Citat:
Ursprungligen postat av
Malmoepag
Ibland får man vara överens om att inte vara överens.
Jag anser att denna konflikten kräver ett ställningstagande från våran sida, det är det enda anständiga och moraliskt riktiga att göra.
Min åsikt är att man kan ta ställning utan att ta parti.
Citat:
Ursprungligen postat av
Malmoepag
Du blandar in USA här och för mig är de helt utan relevans, Ryssland angrep Ukraina och det är vad vi behöver ta ställning till alldeles oavsett vad USA tycker och gör.
Om du sätter dig in i situationen lite, från bägge sidor, så kommer du inse att invasionen av Ukraina aldrig hade hänt om inte USA först lade grunden till det. Det gör som sagt inte Ryssland mindre ansvarig för invasionen i sig, men USAs behandling av Ukraina (eller snarare det Ukrainska folket som är de som tar smällen här) är inte heller okej på något sätt.
Jag anser dock att Sverige bör stå utanför, precis som vi brukar göra när USA bråkar runtom i världen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Malmoepag
När det gäller frågan om huruvida man kan benämna personerna i kampanjen som nazister så står jag fast vid att det inte är korrekt oavsett vad expo skriver. Citaten gör dem inte till nazister och i vissa fall så har de gjort upp med sitt förflutna och tagit tydligt avstånd från allt vad nazisterna stod för
Jag håller med dig om detta. Jag anser att EXPOs inflytande över svensk politik och den politiska diskursen varit mer skadligt än konstruktivt, och som sagt, det här kan vara ett tillfälle för svenskarna att vända sig mot det, om det nu varit omöjligt tidigare bara för att det kommit från "rätt håll".