Citat:
Ursprungligen postat av
Raggarspinn
En mörk bil utan ljus eller varningstriangel som stannat på vägen mitt i natten är inte så lätt att se. Har man dessutom bara halvljus tänt så är ca 50 meter av vägbanan upplyst. Det betyder knappt tre sekunder innan det smäller. Att stanna på motorväg är varken tillåtet eller lämpligt. Har bilen av någon anledning stannat mitt på vägen så måste övrig trafik varnas. Det skrivs att en av de förolyckade utbildade sig till ”tävlingtekniker” och borde då inse faran med att stanna på en motorväg. Inom motorsport används varningsflagga, på vägen varningstriangel.
Som sagt, chauffören kanske hade max tre sekunder på sig att upptäcka, reagera och väja för den oförutsedda händelsen.
Ungefär tre personer per år får sätta livet till när de får motorstopp, punktering eller liknande på motorvägar och mötesfria 2+1-vägar. Det är tre personer för mycket.
De båda förarnas oaktsamhet ser ju ut att konvergera just kring bilens osynlighet och förmågan att hinna upptäcka. Det är naivt att inte inse att bilen står still mitt på motorvägen i kolmörker mitt i natten. Sannolikt har ju chevans folk räknat med att trafik ska komma efter (för annars hade de ju hållt utkik trafik och upptäckt denna i myvket god tid) men tagit för givet att denna skulle gå ut i övriga två (?) körfält i god tid.
Omvänt är det naivt eller oaktsamt att framföra ett fordon så snabbt att man inte hinner ens väja för ett hinder. Att platsen är obelyst etc talar ju för att hastigheten borde ha varit lägre. Tre sekunder, kanske fyra uppför, är rätt lång tid för att väja, om än kanske inte för att bromsa o stanna.
Det är ju E6 mellan Oslo o kontinenten vi talar om här, det borde ha förespeglat alla. Även motorvägens ansvariga förstås.
Ja o sen kanske djur- o fågellivet inte får störas med halogenljus året om men det ligger ändå på var o en att då anpassa sig efter hur det ser ut. Även när trafikmiljön lämpas förstås.