Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Men vad tyder egentligen på det? Ja man ser ju tecken i och med alla bränder i Ryssland, men i stort verkar ju saker tuffa på trots sanktioner. Putin rensar ut alla som motsäger sig kriget. Folk vågar inte demonstrera för de grips t.o.m. när de håller upp en låtsasskylt.
Ja det är ju kärnvapen som är Putins trumfkort. världskrig eller attack mot NATO med konventionella vapen kan han inte hota med längre; hans armé är för liten och för dålig.
Ryssland kraschade tre gånger under 1900-talet.
1 Förlust Rysk-Japanska kriget 1905 (Demokratisering)
2 Förlust WWI 1917 (Demokratisering)
3 Förlust 1979 Afghanistan och senare Kalla kriget 1990 (Demokratisering)
Vid alla tre gångerna så sker det motreaktioner så diktaturen återkommer i olika former. Det är väl stor risk att samma sak händer en fjärde gång eller så händer något annat. Men jag är ganska säker när Kylskåpet vinner över TV i Ryssland så faller Putin.
Jag gissar har Putin har läst historien. Så hur han försöker lösa det vet jag inte. Hela den där attacken på Ukraina är i grunden väldigt bisarr. Även om man kan skylla på rysk paranoia och tro Dugin/ilyin snack om Storryssland, Tredje Rom och Ukraina och Ryssland är samma land. Jag får inte ihop det.
Man ska också komma ihåg att diktaturer faller ofta plötsligt och efteråt så kommer alla säga att det var självklart och att det var lätt att se. Till ex Jag trodde innan 1988 att USA kunde falla före Sovjet Unionen. Det var nog fler som trodde så. Dessutom att Japan skulle bli den nya supermakten.