagt ryka lite, olja in plankan lite, det ger smaken.

Men låt oss undvika offtopic nu. Vi håller oss till Recept

Jag kan det här.
Om det ryker så ”cp mycket” när du kör plankan på bara 250gr gör du nåt fel.
Citera
2022-05-04, 05:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Jag kan det här.
Om det ryker så ”cp mycket” när du kör plankan på bara 250gr gör du nåt fel.

Nej nu har du fel
skrev så bara när jag bränner dom för att få dom mörka i färgen, då bränner jag dom ju med flit länge och det blir cp mkt rök då såklart. Och då kör jag allt 300grader i min Ugn
Det gör jag på helt nya plankor endast, färgbränner dom.

Har du aldrig bränt dina plankor så de får fin färg med olja som man ska ?

Såklart det inte blir så sen när man lagar mat med de, då ryker det lite bara, väldigt lite, lagom så det ger lite fin smak bara.

Kan vi hålla oss till topic nu snälla

Jag kan matlagning, varit jätte intresserad av det i 20års tid nu.
Folk säger jag gör godare mat än restauranger, många har bett mig öppna restaurang med.

Chilla nu cedec för faen
Senast redigerad av hemmakocken 2022-05-04 kl. 05:32.
Citera
2022-05-04, 05:38
Medlem
Citat:

det ska gå undan.

Varför köra pulvermos när det är lätt och göra det själv? Och det heter duchesse! Och vem har lärt dig att ha i buljong i? Och du vet väl att man ska ha någon äggula i med? Jävla tomte. Lär dig laga mat från grunden istället om du vill flasha. Färdig bea, pulvermos, danskt kött, frysta primörer! 🤨
Citera
2022-05-04, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Varför köra pulvermos när det är lätt och göra det själv? Och det heter duchesse! Och vem har lärt dig att ha i buljong i? Och du vet väl att man ska ha någon äggula i med? Jävla tomte. Lär dig laga mat från grunden istället om du vill flasha. Färdig bea, pulvermos, danskt kött, frysta primörer! 🤨

Jag har lite ost istället för jävla omelett ägg.

Kom inte och gnäll på mig nu.

Håll er till tråden.

Kör era recept, alla älskar mina vardagsplankor.
Jag skrev ju att jag gör fin helg planka med allt eget, sedan denna billiga vardags.
Vad är det för fel med er ?

Skärpning .

Nästa som är fräck eller offtopicar åker på ignore lista eller kanske får en varning
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in