Citat:
Ursprungligen postat av
buzzerbuzzer
Lurat på en grej och det är möjligt att andra skrivit om det i tråden redan och har ingen källa på mitt påstående. Mer en teoretisk tanke i ett försök att förstå då jag inte hittat någon vettig förklaring till invasionen av ett land som man bombar sönder och samma.
Någon sa att Ukraina kan besitta stora mängder gas (har inte orkat kolla om det stämmer) Gas är ju typ Rysslands ekonomiska nav och påtryckningsmedel i världspolitiken. Om Ukraina som är Europa och Nato vänligt har en jäkla massa gas så kommer med största sannolikhet Europa köpa gasen av Ukraina istället för Ryssland.
Om inte annat så förlorar ju ryssen sitt ”monopol” på gas vilket försvagar deras ställning gentemot Europa och skadar deras ekonomi.
En tanke bara. Vad tror ni? Har ni bättre teorier?
Den starkaste förklaringsmodellen enligt mig är att Ryssland känner sig hotade av NATO. Den förklaringsmodellen kan du jämföra med "gasmodellen".
Ukraina har inte ens top-10 gastillgångar i världen.
https://www.aljazeera.com/wp-content/uploads/2022/03/INTERACTIVE-gas-reserves.png?w=770&resize=770%2C769
Dessutom kan Europa om de är tvungna minska sitt behov av gas en del.
Rysslands årliga export av gas var 25 BUSD. (att jämföra med deras årliga militärutgift på 60 BUSD). När det blir krig flyger gaspriserna upp, det skulle inte förvåna mig om de just i år kommer sälja för 40 BUSD. Priserna är väldigt volatila, efter kriget kanske gaspriserna blir mycket lägre och deras export blir bara 5-10 BUSD.
Rysslands GDP är 1400 BUSD. Antag (optimistiskt för ryssland) att sanktionerna slår mindre hårt än västs modeller och GDP bara går ner med 7%. Det är 70 BUSD.
Är det ekonomiskt rationellt att dra på sig så stora sanktioner och förluster i militär materiel för att försvara sin export på 25 000 M USD? (om vi nu antar att Putin är psykopat och ger liv ett värde av 0 kr/liv). 1 SU-35 kostar kanske 40 MUSD att producera (säljs för 80). Moskva kostar 800 mUSD att ersätta. 1 tank kostar nog 20 MUSD att producera (antag att de riskjusterat trodde de skulle förlora 500 av dem). Själva de förväntade kritiska materielkostnaderna kanske Putin förväntade skulle löpa upp i 4-5 BUSD och sedan är där en massa logistik-kostnader. Men de blir inte så stora som sanktionskostnaderna.
De militära utgifterna är faktiskt inte det som gör invasion olönsamt, det är sanktionerna. Så om Putin trodde på svaga sanktioner så är det inte omöjligt att han var ute efter gasen.
Men man ska akta sig för enkla förklaringar. Han kan ha haft dubbla motiv (NATO primärt, gas en bonus), och ser därmed gasen som ett sätt att få en del av kostnaderna täckta.