2022-05-03, 14:25
Medlem
"– For meg er det mest interessante at mobilnummeret er enda et spor som peker mot Norge. Svenske gjerningsmenn ville vel lagt inn i svensk nummer, når de registrerte seg, spør Horst retorisk."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G3RnW4/loerenskog-forsvinningen-enda-et-spor-som-peker-mot-norge

Ikke nødvendigvis. Det kan vel være utenlandske GM som la inn et norsk nummer som villeding.
Citera
2022-05-03, 14:41
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Hva tenker dere om bilrispingen? Var det villeding?

Tenker du på "VÆR STILLE"?

Tenker det er to muligheter - villedning fra GM for å plassere mistanke, eller
en politiprovokasjon for å teste reaksjon. I Vålnes-saken sendte jo politiet en
tekstmelding fra T*nj* Behrm*nn sin telefon til en av de andre siktede i den
hensikt å legge en felle, noe de mislyktes med.

Vanskelig å si.
Citera
2022-05-03, 14:55
Medlem
Citat:
"– For meg er det mest interessante at mobilnummeret er enda et spor som peker mot Norge. Svenske gjerningsmenn ville vel lagt inn i svensk nummer, når de registrerte seg, spør Horst retorisk."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G3RnW4/loerenskog-forsvinningen-enda-et-spor-som-peker-mot-norge

Ikke nødvendigvis. Det kan vel være utenlandske GM som la inn et norsk nummer som villeding.
Absolutt. Og det kan være både norske og utenlandske gjerningsmenn inne i bildet.

Det samlede bildet av en rekke forberedende handlinger som kan knyttes til Norge styrkes. Det øker sannsynligheten for at i det minste må det ha vært noe lokal norsk støtte - og altså ikke en rent utenlandsk gruppe.
Citera
2022-05-03, 15:07
Medlem
Citat:

Horst snakker om kriminelle som bor/bodde i området rundt butikken, og da har vi jo DT som bodde 100 meter unna i følge en bruker her...men hvorfor gjøre dette i nabolaget.
Citera
2022-05-03, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Jeg antar at de visste at prosedyren ikke krevde verifiseringskode, kun et mobilnummer.
Men jeg tipper det er mulig at dette nummeret ble valgt fordi det var til salgs akkurat der.
Rett ved den nylig opprettede Bitcoin-"minibanken", hvor mange "kryptohoder" pleide å
samle seg på den tiden. Jeg anser det som ganske usannsynlig at dette er en tilfeldighet, gitt
det vi vet om perioden disse abonnementene var til salgs.

Her er det spor av god research og logistikkunnskaper. Men om vedkommende hadde jobb i Bama
eller drev med eiendomsutvikling kan jeg ikke si for sikkert.

Jeg tror Horst bommer litt her. Når det er sagt, så vet jeg ikke om jeg tør håpe
på at de faktisk finner noen kjøper basert på det vi vet. Det ble nok kjøpt med
kontanter, vil jeg tro. Eller stjålet.
Ja, 200 meter fra Norges første bitcoin-minibank som åpnet juli 2017 kan umulig være tilfeldighet.

https://e24.no/teknologi/i/RR5R5O/naa-aapner-norges-foerste-bitcoin-minibank
Senast redigerad av OleStoltenberg 2022-05-03 kl. 15:40.
Citera
2022-05-03, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Tenker du på "VÆR STILLE"?

Tenker det er to muligheter - villedning fra GM for å plassere mistanke, eller
en politiprovokasjon for å teste reaksjon. I Vålnes-saken sendte jo politiet en
tekstmelding fra T*nj* Behrm*nn sin telefon til en av de andre siktede i den
hensikt å legge en felle, noe de mislyktes med.

Vanskelig å si.
Ja, jeg tenkte på "vær stille". Takk for svar

Citat:
Ursprungligen postat av amado88
Absolutt. Og det kan være både norske og utenlandske gjerningsmenn inne i bildet.

Det samlede bildet av en rekke forberedende handlinger som kan knyttes til Norge styrkes. Det øker sannsynligheten for at i det minste må det ha vært noe lokal norsk støtte - og altså ikke en rent utenlandsk gruppe.
Enig i at må ha vært noe lokal norsk støtte.
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
Horst snakker om kriminelle som bor/bodde i området rundt butikken, og da har vi jo DT som bodde 100 meter unna i følge en bruker her...men hvorfor gjøre dette i nabolaget.
Kanskje GM skaffet et kontantkort som hadde blitt levert til akkurat denne butikken, nettopp for å peke mot kriminelle som bodde i nærheten til den butikken?
Jeg tror ikke at GM handlet dette kontantkortet i nærbutikken sin. Jeg tenker at det er mer sannsynlig at han bodde langt borte fra denne butikken.
Det er kanskje mest sannsynlig at GM ikke var fysisk i en butikk for å skaffe dette kontantkortet?

Hvis denne og andre butikker hadde hyppige besøk av kriminelle kunder som kjøpte flere kontantkort pr kjøp, kan det kanskje hende at noen ekspeditdører ikke tør å si fra til politiet om hvem som handlet kontantkort?
Senast redigerad av z-z-z 2022-05-03 kl. 15:25.
Citera
2022-05-03, 15:20
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio

Toska satt vel inne på den tiden, og flyttet til Bergen da han slapp ut sommeren 2018.

Er det bekreftet at det var ham som tidligere bodde i Kingos gate?
Citera
2022-05-03, 16:21
Avslutad
Er det ikke flere enn meg som ser at Politiet ikke har noe å fare med når det gjelder oppklaring av denne saken?
Tidligere har de gått ut med at dette sim-kortet var på vei til mr. Golf i Mandal og at det forsvant på veien. Et kort han ikke har bestillt .
https://www.tv2.no/a/14399165/

Nå er historien at sim-kortet var til salgs hos en Bunnpris-butikk, men ingen har aktivert det.

Er ikke dette en syltynn suppe, så vet ikke jeg ?
De står nok fast i å knekke krypto-sporet, . Monero er opprettet for at det ikke skal kunne spores.
At de skal ha så mye mer å fare med, er lite trolig, selv om Troverdig sikkert er helt uenig, fordi han har inside informasjon fra kilden.......

Ser det blir en henleggelse til sommeren mht. Tom Hagen og RU, viss ikke skal jeg spise hatten min!
Senast redigerad av Extremadura 2022-05-03 kl. 17:19.
Citera
2022-05-03, 16:40
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremadura
Ser det blir en henleggelse til sommeren, viss ikke skal jeg spise hatten min!

Da kan du bare ta frem ketchupen med en gang, for drapssaker henlegges ikke.

Politiet har heller ikke noen tidsfrist for å komme med tiltalebegjæring.
De holder dette gående til "saken er tilstrekkelig opplyst" - som de sier.

Forøvrig grei kommentar fra førsteamanuensis ved politihøgskolen Ivar Fahsing:
– Men det må da være uhyre sjelden at saken er så vanskelig?

– Nei. Det er ikke unormalt at det er så komplisert. Det unormale er sakens alvor og beviskravene, som gjør at politiet må gå veldig dypt og veldig bredt i etterforskningen.
Citera
2022-05-03, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amado88
Ja, uten kjennskap forøvrig til vanlig MO så vil jeg tro det er ganske vanlig at kriminelle kjøpte slike numre i større kvanta. Dvs 5-10 numre i slengen.

Ja, det kan vel ikke være helt tilfeldig at politiet har kontroll på salgsted på 5 nummer på rad, før de neste 8 har ukjent salgsted, selv om alle de neste numrene (bortsett fra det som er knyttet til denne saken) er aktivert.
Senast redigerad av Lorentsen 2022-05-03 kl. 16:46. Anledning: Omformulering
Citera
2022-05-03, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Ja, det kan vel ikke være helt tilfeldig at politiet har kontroll på salgsted på 5 nummer på rad, før de neste 8 har ukjent salgsted, selv om alle de neste numrene (bortsett fra det som er knyttet til denne saken) er aktivert.
Vet du årsaken til at det hender at salgssted ikke blir registrert? Hender det at enkelte kunder krever at kjøpet ikke blir registrert?
Citera
2022-05-03, 17:06
Medlem
Citat:
Vet du årsaken til at det hender at salgssted ikke blir registrert? Hender det at enkelte kunder krever at kjøpet ikke blir registrert?

Jeg antok at politiet hadde ringt numrene, og det var slik de hadde funnet ut hvor disse var solgt. Jeg kjenner ikke til hvordan salg av disse sim-kortene blir registrert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in