Citat:
Ursprungligen postat av
Frost37
När du skriver ”för fort”, menar du då att han hållit för hög hastighet p ga rådande omständigheter eller menar du att han kört över högsta tillåtna hastighet på platsen?
För fort av fel anledning, alltså för fort
under rådande omständigheter. Dvs, från din vinkel, hans hastighet är för hög — på grund av backen, mörkret, räcket, ev ej nyttjat helljus (p g a mötande), o vad det må, och av själva det faktum att han inte hinner upptäcka fordonet och stanna, dvs han anpassar inte sin körning till möjligheten att stanna. Jag vet inte om fraktfolk håller sig med tumregler för stoppsträckor men den övre hastighetsgränsen för vägen ifråga har ju inget att göra med vad som är säkert framförande av det här fordonet vid det här tillfället i den här backen. Sen då finns väl undre hastighetsgräns men den har väl inte varit i fara här då.
Jag kan inte tro att lagen ger värst utrymme för att man kör fortare än vad som ger en möjlighet att stanna inför ett stillastående hinder på vägen. Å andra sidan ser jag väl inte anledning att straffa orimligt hårt av ungefär samma anledning som kanske försvårat för chauffören. — alltså i den bemärkelsen att uppförslutet, räcket, natten och det stannade fordonet är parametrar som kanske kan verka en aning förmildrande samtidigt. Vägen är inte idealiskt planerad för att ta hänsyn till att gamla (last)bilar kan stanna i uppförsbackar.
Eller ?
Sen då är det ju en helt annan femma i vilken mån han kan lastas för de omkomna. De har ju inte på motorvägen att göra. Står fordonet still måste de ju bort från vägen. Sen måste de ju omedelbart varna trafiken. Det finns ingen vägren. Så bilen utgör ett direkt hinder på motorväg. Och där kommer ju snarare chevans förare in som ansvarig för dödsfallen, om än kanske inte i lagens mening. Jag vet inte.
Lite Edit här o var