2022-05-03, 15:15
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
lol tror du på det själv eller?
Tyvärr så är det läget just nu. Väst håller på att få en smäll som heter duga. Människor som du har noll i ödmjukhet.

Ryssarna har tillbringat senaste 10 åren med att köpa guld. De har olja, gas och mängder av mat.

Väst har tillbringat de senaste 10 åren med att ta lån, vi importerar allt vi ser och producerar inte tillräckligt för att föda vår befolkning.

Vakna upp lite.
Citera
2022-05-03, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Befolkningen i dessa länder håller inte med. USA agerar enkom av egenintresse. Deras ekonomi vilar mycket på krigsindustrin. Förutom alla intressen i olja et.c.
Konstigt nog vill väldigt många i dom flesta länder ändå flytta till USA, jag skulle säga att dom antagligen leder med hästlängder. Och Ryssland ligger väl väldigt långt bort på den skalan.
Citera
2022-05-03, 15:16
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Fantastiskt bra att Putin ska dö snart, men hur är hans efterträdare?

Var någon hårdför ex-KGB spion. Mer av samma alltså.

Den som ser ett scenario med en Dönitz som sluter fredsavtal med allierade och sedan låter landet avnazifieras (pun intended) går gruvligt miste. Dönitz var en officerare från den gamla skolan och en hedersman som var stor i nederlagets stund. Dessutom hade naziväldet på den korta tiden man regerade inte satt sig i stuckaturen att man kunde trolla fram lokala nazister som fortsatte på den inslagna vägen. En förlust var en förlust.

I Ryssland har de gamla kommunistpamparna och KGB-folket ett rejält punggrepp om allting som har med makten att göra och om någon träder av så kliver någon annan in.
Citera
2022-05-03, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Det är väl redan belagt att havet kommer inte vara någon hälsosamt ställe att vara på. Och visst har du rätt här i ett enskilt läge, men i långa loppet?

Ryssarna har tyvärr bättre ekonomiskt läge än NATO. USA är ju en katastrof nu, rent ekonomiskt. Och Ryssarna kan nog slänga fram båtar i hygglig mängd antar jag. Rent skrot förövrigt antar jag. Utan någon som helst syfte, och manskap har ju de redan visat att de kan offra.

En vanlig NSM för USA kostar över 20 svenska miljoner. Per st. Man kan köpa stridsbåt 90 för 400 000 här i Sverige och sedan sätta på någon radar och en kulspruta.

Det är helt enkelt en dålig affär men kanske som du nämner, en taktisk seger på något sätt.

Du måste lägga på priset för varje död rysk knekt också. 1300 spänn styck...
Citera
2022-05-03, 15:21
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Fantastiskt bra att Putin ska dö snart, men hur är hans efterträdare?

Dessvärre består avbytarbänken av samma typ av vålnader likt Putin självt. "Utrikespolitiskt" blir det i händelse av att Putin trillar av pin sannolikt ingen större skillnad, för det måste krävs att gangsterstyret som byggts upp under drygt tjugo års tid slits upp med rötterna och för det krävs i sin tur en omfattande inre revolt är jag rädd.
Citera
Medlem
Salcinns avatar
Citat:
Det är väl redan belagt att havet kommer inte vara någon hälsosamt ställe att vara på. Och visst har du rätt här i ett enskilt läge, men i långa loppet?

Ryssarna har tyvärr bättre ekonomiskt läge än NATO. USA är ju en katastrof nu, rent ekonomiskt. Och Ryssarna kan nog slänga fram båtar i hygglig mängd antar jag. Rent skrot förövrigt antar jag. Utan någon som helst syfte, och manskap har ju de redan visat att de kan offra.

En vanlig NSM för USA kostar över 20 svenska miljoner. Per st. Man kan köpa stridsbåt 90 för 400 000 här i Sverige och sedan sätta på någon radar och en kulspruta.

Det är helt enkelt en dålig affär men kanske som du nämner, en taktisk seger på något sätt.

Ryssland har förlorat 3/17 av sina Raptor patrullbåtar, nu återstår endast 14 stycken. De har inga större mängder av moderna båtar/stridsfordon så varje tapp känns. De kommer dröja en lång tid innan de får fram ny utrustning. Stridsvagnsfabrikerna står stilla redan nu på grund av komponentbrist. Varje utslaget Ryskt fordon/båt är en seger för de länder Ryssland har hotat.
Citera
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Haha, det vore en strålande vändning om dårarna som håller på och drar nazikortet i Sverige får revidera eller ta avstånd från sin tidigare revisionism. Jag kan bara hoppas Expo och dylik skit åker ut med badvattnet i samma veva...

Den främsta lärdomen av detta tror jag dock är att saker bör kallas vid dess rätta namn. Överdrifter och lögner kommer ofta och biter en i röven senare. Det är aldrig bra när det börjar bli svårt att hålla reda på vad man sagt om vad, och när, och framför allt varför.

Alla som beklagar sig för den utbredda rasismen och nazismen i Sverige springer Putins ärenden.
Citera
2022-05-03, 15:23
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Du måste lägga på priset för varje död rysk knekt också. 1300 spänn styck...
Om det är 10 man i besättningen, så blir det 2 mille per gubbe.

USA åkte på stryk i Afghanistan under de premisserna. Kostar för mycket.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Tyvärr så kan S sätta käppar i hjulet angående Natofrågan, det krävs tydligen 3/4-majoritet för att det ska gälla enligt de politiska experterna, typ när vi ansökte om medlemskap i EU.

S-kvinnorna spelar ingen som helst roll, det är S som måste samla sig.

Det stämmer att det ska vara 3/4 majoritet. Som sagt så spelar det ingen roll vad just S-kvinnorna tycker. Men för partiet är ett nej inte ett alternativ idag. S förlorar regeringsmakten i höst om man går till val efter att ha sagt nej till NATO. Ju mer Ryssland håller sig kvar i Ukraina och ju mer hot som uttalas från Moskva desto mer förödande är det att politiskt hålla fast vid en nej-linje i Sverige. Och Finland pressar Sverige till ett snabbt beslut. Och då har S inget val.

Putin är i vissa avseenden i alla fall konsekvent. Han riggar valen i rysk-ockuperade områden till att svara "ja" och tvingar oss svenskar i ett icke-ockuperat område att rösta "ja".
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Här har det just skett "saker" : https://www.youtube.com/watch?v=UE6IzHU4qBk

(flera brinnande ryska fordon)
Citera
2022-05-03, 15:24
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salcinn
Ryssland har förlorat 3/17 av sina Raptor patrullbåtar, nu återstår endast 14 stycken. De har inga större mängder av moderna båtar/stridsfordon så varje tapp känns. De kommer dröja en lång tid innan de får fram ny utrustning. Stridsvagnsfabrikerna står stilla redan nu på grund av komponentbrist. Varje utslaget Ryskt fordon/båt är en seger för de länder Ryssland har hotat.
Fast jag tror att ryssarna kommer gå medeltid. Alltså sniper. Försök vinna ett sådant krig ekonomiskt.
Citera
2022-05-03, 15:26
Medlem
Citat:

Ryssland har dubbelt så många sanktioner som Iran eller 3ggr fler än Nordkorea. Det är ett korthus som närsomhelst kommer rämna.

https://amp.dw.com/en/russia-extends-lead-over-iran-north-korea-in-sanctions-hall-of-shame/a-61132756
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in