2022-05-03, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
8 års bombningar av civila i Donbass, utfört av ukrainska paramilitärer, har enkelt viftats bort av de som du lyssnar på.

https://www.youtube.com/watch?v=B-G2m8v1Two&ab_channel=RussiagoawayfromUkraine
där har du en rysk som skjuter och spränger lite i Donbass.

hittills har jag sett mycket prat om det där 8 år bombningarna självklart tror jag att saker hände 2-4 år efter 2014 men efter 2018 så har jag också hört att antal civila som dog var mycket mindre.

så finns det några klipp där Ukraina bombar dom? inte civila vittnes mål som bor i området för det är inte trovärdigt med tanke på att säga fel sak under den situationen kan leda till deras död.
Citera
2022-05-03, 14:57
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salcinn
Att publicera något ifrån en utländsk organisation är inte ett samarbete.

Samma påverkanskampanj skedde emot Ukraina och sker nu emot Sverige. Syftet är att få den ryska befolkningens stöd emot Sverige och att destabilisera Sverige. Tror man att någon liten rysk byrå är ensamt ansvariga för dessa publiceringar är man oerhört naiv. Allt är ett spel styrt ovanifrån.

Var det också en slump eller kanske på piloterna egna initiativ när Ryssland kränkte svenskt luftrum samma dag som sveriges presskonferens om NATO?

Om det nu var samma påverkanskampanj Ryssland förde emot Ukraina (vilket jag inte håller med om), då kanske du kan länka något som stödjer detta påstående?
Citera
2022-05-03, 14:57
Medlem
Tuors avatar
Det är ändå ganska underhållande det här. Den antivita dåren Hübinette verkar ha fått det hett om öronen nu.

Försöker ryssarna trolla sönder det svenska dårhuset?
Citera
2022-05-03, 14:58
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Kampanjen är givetvis skapad och utrullad av Kreml, tro inget annat. Ingen privat aktör har valfrihet att marknadsföra politiska budskap på det sättet.

Det är ingen privat aktör. Som påpekats både i Svensk massmedia och i tråden så är det en organisation som står bakom den som heter "Vår seger". Du är paranoid, det finns ingen koppling till Kreml vad vi vet. Det finns starkare koppling mellan statsministern och EXPO i Sverige än "Vår seger" och Putin.
Citera
2022-05-03, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Gotland?
En logistisk mardröm. De kan med, stora förluster, förmodligen inta ön. Men att hålla den blir svårt, det kräver stora resurser och manskap för att dels befästa ön och dels se till att de får förnödenheter såsom bränsle, tyngre fordon, tyngre vapensystem osv. Stor del av deras militär skulle gå åt att bara skydda transporterna till ön och ett krig mot Sverige hade fått hela väst att agera. Kostnaden för att ta Gotland och att hålla ön är på tok för stora.
Citera
2022-05-03, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktuellaAmnen
Som sagt det är svenska EXPO som står bakom informationen som används i kampanjen.
I Ryssland är det en organisation av historieentusiaster som står bakom kampanjen.

Nu påstår du saker som jag inte tycker.
Jag tycker vi ska hjälpa och stödja Ukraina och agera för landet - utan att för den delen ta ställning i kriget. Det är inget konstigt i sig. Vi har varit "neutrala" flera gånger tidigare i över 200 år, och inte minst på senare år när USA härjat runt i olika länder i världen.
Vi borde vara lika mycket vän med Ryssen som med USA.

Jag tänker inte så. Jag tänker som jag skrev ovan, vi borde hålla oss neutrala istället för att provocera Ryssen. Det är i mina ögon uppenbart att provokationer görs för att några vill att vi ska gå med i NATO. Det har egentligen väldigt lite med det som sker i Ukraina att göra.

Håller inte med. Konflikter mellan två människor lägger man sig inte i om man inte kan lösa dem, för då gör man dem bara värre.

Ibland får man vara överens om att inte vara överens.
Jag anser att denna konflikten kräver ett ställningstagande från våran sida, det är det enda anständiga och moraliskt riktiga att göra.

Du blandar in USA här och för mig är de helt utan relevans, Ryssland angrep Ukraina och det är vad vi behöver ta ställning till alldeles oavsett vad USA tycker och gör.

När det gäller frågan om huruvida man kan benämna personerna i kampanjen som nazister så står jag fast vid att det inte är korrekt oavsett vad expo skriver. Citaten gör dem inte till nazister och i vissa fall så har de gjort upp med sitt förflutna och tagit tydligt avstånd från allt vad nazisterna stod för
Citera
2022-05-03, 15:00
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offlife
Hahahahaha jävlar vad blåst du är. Du tror på fullaste allvar en random organisation trycker upp sånt här på alla bussstationer och lägger dessa pengarna på marknadsföring för att hänga ut Astrid Lindgren som nazist? Är du så dum att du inte fattar detta är för att skapa stöd för ett eventuellt krig mot Sverige bland befolkningen? Jag hoppas verkligen du är anställd av Ryssland och sprider deras propaganda så det inte är så att du på riktigt är såhär korkad.

EXPO har gjort liknande kampanjer innan, och det är deras budskap som nu förs ut i Ryssland.
Vi svenskar borde ju bli stolta över det, inte sant? Eftersom EXPO omfamnas av hela svenska etablissemanget.

Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Det är ändå ganska underhållande det här. Den antivita dåren Hübinette verkar ha fått det hett om öronen nu.

Försöker ryssarna trolla sönder det svenska dårhuset?

OM det nu är Kreml som står bakom detta, vilket jag inte tror, så lär det vara på den nivån du beskriver det. En riktigt bra trollning, som träffade den russofobe svensken precis rätt.
Citera
2022-05-03, 15:01
Avstängd
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stanlad
https://www.youtube.com/watch?v=B-G2m8v1Two&ab_channel=RussiagoawayfromUkraine
där har du en rysk som skjuter och spränger lite i Donbass.

hittills har jag sett mycket prat om det där 8 år bombningarna självklart tror jag att saker hände 2-4 år efter 2014 men efter 2018 så har jag också hört att antal civila som dog var mycket mindre.

så finns det några klipp där Ukraina bombar dom? inte civila vittnes mål som bor i området för det är inte trovärdigt med tanke på att säga fel sak under den situationen kan leda till deras död.
Det har gjorts ett flertal dokumentärer om situationen för befolkningen i Donbass. Sök upp dem. Eller se reportagen Patrick Lancaster gjort. Det är i övrigt en diskussion för en annan tråd.
Citera
2022-05-03, 15:01
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Ur Astrids dagbok:

"Och om det nu är så att jag livet ut behöver skrika "Heil Hitler!" än att ha ryssar i Sverige, så kommer jag göra det. Finns inget vidrigare än ryssar".

Daterat 1940

Ur Ingmars dagbok:

"Aldrig i livet jag sett sådant omfattande uttryck av styrka. Som alla andra har jag skrikit, sträckt ut handen... på min födelsedag fick jag ett foto av Hitler, som jag hängde upp ovanför sängen, för att lära mig att älska honom. Som jag älskar honom."

Ur Kamprads "minnen":

"Jag är imponerad av Hitler! Jag har varit nazist!".

Nytt lågvattenmärke för rysk regering, dra lösryckta citat från 40-talet och försöka göra det relevant för dagens situation. Ryssarna måste vara i chock. Iaf de normala som är kvar.

Kampanjen är givetvis skapad och utrullad av Kreml, tro inget annat. Ingen privat aktör har valfrihet att marknadsföra politiska budskap på det sättet.

De roliga är att Putin kan prata flytande tyska samt att en av hans stora inspirationskällor är en rysk filosof som älskade den tyska nazismen. Han jobbade t o m för de tyska nazisterna tills det att 2:a världskriget började, då han blev avskedad.

Det är Putins inspirationskälla
Citera
2022-05-03, 15:02
Medlem
Wtf! Kan ryssar på riktigt vara så korkade att dom försvarar en invasion av ett annat land för att det finns lite vaga nazikopplingar bland några kända personer som varit döda i flera år? Det där landet framstår som ruttet uppifrån och ner. Hade inte några större problem med ryssar fram till för ett par månader sen men man får väl tänka om
Citera
2022-05-03, 15:04
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Ibland får man vara överens om att inte vara överens.
Jag anser att denna konflikten kräver ett ställningstagande från våran sida, det är det enda anständiga och moraliskt riktiga att göra.

Min åsikt är att man kan ta ställning utan att ta parti.

Citat:
Du blandar in USA här och för mig är de helt utan relevans, Ryssland angrep Ukraina och det är vad vi behöver ta ställning till alldeles oavsett vad USA tycker och gör.
Om du sätter dig in i situationen lite, från bägge sidor, så kommer du inse att invasionen av Ukraina aldrig hade hänt om inte USA först lade grunden till det. Det gör som sagt inte Ryssland mindre ansvarig för invasionen i sig, men USAs behandling av Ukraina (eller snarare det Ukrainska folket som är de som tar smällen här) är inte heller okej på något sätt.
Jag anser dock att Sverige bör stå utanför, precis som vi brukar göra när USA bråkar runtom i världen.

Citat:
När det gäller frågan om huruvida man kan benämna personerna i kampanjen som nazister så står jag fast vid att det inte är korrekt oavsett vad expo skriver. Citaten gör dem inte till nazister och i vissa fall så har de gjort upp med sitt förflutna och tagit tydligt avstånd från allt vad nazisterna stod för

Jag håller med dig om detta. Jag anser att EXPOs inflytande över svensk politik och den politiska diskursen varit mer skadligt än konstruktivt, och som sagt, det här kan vara ett tillfälle för svenskarna att vända sig mot det, om det nu varit omöjligt tidigare bara för att det kommit från "rätt håll".
Citera
2022-05-03, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktuellaAmnen
EXPO har gjort liknande kampanjer innan, och det är deras budskap som nu förs ut i Ryssland.
Vi svenskar borde ju bli stolta över det, inte sant? Eftersom EXPO omfamnas av hela svenska etablissemanget.

OM det nu är Kreml som står bakom detta, vilket jag inte tror, så lär det vara på den nivån du beskriver det. En riktigt bra trollning, som träffade den russofobe svensken precis rätt.
Du pratar på ett sätt som är helt obegripligt. Ska expo vilja att Sverige och svenskarna ska försättas i krig, ruiner och dödas? Med stöd från svenska etablissemanget?

Det är sjukt underhållande att se er efterblivna rysstroll använda samma argumentationsteknik tillbaka och kalla antiputin(muslim,arab och afrikanälskaren) folk för russofob troll synd bara det inte finns trollkonton som har något att vinna på att posta antiryssland skit på flashback. Vi är ett bättre land än så. Bevisar bara än mer vilket skitland ryssland är
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in