Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Det är tydligen kopior på svenska militära båtar.
Skillnaden är att Ukraina kan köpa fler robotar, Ryssland har svårt att ersätta något. Och flera ryska soldater dog på varje båt; ingen ukrainare riskerade ens livet i attackerna. Vidare så avskräcker det Ryssland att anfalla med flottan mot Odessa för deras båtar är hotade. Så du undrar om två robotar är värt att rädda största hamnstaden och tredje största staden i landet? Att förhindra att man helt förlorar tillgång till havet och att miljontals människor hamnar under ockupation? Jag tror faktiskt inte att du menar allvar.
Det är väl redan belagt att havet kommer inte vara någon hälsosamt ställe att vara på. Och visst har du rätt här i ett enskilt läge, men i långa loppet?
Ryssarna har tyvärr bättre ekonomiskt läge än NATO. USA är ju en katastrof nu, rent ekonomiskt. Och Ryssarna kan nog slänga fram båtar i hygglig mängd antar jag. Rent skrot förövrigt antar jag. Utan någon som helst syfte, och manskap har ju de redan visat att de kan offra.
En vanlig NSM för USA kostar över 20 svenska miljoner. Per st. Man kan köpa stridsbåt 90 för 400 000 här i Sverige och sedan sätta på någon radar och en kulspruta.
Det är helt enkelt en dålig affär men kanske som du nämner, en taktisk seger på något sätt.