2022-05-03, 14:43
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Ja vad sägs om att iallafall försöka påkalla uppmärksamhet från andra trafikanter genom att sätta på varningsblinkers? Det är väl det minsta man kan göra iallafall?
Eller ännu hellre använda den lagstadgade utrustningen i bilen.
Citera
2022-05-03, 14:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Eller ännu hellre använda den lagstadgade utrustningen i bilen.

Nåt utav det eller allt kanske?..inte som nu då inget(vad jag kunde se) användes alls.
Citera
2022-05-03, 15:31
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
En mörk bil utan ljus eller varningstriangel som stannat på vägen mitt i natten är inte så lätt att se. Har man dessutom bara halvljus tänt så är ca 50 meter av vägbanan upplyst. Det betyder knappt tre sekunder innan det smäller. Att stanna på motorväg är varken tillåtet eller lämpligt. Har bilen av någon anledning stannat mitt på vägen så måste övrig trafik varnas. Det skrivs att en av de förolyckade utbildade sig till ”tävlingtekniker” och borde då inse faran med att stanna på en motorväg. Inom motorsport används varningsflagga, på vägen varningstriangel.
Som sagt, chauffören kanske hade max tre sekunder på sig att upptäcka, reagera och väja för den oförutsedda händelsen.
Ungefär tre personer per år får sätta livet till när de får motorstopp, punktering eller liknande på motorvägar och mötesfria 2+1-vägar. Det är tre personer för mycket.

De båda förarnas oaktsamhet ser ju ut att konvergera just kring bilens osynlighet och förmågan att hinna upptäcka. Det är naivt att inte inse att bilen står still mitt på motorvägen i kolmörker mitt i natten. Sannolikt har ju chevans folk räknat med att trafik ska komma efter (för annars hade de ju hållt utkik trafik och upptäckt denna i myvket god tid) men tagit för givet att denna skulle gå ut i övriga två (?) körfält i god tid.

Omvänt är det naivt eller oaktsamt att framföra ett fordon så snabbt att man inte hinner ens väja för ett hinder. Att platsen är obelyst etc talar ju för att hastigheten borde ha varit lägre. Tre sekunder, kanske fyra uppför, är rätt lång tid för att väja, om än kanske inte för att bromsa o stanna.

Det är ju E6 mellan Oslo o kontinenten vi talar om här, det borde ha förespeglat alla. Även motorvägens ansvariga förstås.

Ja o sen kanske djur- o fågellivet inte får störas med halogenljus året om men det ligger ändå på var o en att då anpassa sig efter hur det ser ut. Även när trafikmiljön lämpas förstås.
Senast redigerad av Lonnrot 2022-05-03 kl. 15:45.
Citera
2022-05-03, 16:42
Medlem
Soterns avatar
https://www.expressen.se/nyheter/jacob-22-dog-i-olyckan-pa-e6-vannens-sorg/
Citera
2022-05-03, 17:22
Bannlyst
Någon som vet vilka offren är?
Citera
2022-05-03, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeyondHD
Någon som vet vilka offren är?

Ja, de som läst i tråden vet det.
Orkar man klicka på länken i inlägget innan ditt så får man veta mer om en tredjedel av de förolyckade, med namn och allt. Hyena.
Citera
2022-05-03, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
https://www.expressen.se/nyheter/jacob-22-dog-i-olyckan-pa-e6-vannens-sorg/

Förkastligt av Expressen att visa en bild som inte förställer den aktuella olycksplatsen, det finns INTE någon bullermur där olyckan inträffade utan muren slutar en bit innan!!
Citera
2022-05-03, 18:09
Medlem
Eren-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frost37
Förkastligt av Expressen att visa en bild som inte förställer den aktuella olycksplatsen, det finns INTE någon bullermur där olyckan inträffade utan muren slutar en bit innan!!
Jag ifrågasätter dig inte, men hur vet du det?
Citera
2022-05-03, 18:11
Medlem
Soterns avatar
Citat:

Jag ser ingen bullermur på bilden, bara ett viltstängsel?
Citera
2022-05-03, 18:13
Medlem
Eren-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag ser ingen bullermur på bilden, bara ett viltstängsel?
https://static.cdn-expressen.se/images/f0/03/f0036a9185c147aebe4e76aebdae26e1/16x9/838@40.jpg
Citera
2022-05-03, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eren-Jaeger
Jag ifrågasätter dig inte, men hur vet du det?

Jag har varit på platsen. Dessutom har media redan vid tidigare tillfällen lagt ut bilder på olycksplatsen(den korrekta) och där ser man tydligt att det inte finns någon bullermur.
Citera
2022-05-03, 18:26
Medlem
Eren-Jaegers avatar
Citat:
Jag har varit på platsen. Dessutom har media redan vid tidigare tillfällen lagt ut bilder på olycksplatsen(den korrekta) och där ser man tydligt att det inte finns någon bullermur.
Jag förstår, tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in