2022-05-03, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Toska satt vel inne på den tiden, og flyttet til Bergen da han slapp ut sommeren 2018.

Er det bekreftet at det var ham som tidligere bodde i Kingos gate?

DT ble løslatt mai 2018, rett før de første elektroniske sporene i saken.

Han ble sluppet ut for hjemmesoning i juni 2017, rett før kontantkortet antakelig ble solgt på Bunnpris:

https://www.nrk.no/norge/vg_-david-toska-overfort-til-hjemmesoning-1.13632995

Men jeg har ikke klart å finne bekreftelse på at han han disponerte bolig rett ved Bunnpris i Kingos gate i 2017, slik en bruker her på forumet nylig påsto. Må nok lese boken Dødsranet igjen som det ble henvist til, men fint om brukeren kan bekrefte, evt peke på hvor i boken dette står skrevet.
Citera
2022-05-03, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremadura
Er det ikke flere enn meg som ser at Politiet ikke har noe å fare med når det gjelder oppklaring av denne saken?
Tidligere har de gått ut med at dette sim-kortet var på vei til mr. Golf i Mandal og at det forsvant på veien. Et kort han ikke har bestillt .
https://www.tv2.no/a/14399165/

Merkelig at politiet ikke vil si noen om hva slags miljøer dette er, menmen:
Citat:
Etterforskningen har avdekket tre-fire andre norske straffesaker der identiteten er misbrukt, uten at politiet knytter disse sakene til Lørenskog-saken.

Videre mener politiet at det er opprettet titalls e-postadresser og telefonnumre knyttet til Golfs identitet.
Citera
2022-05-03, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremadura
Er det ikke flere enn meg som ser at Politiet ikke har noe å fare med når det gjelder oppklaring av denne saken?
Tidligere har de gått ut med at dette sim-kortet var på vei til mr. Golf i Mandal og at det forsvant på veien. Et kort han ikke har bestillt .
https://www.tv2.no/a/14399165/

Nå er historien at sim-kortet var til salgs hos en Bunnpris-butikk, men ingen har aktivert det.

Er ikke dette en syltynn suppe, så vet ikke jeg ?
De står nok fast i å knekke krypto-sporet, . Monero er opprettet for at det ikke skal kunne spores.
At de skal ha så mye mer å fare med, er lite trolig, selv om Troverdig sikkert er helt uenig, fordi han har inside informasjon fra kilden.......

Ser det blir en henleggelse til sommeren, viss ikke skal jeg spise hatten min!
Siden alt begynte juni/juli 2017, noe som sammenfaller med tidspunktet da RU fattet interesse for krypto-valuta og ble kjent med TH. Tror nok politiet fortsatt at det er RU som står bak hele krypto greia.
Citera
2022-05-03, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Siden alt begynte juni/juli 2017, noe som sammenfaller med tidspunktet da RU fattet interesse for krypto-valuta og ble kjent med TH. Tror nok politiet fortsatt at det er RU som står bak hele krypto greia.

Jeg mener RU avslører at han har bidratt med noe, når han sier han er redd for GM. Han har jo ingen som helst grunn til å være redd, hvis han ikke er innblandet. Da er han kun en person som tilfeldigvis hadde noen møter med TH, og har ingenting med denne saken å gjøre.
Citera
2022-05-03, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Jeg mener RU avslører at han har bidratt med noe, når han sier han er redd for GM. Han har jo ingen som helst grunn til å være redd, hvis han ikke er innblandet. Da er han kun en person som tilfeldigvis hadde noen møter med TH, og har ingenting med denne saken å gjøre.
Godt poeng!

Har han kommet med noen nærmere beskrivelser av det komplottet han fryktet at han var blitt utsatt for?

"I boken står det at mannen skal ha fortalt politiet at de var på villspor og at han fryktet at han var blitt utsatt for et komplott.

I boken kommer det også frem at mannen skalv og fremsto redd mens han fortalte dette. På spørsmål om han var redd for Tom Hagen, svarte han at han var redd for dem som sto bak ugjerningen, men at han ikke kunne vite om det var Hagen eller noen andre."
https://www.tv2.no/a/13975278/

"dem som sto bak ugjerningen".
Er det bare en talemåte eller er det fordi han antar at det er flere GM, eller vet han at det er mer enn en stk GM?

Har det kommet frem opplysninger om hvor RUs ide om å kontakte TH i forbindelse med RUs forretningsplan kom fra?

Har det kommet frem opplysninger om hvordan han kom i kontakt med THs sønn?
Senast redigerad av z-z-z 2022-05-03 kl. 19:42.
Citera
2022-05-03, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Godt poeng!

Har han kommet med noen nærmere beskrivelser av det komplottet han fryktet at han var blitt utsatt for?

"I boken står det at mannen skal ha fortalt politiet at de var på villspor og at han fryktet at han var blitt utsatt for et komplott.

I boken kommer det også frem at mannen skalv og fremsto redd mens han fortalte dette. På spørsmål om han var redd for Tom Hagen, svarte han at han var redd for dem som sto bak ugjerningen, men at han ikke kunne vite om det var Hagen eller noen andre."
https://www.tv2.no/a/13975278/

Det kan teoretisk være noen han har kommunisert med anonymt, som han mener vet hvem han er, men som han ikke vet hvem er. Men det blir vanskelig å lage et scenario, der han ikke har peiling på at han bidrar til en forbrytelse, men han allikevel ikke kan legge alle kort på bordet.

Hadde RU laget et utkast til trusselbrevet uten å vite hva det skulle brukes til, tror jeg han hadde fortalt dette til politiet. Har han laget trusselbrevet der navnet til AE er nevnt, så har han derimot store forklaringsproblemer.
Citera
2022-05-03, 20:03
Medlem
Citat:
Det kan teoretisk være noen han har kommunisert med anonymt, som han mener vet hvem han er, men som han ikke vet hvem er.
1) Men det blir vanskelig å lage et scenario, der han ikke har peiling på at han bidrar til en forbrytelse, men han allikevel ikke kan legge alle kort på bordet.

2) Hadde RU laget et utkast til trusselbrevet uten å vite hva det skulle brukes til, tror jeg han hadde fortalt dette til politiet. Har han laget trusselbrevet der navnet til AE er nevnt, så har han derimot store forklaringsproblemer.
1) Enig. Den eneste logiske forklaringen på å ikke legge alle kort på bordet i et slikt tilfelle, må være hvis han vet eller forstår hvem som er GM og at han frykter hevn fra GM hvis han forteller til politiet alt han vet.
2) Jeg forstår. Men hvis han har bidratt med noe som han ikke visste hva skulle brukes til og hvis han vet eller tror at han vet hvem GM er kan det hende at hans frykt for GM får han til å unnlate å fortelle alt han vet til politiet.
Citera
2022-05-03, 20:07
Medlem
Citat:
Det kan teoretisk være noen han har kommunisert med anonymt, som han mener vet hvem han er, men som han ikke vet hvem er. Men det blir vanskelig å lage et scenario, der han ikke har peiling på at han bidrar til en forbrytelse, men han allikevel ikke kan legge alle kort på bordet.

Hadde RU laget et utkast til trusselbrevet uten å vite hva det skulle brukes til, tror jeg han hadde fortalt dette til politiet. Har han laget trusselbrevet der navnet til AE er nevnt, så har han derimot store forklaringsproblemer.
Har politiet lest gjennom alle RUs private meldinger på Facebook eller i det minste sett hvem han har kommunisert med privat fra og med juni 2017 til og med oktober 2018 ?
Senast redigerad av OleStoltenberg 2022-05-03 kl. 20:11.
Citera
2022-05-03, 20:22
Medlem
Citat:

Ja og kanskje RU fikk ideen om å kontakte TH (angående kryptoforretninger) fra en slik anonym person?
Kanskje vedkommende anonymt (gjennom nettet) hadde hjulpet RU med noe og kanskje han ba RU om å gjøre noe for han? Hva om en slik anonym person fikk RU til å kjøpe x antall kontantkort og å deretter videreformidle numrene til den anonyme?
Senast redigerad av z-z-z 2022-05-03 kl. 20:28.
Citera
2022-05-03, 20:50
Medlem
Hvis det etterlyste nummeret ble aktivert (2 dager?) etter publiseringen av den artikkelen som noen skrev om tidligere i dag, er det slik at politiet kunne spore og finne ut hvor nummeret ble aktivert?
Citera
2022-05-03, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
1) Enig. Den eneste logiske forklaringen på å ikke legge alle kort på bordet i et slikt tilfelle, må være hvis han vet eller forstår hvem som er GM og at han frykter hevn fra GM hvis han forteller til politiet alt han vet.
2) Jeg forstår. Men hvis han har bidratt med noe som han ikke visste hva skulle brukes til og hvis han vet eller tror at han vet hvem GM er kan det hende at hans frykt for GM får han til å unnlate å fortelle alt han vet til politiet.

Eller kanskje han er en av hovedmennene bak. Jeg stusser over at han går rett på denne Operasjon "Frank", når forrige prosjekt endte slik det gjorde, og han ble sittende igjen som mulig medhjelper til drap, og frykt for bakmennene. Kanskje han ikke er så uskyldig som han vil ha det til.

Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Har politiet lest gjennom alle RUs private meldinger på Facebook eller i det minste sett hvem han har kommunisert med privat fra og med juni 2017 til og med oktober 2018 ?

Får håpe det.
Citera
2022-05-03, 21:37
Medlem
Citat:
Eller kanskje han er en av hovedmennene bak. Jeg stusser over at han går rett på denne Operasjon "Frank", når forrige prosjekt endte slik det gjorde, og han ble sittende igjen som mulig medhjelper til drap, og frykt for bakmennene. Kanskje han ikke er så uskyldig som han vil ha det til.
Det synes jeg at høres usannsynlig ut, for hvorfor skulle han ønske å synliggjøre seg (og dermed mistenkeliggjøre seg selv) ved å ha forretningsmøter med TH hvis hans egentlige plan var kidnapping?

Citat:
Jeg stusser over at han går rett på denne Operasjon "Frank", når forrige prosjekt endte slik det gjorde, og han ble sittende igjen som mulig medhjelper til drap, og frykt for bakmennene. Kanskje han ikke er så uskyldig som han vil ha det til.
Kanskje han er godtroende (eller litt naiv) i tillegg til at han har ønske om å tjene penger?
Senast redigerad av z-z-z 2022-05-03 kl. 21:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in