2022-05-03, 14:54
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johan.topphat
Vi får se om det nu blir att vi ansöker om NATO tillsammans med Finland senare i maj eller om Annika Strandhäll sätter stopp för det med sina S-kvinnor?
Varken S eller S-kvinnorna har mandat att sätta stopp för Nato. Det finns tydlig riksdagsmajoritet för medlemskapet.

Sossarnas möten hit och dit är bara teater.
Citera
2022-05-03, 14:54
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Västledare gillar att använda ordet "folkmord" (genocide).
Hur kan man kalla det folkmord när det sker ständig fångutväxling och civila evakueras av ryssarna och får mat och vatten och tak över huvudet?

Det är vad som händer när ingen ser på som är det vidriga. Finns massor med exempel på vad soldater kan göra med civila när ingen ser på eller när enda vittnet är de själva och den de ska våldföra sig på.

Historien är fylld med exempel. Det som gör det till folkmord beror på vad man vill uppnå och ifall det är riktat mot en speciell grupp, etnisk, religiös etc.
Citera
2022-05-03, 14:57
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Man borde tänkt på det betydligt tidigare. Hur urbota dumt det är att använda en retorik hämtad direkt från Sovjetunionen. Henrik Arnstad, den svenske fascistjägaren par excellence, har stor skuld i detta, samt alla andra som under lång tid anklagat vanliga mellanmjölkspartier för "rasism-nazism-fascism". Man kan jämföra med en judisk forskare som Helene Lööw, som faktiskt oftast är hederlig i sin forskning om "högerextremismen".

Tror dock att den svenska rasism-nazism-fascism-debatten grundar sig i att Sverige varit rena rama Bullerbyn under lång tid, och att vi saknar lokala motsvarigheter till rörelser som varit vanligare i andra länder. I en tid av internationalisering är det angeläget att hitta fenomen som knyter Sverige närmare andra länder i Europa.

Jo, vi är flera som gjort alla möjliga slags varningar och påbud om den här sortens retorik. Alltifrån hur det slår internt till hur omvärlden betraktar oss. Hade vänsterliberalerna (som nu befinner sig i den tragikomiska sitsen att man eventuellt måste försvara Kamprad, som man varit hejarklack mot internt, pga ryssen hotar) haft någon form av självkritik hade man gjort den reflektionen. Nu kommer det antagligen drunkna i det övriga larmet och alla är så upptagna med skyttegravskrigföringen att detta avfärdas av bara farten men det finns lärdomar att hämta här.
Senast redigerad av Krakem 2022-05-03 kl. 15:02.
Citera
2022-05-03, 15:02
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Varken S eller S-kvinnorna har mandat att sätta stopp för Nato. Det finns tydlig riksdagsmajoritet för medlemskapet.

Sossarnas möten hit och dit är bara teater.

Tyvärr så kan S sätta käppar i hjulet angående Natofrågan, det krävs tydligen 3/4-majoritet för att det ska gälla enligt de politiska experterna, typ när vi ansökte om medlemskap i EU.

S-kvinnorna spelar ingen som helst roll, det är S som måste samla sig.
Citera
2022-05-03, 15:03
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är tydligen kopior på svenska militära båtar.

Skillnaden är att Ukraina kan köpa fler robotar, Ryssland har svårt att ersätta något. Och flera ryska soldater dog på varje båt; ingen ukrainare riskerade ens livet i attackerna. Vidare så avskräcker det Ryssland att anfalla med flottan mot Odessa för deras båtar är hotade. Så du undrar om två robotar är värt att rädda största hamnstaden och tredje största staden i landet? Att förhindra att man helt förlorar tillgång till havet och att miljontals människor hamnar under ockupation? Jag tror faktiskt inte att du menar allvar.
Det är väl redan belagt att havet kommer inte vara någon hälsosamt ställe att vara på. Och visst har du rätt här i ett enskilt läge, men i långa loppet?

Ryssarna har tyvärr bättre ekonomiskt läge än NATO. USA är ju en katastrof nu, rent ekonomiskt. Och Ryssarna kan nog slänga fram båtar i hygglig mängd antar jag. Rent skrot förövrigt antar jag. Utan någon som helst syfte, och manskap har ju de redan visat att de kan offra.

En vanlig NSM för USA kostar över 20 svenska miljoner. Per st. Man kan köpa stridsbåt 90 för 400 000 här i Sverige och sedan sätta på någon radar och en kulspruta.

Det är helt enkelt en dålig affär men kanske som du nämner, en taktisk seger på något sätt.
Citera
2022-05-03, 15:05
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
För fan människa, kan du inte tänka en enda tanke själv?

Jovisst kan jag det, ett attribut som inte minst exponerat inför sarkasm kan vara till en stor fördel. Nu är jag rätt säker på att du också kan tänka själv, egentligen, och att citerad reaktion på mitt ironiska inlägg är ett undantag. Vi har alla våra dagar.
Citera
2022-05-03, 15:06
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Jo, vi är flera som gjort alla möjliga slags varningar och påbud om den här sortens retorik. Alltifrån hur det slår internt till hur omvärlden betraktar oss. Hade vänsterliberalerna (som nu befinner sig i den tragikomiska sitsen att man eventuellt måste försvara Kamprad, som man varit hejarklack mot internt, pga ryssen hotar) haft någon form av självkritik hade man gjort den reflektionen. Nu kommer det antagligen drunkna i det övriga larmet och alla är så upptagna med skyttegravskrigföringen att detta avfärdas av bara farten men det finns lärdom att hämta här.
Haha, det vore en strålande vändning om dårarna som håller på och drar nazikortet i Sverige får revidera eller ta avstånd från sin tidigare revisionism. Jag kan bara hoppas Expo och dylik skit åker ut med badvattnet i samma veva...

Den främsta lärdomen av detta tror jag dock är att saker bör kallas vid dess rätta namn. Överdrifter och lögner kommer ofta och biter en i röven senare. Det är aldrig bra när det börjar bli svårt att hålla reda på vad man sagt om vad, och när, och framför allt varför.
Citera
2022-05-03, 15:07
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Ryssland skulle ha spelat sina kort bättre, då man haft goda relationer med Israel.
Men även Tel Aviv borde undvika att skapa för mycket uppmärksamhet angående konflikten, då de själva utökat sina gränser från de ursprungliga man fick.. risken blir kanske att de också drabbas av sanktioner när vi i väst vill börja ställa saker till rätta.

Instämmer i detta. Israel är ute på grumliga vatten och det är inte pga sidan man tar utan för att man bara detta året har blivit utpekade som en apartheidstat av b la Amnesty. Det kan slå tillbaka att lägga sig i för mycket och beklaga alltför högljutt över detta när man stoltserar med sin egen tickande bomb på hemmaplan.
Citera
2022-05-03, 15:07
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Det är väl redan belagt att havet kommer inte vara någon hälsosamt ställe att vara på. Och visst har du rätt här i ett enskilt läge, men i långa loppet?

Ryssarna har tyvärr bättre ekonomiskt läge än NATO. USA är ju en katastrof nu, rent ekonomiskt. Och Ryssarna kan nog slänga fram båtar i hygglig mängd antar jag. Rent skrot förövrigt antar jag. Utan någon som helst syfte, och manskap har ju de redan visat att de kan offra.

En vanlig NSM för USA kostar över 20 svenska miljoner. Per st. Man kan köpa stridsbåt 90 för 400 000 här i Sverige och sedan sätta på någon radar och en kulspruta.

Det är helt enkelt en dålig affär men kanske som du nämner, en taktisk seger på något sätt.

Sällan man läser så mycket trams och felaktighet i ett enda inlägg. Grattis
Citera
2022-05-03, 15:09
Medlem
X3treams avatar
Fantastiskt bra att Putin ska dö snart, men hur är hans efterträdare?
Citera
2022-05-03, 15:10
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Sällan man läser så mycket trams och felaktighet i ett enda inlägg. Grattis
Naval Strike Missile (NSM) – $2,194,000 (Navy only requested funds to purchase 15 of these missiles in the 2021 Fiscal Year budget).

Det kryllar av gamla stridsbåt 90. Och andra fartyg som gör lika mycket nytta. Med andra ord ingen alls.

Putin får väl ge sig in på blocket. Eller något.

I övrigt så är fartyg inom marinen något av de mest efterblivna elektroniskt inom hela militären. Tror att man kan köpa ett instrument på marknaden som är bättre än vad de kör med.
Citera
2022-05-03, 15:12
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
lol tror du på det själv eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in