2022-05-03, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bendi
Du framstår då inte som bildad.

Hallå, hon nämner ju Platon. Herregud. Hennes bildning blows my mind!
Citera
2022-05-03, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kongeroa
Jag tycker att Märta är hemsk, arrogant och känslokall.
Man såg direkt i första avsnittet vid vigseln att Märta kände avsky mot Axels utseende, och hon har ju även sagt detta. Hade jag varit Axel så hade jag när hon sa "noll attraktion" att det är ömsesidigt!

Louise och Jonas är såå rara, älskar dom ❤

Märta ser sig själv som överlägsen. Och visst, på sätt och vis är hon väl det men det är något elakt, "manhaftigt" och kallt över henne också. Och verkligen skitfula jeansshorts. Skiter i om de är moderna, det där är inte ok. Kanske på en man som ska till Sweden Rock eller till Powermeet med sin raggarbil. Men en kvinna? Nope.
Citera
2022-05-03, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnarlyknots
Men Gud vad oskön han är den mörka bögen.jävla mupp som inte kan bjuda till och gå på promenad....gah och mobilen vid middagen

Båda är ju lika dåliga på att kompromissa. Tror inte de är redo för ett fast förhållande.
Citera
2022-05-03, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Jag har inte sätt att hon testat honom alls, allt hon gör är att dela ut goda råd för att han ska utvecklas för att efter detta kunna hitta någon fröken som ligger på en lägre nivå änn henne själv, hon har alltså inte lytt Freddans råd att hon ska ge goda råd till sig själv då Axel bara stärker hennes bild om att hon ska ha Anti-Axel tror hon

Det här med att Märta sägs vara på en "högre nivå" irriterar mig mer och mer får jag erkänna. Hon är annorlunda än Axel. Väldigt annorlunda. Men annorlunda behöver inte vara "högre".

Jag tror Axel har större chanser att kunna leva i ett lyckligt förhållande än Märta. Men det är ändå Märta som är avundsvärd och "cool"? Hon är en elak fitta till kvinna.
Citera
2022-05-03, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
Axel är betydligt tryggare i sig själv än Märta skulle jag vilja påstå. Deras olika sätt att uttrycka sig är en klassisk krock mellan en som har självkänsla nog att inte ha behov av att ständigt sätta gränser mot andra, och en som i sin oändliga osäkerhet hugger på allt, sätter upp en sköld mot andra, och letar fel. Märta är i stridsberedskap hela tiden, Axel demonstrerar på alla sätt han kan att han är ofarlig, vill samförstånd och äkta möte.

Fler än jag som ser detta? Som inser att Axel inte ber om ursäkt för sig eller undrar om han får krydda sin mat?
Mja.

På ett sätt tycker jag att Axel delvis illustrerar en typiskt förvirrad modern man: han är totalt undfallande i allt som gäller honom, men samtidigt klampar han brutalt över Märthas gränser på bröllopet - mer än en gång, trots att hon sagt nej! Jag tror verkligen inte att Axel är elak (eller någon rapist), men han är inte särskilt skön eller snäll heller. Snarare agerar han på sina missuppfatttningar om vad som är snällhet. Här skulle det nog behövas ett par dygn i skogen med Bard och Modiri.

Märtha förtjänar cred för att hon faktiskt talar ärligt, men ändå vänligt, till Axel om hur hon upplever honom (och vi ska komma ihåg att Märtha faktiskt sett mycket mer av Axel än vad vi har). Axel kommer nog aldrig få en tjej som Märtha (och jag tror inte att han vill det heller), men här kan han ha struck gold: i Märtha har han en potentiell tjejkompis som kan se Axel för vad han är och dessutom vågar säga det, samtidigt som hon faktiskt bryr sig om honom. Jag hoppas att Axel vårdar relationen, för det kan verkligen hjälpa honom genom livet!

För övrigt tror jag att Märtha har norra Europas största buske. Bara en känsla jag får...
Citera
2022-05-03, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Märtha verkar vara en sådan som SÄGER att hon vill ha en lugn snäll kille men egentligen attraheras av mer alfa.
I hennes bristande förmåga att förstå män så har hon inte förstått att de tryggaste alfahannarna behöver inte hävda sin manlighet hela tiden.

Axel är ju dock direkt feminin.

Dom två kommer aldrig bli ett par.

Inte minst för att Märtha nu försöker rädda sitt eget varumärke genom att förstora upp hela situationen på bröllopsnatten. Det är fullt rimligt att han vill krama sin fru på bröllopsnatten. Det orimliga är att INTE vilja det. Då får hon isf säga det tydligt.
”Sorry men jag behöver vänta lite med det fysiska, det får komma senare”. Världens lättaste sak.

Hon fattar att hon kommer framstå som en skitperson som tar upp en plats i programmet och vill lägga över skulden på Axel som kommer ta på sig allt (precis som han gjorde). Klassiskt exempel av att kasta någon under bussen. Axel må vara beta as fuck men han har inte gjort en promille fel på bröllopsnatten med kramarna där. Vuxna människor får reda sig själva.

Detta är ett lågvattenmärke för programmet.

Ja nu är det artiklar i kvällspressen om att Axel uppfört sig "problematiskt" på bröllopsnatten och att man i ljuset av det bättre förstår Märtas iskyla. Det är ju så sjukt taskigt och det sista Axel behövde att som beta-feminist bli anklagad för semivåldtäkt i riksmedia. Han fick antagligen göra våld på sig själv för att våga närma sig isdrottningen på bröllopsnatten och så blir det så här.

Visst är det viktigt med samtycke, men vad fan. Det var ju en bröllopsnatt och förväntningarna är väl lite att de ska testköra varandra lite. Alla par som det blir nåt med har ju sex på bröllopsnatten. Det vet Axel också om.
Citera
2022-05-03, 09:34
Medlem
Efter gårdagens avsnitt har man lite mer förståelse för Märta, men tycker ändå att hon är oskön.men om Axel vårdar kompis relationen kan hon nog vara en bra vän till honom, som ngn annan skrev. han är en sån tönt. Identitetslös på ngt sätt.

I övrigt reagerade jag på att alla är fulare nu, efter bröllopet.loiuse tex ser ju helt annorlunda ut. Kemin Louise och Jonas börjar kännas lite weird
Citera
2022-05-03, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnarlyknots
Kemin Louise och Jonas börjar kännas lite weird

Tror att det är redigeringen. J & L stod inte för nåt drama nu men nåt kommer säkert upp framöver. Dramavändningar och diskussionsunderlag för denna tråd är sannolikt utportionerat över säsongen; tittarsiffror är allt även för public service.
Citera
2022-05-03, 10:06
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
Axel är betydligt tryggare i sig själv än Märta skulle jag vilja påstå. Deras olika sätt att uttrycka sig är en klassisk krock mellan en som har självkänsla nog att inte ha behov av att ständigt sätta gränser mot andra, och en som i sin oändliga osäkerhet hugger på allt, sätter upp en sköld mot andra, och letar fel. Märta är i stridsberedskap hela tiden, Axel demonstrerar på alla sätt han kan att han är ofarlig, vill samförstånd och äkta möte.

Fler än jag som ser detta? Som inser att Axel inte ber om ursäkt för sig eller undrar om han får krydda sin mat?
Citat:
Ursprungligen postat av Skurhinken
Jag håller med. Ser stora likheter mellan henne och Susanna som var med förra året. Ett ständigt hackande på partnern.

Två par med två osäkra kvinnor och två trygga män..

Axel är inte en trygg man.
Som sagts tidigare i tråden, tror inte att han själv vet vem han är (även om han själv hävdar det).
"Självsäker i att vara omanlig" som han själv säger. Herregud...
Han är en tragisk man av sin tid. Stympad och kastrerad av sina vänsterfeministvänner.
Resultatet blir därefter. En man som ber om ursäkt för sin existens.
Oavsett denna tragedi så är det inte kört för Axel. Han kan hitta en tjej på sin nivå, som passar honom bättre. Denna matchning är enbart sadistisk mot båda parter.

Jag ser inte heller Märtha som trygg och självsäker. Hon har ju även sagt att hon behöver hitta sig själv. Tror även att hon har en stor inre konflikt gällande hur hon bör vara, vad hon bör attraheras av osv kontra vad hon egentligen dras till. Tror även det kan finnas en klasskonflikt i grunden som hon rebellar mot.
Citera
2022-05-03, 10:19
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skurhinken
Jag håller med. Ser stora likheter mellan henne och Susanna som var med förra året. Ett ständigt hackande på partnern.

Två par med två osäkra kvinnor och två trygga män..
Ja. Jag tycker folk fokuserar fel. Inget fel på Axel som person. Han är jordnära och trygg i sig själv snarare. Men han är oerfaren när det gäller relationer med kvinnor. Inte konstigare än så. Märtha är en idiot bara som försöker hacka på honom. Har hon inte gjort det tillräckligt med att dissa honom innan? Fine..Ingen tvingar henne att vara attraherad av Axel men hon kan väl åtminstone bete sig som folk under den här tiden dom ändå ska ha ihop. Snarare är det ett tecken på att hon är osäker på sig själv.
Citera
2022-05-03, 10:39
Medlem
Durochmolls avatar
Problemet med Märtha är nog snarare att hon har väldigt svårt att passa ihop med någon i en parrelation. Är mannen för snäll kör hon över honom, men jag tror inte alls på teorin om att hon skulle funka tillsamman med en ”alfahanne”. Märtha och en självsäker man skulle bara bli en repris på Susanna och Johan från förra säsongen, hon skulle reta sig på det också, att de inte delar samma värderingar osv.
Citera
2022-05-03, 11:32
Medlem
Skämskudde har fått en ny innebörd! Jag antar dock att det blir en enorm plot twist och Märta och Axel väljer att stanna tillsammans, annars förstår jag inte varför man inte bara ”skippat” dem och kört material från de andra tre paren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in