2022-05-03, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Möjligt men troligen så har ände en hel del ukrainare i butja och andra ukrainska plaser dödats av egna ..

Du bör titta på rysk statstelevision hur Ryssland fungerar, då om inte innan borde du förstå hur det ryska samhället fungerar, där delar man inte borsjtjrecept det handlar bara om hur dom skall förinta resten av jordklotet, men inte dom själva. Du är naturligtvis även inräknad, om du inte bor i Ryssland, vilket ju inte kan uteslutas.
Citera
2022-05-03, 14:32
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
När man ser båtarna svänga, så inser man att det är ganska små fartyg. Och då uppstår ju frågan, är det ens värt pengarna för dessa missiler är dyra.

Det väcker ju nästa fråga. Kommer Ryssarna köra samma taktik som förra gången. Alltså bara slänga fram manskap och NATO får bomba fritt, fast dyrt. Varken USA eller EU är i sådant ekonomiskt skick att de klarar av onödiga utgifter.

Det är tydligen kopior på svenska militära båtar.

Skillnaden är att Ukraina kan köpa fler robotar, Ryssland har svårt att ersätta något. Och flera ryska soldater dog på varje båt; ingen ukrainare riskerade ens livet i attackerna. Vidare så avskräcker det Ryssland att anfalla med flottan mot Odessa för deras båtar är hotade. Så du undrar om två robotar är värt att rädda största hamnstaden och tredje största staden i landet? Att förhindra att man helt förlorar tillgång till havet och att miljontals människor hamnar under ockupation? Jag tror faktiskt inte att du menar allvar.
Citera
2022-05-03, 14:33
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Armén är inte "elit" överhuvudtaget i Ryssland, den står väldigt långt ner i den samhällspolitiska näringskedjan. Så har det varit länge, mycket på grund av att man aktivt tryckt ner armén för att förhindra en eventuell statskupp.

Kamil Galeev publicerade en intressant genomgång om vilka som strider för Ryssland på Twitter igår.

https://twitter.com/kamilkazani/status/1521147854949036032/photo/1

Sammanfattningsvis kan man säga att den ryska armén till stor del består av fattiga ryssar från de etniska minoritetsenklaverna som inte lyckats ducka värnplikten via studier eller genom att utbilda sig i underrättelsetjänsten.

Utöver värnpliktiga finns det yrkessoldater och legosoldater, men dessa har man redan spenderat flitigt sedan kriget började i februari.

Vid allmän mobilisering lär man hämta mer av samma kanonmat, dvs. fler kortväxta asiater från Burjatien, Tuva och dylika provinser. Skillnaden lär väl dock bli att dessa är sämre förberedda än de man skickade in i första fasen. Möjligen kan man få in en del erfaret manskap genom att rotera lite mer av yrkesförsvaret och ersätta dessa med mobiliserade soldater.

Man har spekulerat mycket i vodkaberoendet i den ryska krigsmakten. Piloter och andra som filmats är ofta tjocka och krigsfångar påstår att de uppmanats dricka vodka före anfall. Är reservisterna månne i gott fysiskt skick och redo att utföra ett massanfall?
Citera
2022-05-03, 14:39
Medlem
Vi får se om det nu blir att vi ansöker om NATO tillsammans med Finland senare i maj eller om Annika Strandhäll sätter stopp för det med sina S-kvinnor?
Citera
2022-05-03, 14:39
Medlem
9/5 2022 så hoppas fan ukraina bombar kremel och paradgatan.
Citera
2022-05-03, 14:41
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Herregud, det är verkligen full-retard nu.

När anklagar de Anne Frank för att ha varit nazist? Hinner man hämta kaffe?

Ja, något sånt här har nog inte Kreml "rapat ur sig" någonsin. Det hela kunde ju ha ursäktas eller bortdribblats med något "klargörande" ifrån Kreml och allt vore bortglömt snabbt, men den vägen valde man inte..

Värt ju att komma ihåg är ju att Israel även suttit stilla i båten med sanktioner, etc.., man erbjöd sig även vara en medlare när allt började.

Citat:
Ursprungligen postat av StigaSol
Att säga att Israel stödjer nynazister i Ukraina kan nog vara den största förolämpningen mot deras judiska befolkning jag har hört. Ja, och för Israel också för den delen. Ryssland har varit sjukt så länge, och nu när masken faller, sipprar varet ut i floder ifrån de infekterade såren.

Det enda "positiva" med detta, är att kanske Kreml plockar poäng hos diverse despoter i mellanöstern..
Citera
2022-05-03, 14:42
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Man har spekulerat mycket i vodkaberoendet i den ryska krigsmakten. Piloter och andra som filmats är ofta tjocka och krigsfångar påstår att de uppmanats dricka vodka före anfall. Är reservisterna månne i gott fysiskt skick och redo att utföra ett massanfall?

Det har den ryska/sovjetiska försvarsmakten sysslat med i många herrans år, för att ingjuta mod i trupperna och för att få dem att stå ut med behandlingen de utsätts för och de umbäranden de lever under.

Under andra världskriget hade de ryska soldaterna en daglig vodkaranson på först 100, sedan 150 och i vissa fall 200 gram per dag (ryssarna räknar alltid vodka i gram, inte centiliter) som utdelades på torsdagar (ur minnet), det var ofta ett fasligt supande då, när de fick ut 700-1050, eller kanske t.o.m. 1400 gram på ett bräde.
Citera
2022-05-03, 14:42
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Defenders of Mariupol also told the UE verbatim: "We know that the president is informed about the situation in Mariupol and he keeps his hand on the pulse. Therefore, we expect drastic action from him, because the situation is very difficult."
Vad menar han? "Drastic action", hur då? Problemet för ukrainarna är väl att de kvarvarande soldaterna inne i stålverket är helt avskurna. Jag får nästan intrycket ibland att försvararna är bittra över att man lämnat dem vind för våg, isolerade och omringade.

Det förvånar mig samtidigt inte om ryssarna går bet även denna gång. Soldaterna i Azovstal tycks besitta förmågan att göra sig osynliga.
Citera
2022-05-03, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men vad tyder egentligen på det? Ja man ser ju tecken i och med alla bränder i Ryssland, men i stort verkar ju saker tuffa på trots sanktioner. Putin rensar ut alla som motsäger sig kriget. Folk vågar inte demonstrera för de grips t.o.m. när de håller upp en låtsasskylt.

Ja det är ju kärnvapen som är Putins trumfkort. världskrig eller attack mot NATO med konventionella vapen kan han inte hota med längre; hans armé är för liten och för dålig.

Ryssland kraschade tre gånger under 1900-talet.

1 Förlust Rysk-Japanska kriget 1905 (Demokratisering)

2 Förlust WWI 1917 (Demokratisering)

3 Förlust 1979 Afghanistan och senare Kalla kriget 1990 (Demokratisering)

Vid alla tre gångerna så sker det motreaktioner så diktaturen återkommer i olika former. Det är väl stor risk att samma sak händer en fjärde gång eller så händer något annat. Men jag är ganska säker när Kylskåpet vinner över TV i Ryssland så faller Putin.

Jag gissar har Putin har läst historien. Så hur han försöker lösa det vet jag inte. Hela den där attacken på Ukraina är i grunden väldigt bisarr. Även om man kan skylla på rysk paranoia och tro Dugin/ilyin snack om Storryssland, Tredje Rom och Ukraina och Ryssland är samma land. Jag får inte ihop det.

Man ska också komma ihåg att diktaturer faller ofta plötsligt och efteråt så kommer alla säga att det var självklart och att det var lätt att se. Till ex Jag trodde innan 1988 att USA kunde falla före Sovjet Unionen. Det var nog fler som trodde så. Dessutom att Japan skulle bli den nya supermakten.
Citera
2022-05-03, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Kreml står på sitt :

Moskva hardt ut mot Israel – sier de støtter nynazister Russiske myndigheter trapper opp ordkrigen med Israel og sier landet støtter nynazister i Ukraina.

– Vi har merket oss utenriksminister Yair Lapids anti-historiske uttalelser, som i stor grad forklarer hvorfor myndighetene har besluttet å støtte nynazist-regimet i Kyiv, skriver Russlands utenriksdepartement i en uttalelse.

– Historien har dessverre tragiske eksempler på samarbeid mellom jøder og nazister, skriver departementet.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2022/05/03/195843420/moskva-hardt-ut-mot-israel-sier-de-stotter-nynazister

Något säger mig att Tel aviv inte tar lätt på detta..

Ryssland skulle ha spelat sina kort bättre, då man haft goda relationer med Israel.
Men även Tel Aviv borde undvika att skapa för mycket uppmärksamhet angående konflikten, då de själva utökat sina gränser från de ursprungliga man fick.. risken blir kanske att de också drabbas av sanktioner när vi i väst vill börja ställa saker till rätta.
Citera
2022-05-03, 14:50
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johan.topphat
Vi får se om det nu blir att vi ansöker om NATO tillsammans med Finland senare i maj eller om Annika Strandhäll sätter stopp för det med sina S-kvinnor?

Även under pågående rysk invasion av Ukraina så är jag personligen alltjämt tudelad i NATO-frågan men eftersom alla rationella människor vet att allt som står i motsats till det Annika tycker alltid är det mest hållbara och minst dekadenta ställningstagandet i en given fråga så har mina argument mot ett NATO-medlemskap, som i ett trollslag, blivit helt obsoleta.
Citera
2022-05-03, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Även under pågående rysk invasion av Ukraina så är jag personligen alltjämt tudelad i NATO-frågan men eftersom alla rationella människor vet att allt som står i motsats till det Annika tycker alltid är det mest hållbara och minst dekadenta ställningstagandet i en given fråga så har mina argument mot ett NATO-medlemskap, som i ett trollslag, blivit helt obsoleta.
För fan människa, kan du inte tänka en enda tanke själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in