2022-05-03, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Rysk drönare, Orlan, kraschar i backen.

https://www.youtube.com/shorts/rEvLfHyndQs

Avancerade saker det där från ryssland :-p
Citera
2022-05-03, 16:38
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Jag är inte naiv över Putins avsikter eller förmågor. Jag skrev i januari att han skulle beordra en invasion av Ukraina. Han vill behålla makten i Ryssland och helst göra Ryssland större. Det har varit hans ambition sedan dag 1. Det var självklart att han insåg att maktbalansen var påväg ur händerna på honom och en invasion av Ukraina behövdes för att få dom närmare Ryssland och det hade kunnat funka. Då i januari/februari lovade Ryssland att invasion var uteslutet och många trodde på dem. Att nu alla kissar på sig för att Putin skramlar med kärnvapen är samma sak fast tvärtom. Han är inte galen utan vill bara helt andra saker. Hur skulle kärnvapen mot Ukraina eller Sverige främja hans målsättning? Förklara det istället för att påstå att vi ska utgå ifrån vad dom teoretiskt kan göra
Utplåna Kiev skulle förenkla mycket av invasionen. Under förutsättning att väst inte gör något åt det givetvis.
Citera
2022-05-03, 16:42
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Så vad händer om han nu ska opereras. Han lär ju sövas ner , så vem har makten då? Den personen kanske är ännu mer galen
Han sover varje natt utan att det orsakar några problem. Beslut får vänta tills han vaknar.
Citera
2022-05-03, 16:48
Medlem
Karnivorens avatar
Jag undrar hur Israel kommer ställa sig till att Ryssland inte nöjde sig med att trampa i klaveret utan nu dessutom ska klampa runt i det? Första trampet var ju att de sa att de värsta antisemiterna oftast är judar. När Israel ifrågasätter i ganska skarpa ordalag och börjar överväga att skicka defensivt materiel, men fortsatt inte vill röra upp känslorna mer än nödvändigt genom att skicka mer potenta saker, så följer ryssarna upp med att börja gorma om att "Israel stödjer nynazisterna i Kiev"...

https://www.timesofisrael.com/moscow-under-fire-for-hitler-comments-says-israel-backing-neo-nazis-in-ukraine/

Min gissning är att Israel kommer bli mindre än imponerade över det uttalandet. Det verkar som att de är väldigt i riktade på att säkerställa att alla som inte öppet har gått ut med att de hatar dem omedelbart ska sluta fundera och börja hata dem genast.
Senast redigerad av Karnivoren 2022-05-03 kl. 16:54. Anledning: Tillägg och stavfel
Citera
2022-05-03, 16:52
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
Jag undrar hur Israel kommer ställa sig till att Ryssland inte nöjde sig med att trampa i klaveret utan nu dessutom ska klampa runt i det? Första trampett var ju att de sa att de värsta antisemiterna oftast är judar. När Israel ifrågasätter i ganska skarpa ordalag och börjar överväga att skicka defensivt materiel, men fortsatt inte vill röra upp känslorna mer än nödvändigt genom att skicka mer potenta saker så följer ryssarna upp med att börja forma om att "Israel stödjer nynazisterna i Kiev"...

https://www.timesofisrael.com/moscow-under-fire-for-hitler-comments-says-israel-backing-neo-nazis-in-ukraine/

Min gissning är att Israel kommer bli mindre än imponerade över det uttalandet. Det verkar som att de är väldigt i riktade på att säkerställa att alla som inte öppet har gått ut med att de hatar dem omedelbart ska sluta fundera och börja hata dem genast.

Ja det är ta mig fan helt otroligt att ett land är så sugna på att gräva sin egna grav
Citera
2022-05-03, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Han sover varje natt utan att det orsakar några problem. Beslut får vänta tills han vaknar.

Ja, det är inga problem. Tyvärr är hen vaken på dagen och då spårar det ibland ut ordentligt
Citera
2022-05-03, 17:40
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Nu är smutskastningskampanjen mot Sverige i full gång. Vad gäller Astrid Lindgrens dagboksanteckning så delar jag den åsikten helt och fullt. Vad gäller de andra två så var det i deras ungdom och båda ändrade sin uppfattning när fakta kom på bordet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nW6R7B/kampanj-i-ryssland-astrid-lindgren-pekas-ut-som-nazist
Min morfar ska ha varit stationerad i Malmö under andra världskriget. Enligt min mamma ska han ha varit livrädd för ryssen.

Sen har jag en bekant vars föräldrar kom till Sverige från Estland under (eller kanske strax efter) andra världskriget. Även i Estland var folket livrädda för ryssen och ville att nazisterna skulle komma och befria dom.

Man ska nog inte klandra Astrid Lindgren för hennes känslor.
Citera
2022-05-03, 17:54
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Mja... Jag vet inte om jag tycker att jag kissar på mig, men att helt utesluta nåt bara för att det inte är logiskt utifrån vad man anser sig veta om vad som rör sig i huvudet på nån annan känns inte vettigt heller. Jag kommer inte ihåg det exakta datumet när jag blev övertygad om att det skulle bli en invasion. Men jag minns att må ha var helt övertygade om att det bara var allmänt vapenskrammel medan jag tyckte att man nog inte skulle vara så säker på det. Sen började jag mer och mer luta att det var invasion på gång tills jag hörde (minns inte källan, men har för mig att det var nåt relativt vederhäftigt) att ryssarna hade i storleksordningen 100000 man nära Ukrainas gräns samt 3 fältsjukhus. I samband med det sa nån att det bara var vapenskrammel och jag tänkte att du måste vara lite efterbliven. Ingen samlar så mycket resurser utan att ha planer på mer än att öva.

Men...

Jag trodde nog inte att de skulle gå all in och sen misslyckas fullständigt.
Jag trodde inte att de skulle offra så stor del av sina specialförband på totala självmordsuppdrag.
Jag trodde inte att de skulle ha ett samband som kvalitativt och organisatoriskt bara är aningen bättre än röksignaler en blåsig dag.

Jag trodde nog att de var en smula upphaussade som armé. Men att de skulle vara så genomvärdelösa trodde jag aldrig.
Jag trodde de skulle gå in hårt för att säkra upp utbrytarrepublikerna och Krim. Kanske trycka fram positionerna en hyfsad bit och försöka få till landförbindelse mellan. Sen genomföra "folkomröstningar" låta läget stabiliseras lite och sen repetera. Ungefär som med Krim.

Som det ser ut nu så är det så otroligt mycket som inte bara känns som dålig förberedelse. Det känns som grava så felkalkyleringar att jag verkligen inte tror att det ingick i Putins vildaste fantasier att det skulle gå så här dåligt. Så att helt utesluta att han av olika anledningar tar till de värre delarna i arsenalen känns inte som en bra idé.
Jag TROR inte att han kommer använda kärnvapen. Jag tror att han skramlar med dem både lite för hemma- och bortapubliken. För att skapa en känsla på hemmaplan att nu är det allvar. Hela väst är onda och ute efter oss och för att försöka få väst att bli lite rädda om fingertopparna. Kemvapen däremot. Det har de en stolt tradition av att ta till lite nu och då... Så det kan jag nog tänka mig att de åtminstone har med som ett tänkbart scenario.

Skulle han däremot känna att det börjar gå emot på riktigt och att han börjar sitta osäkert. Då tror jag nog han skulle kunna tänka sig att ta in kärnvapen som en realistisk möjlighet för att få folk att känna att nu är tärningen kastad. Nu är vi all in. Låt vår store ledare leda oss... Fast det lär knappast handla om interkontinentala kryssningsrobotar med avsikt att bränna allt till sot och aska. Snarare nån form av lokal insats med mindre stridsspetsar.

Men detta är ju naturligtvis rena spekulationer och ett jävligt långt inlägg.

Så sammanfattningsvis:
Tror jag att det kommer hända? Nej.
Tycker jag att man helt ska utesluta det? Nej.
Men visst finns det mer sannolika utvecklingar som bör vara huvudspåret när man planerar.

Menade inte att just du kissade ner dig men MSM verkar ju skaka en del. Snart kommer ”ska vi inte bara fundera på att inte reta upp ryssen” vara slagordet
Citera
2022-05-03, 17:55
Medlem
Citat:
Jag trodde nog inte att de skulle gå all in och sen misslyckas fullständigt.
Jag trodde inte att de skulle offra så stor del av sina specialförband på totala självmordsuppdrag.
Jag trodde inte att de skulle ha ett samband som kvalitativt och organisatoriskt bara är aningen bättre än röksignaler en blåsig dag.

Jag trodde nog att de var en smula upphaussade som armé. Men att de skulle vara så genomvärdelösa trodde jag aldrig.
Jag trodde de skulle gå in hårt för att säkra upp utbrytarrepublikerna och Krim. Kanske trycka fram positionerna en hyfsad bit och försöka få till landförbindelse mellan. Sen genomföra "folkomröstningar" låta läget stabiliseras lite och sen repetera. Ungefär som med Krim.

Som det ser ut nu så är det så otroligt mycket som inte bara känns som dålig förberedelse. Det känns som grava så felkalkyleringar att jag verkligen inte tror att det ingick i Putins vildaste fantasier att det skulle gå så här dåligt.

Bra sammanfattning så här långt! Kan bara tillägga, att INGEN hade talat om för utbrytarrep. att invasionen skulle komma när den väl kom. De blev tagna på sängen (alltså av de egna, inte av ukrainarna)....
Donbasrepublikerna hade bara lämnats vind för våg efter Krimhändelserna 2014. Militärt sett fanns det INGA tunga vapen och/eller moderna handeldvapen i de här områdena när "allt" gick igång mars 2022. Inga förberedelser alls, inget snabbinförsel av moderna vapen och trupp osv. De stackars invånarna där fick hålla sig till godo med gevär/hjälmar från 1930-1940-talet. Helt otroligt!
Citera
2022-05-03, 17:55
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Utplåna Kiev skulle förenkla mycket av invasionen. Under förutsättning att väst inte gör något åt det givetvis.

Ja det var just den lilla detaljen att världens överlägset största krigsmakt lovat att lägga sig i om det händer som är problemet med den planen
Citera
2022-05-03, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Min morfar ska ha varit stationerad i Malmö under andra världskriget. Enligt min mamma ska han ha varit livrädd för ryssen.

Sen har jag en bekant vars föräldrar kom till Sverige från Estland under (eller kanske strax efter) andra världskriget. Även i Estland var folket livrädda för ryssen och ville att nazisterna skulle komma och befria dom.
Man ska nog inte klandra Astrid Lindgren för hennes känslor.

Vad har detta med "Rysslands militära flopp i Ukraina" att göra? En av våra släktingar var stalinist. Sket Ni på Er nu? Håll Er till ämnet, tack!
Citera
2022-05-03, 18:06
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
OM Putin skulle använda kärnvapen. Vem skall då svara med kärnvapen? Ukraina har inga. Att NATO skulle använda kärnvapen ser jag som totalt uteslutet.

Nato är inte angripet så de kan bara titta på svampmolnen över Ukraina. Så möjligen kan enskilda länder (läs USA eller Storbritannien) svara med kärnvapen men då är det DE länderna som startar krig med Ryssland.

Om Ryssland så svarar så kan inte landet räkna med stöd från NATO eftersom de startade kriget och inte Ryssland.

Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
men om fjanten putin drar iväg ett kärnvapen mot Ukraina så blir det inte per automatik så att andra länder svarar med kärnvapen.
Jo,det kommer kärnvapensvar. USA, Frankrike och Storbrittanien kommer svara med kärnvapen- det blir de tvungna till. Att acceptera en kärnvapenattack, i detta fall från Ryssland, mot annan nation kan inte accepteras med mindre än kraftfullt svar av samma sort. Världen kan nämligen inte tillåta någon att använda kärnvapen- om svar uteblir skapas en acceptans för att nyttja dessa lite hur man vill där man inte vill använda konventionella styrkor och vapen.

All vapenindustri, all militär upprustning- alla hangarfartygsgrupper, stealthflygplan, supertanks och smarta bomber blir helt utan värde och meningslöst, det räcker med att hålla sig med kärnvapen- något annat behövs inte. Många håller sig med föreställningar om hur bra det är att ha kärnvapen i sina magasin men de är faktiskt helt värdelösa då de ej kan användas i krig om man nu inte i sinnet har tankar om egen utplåning förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in