2022-05-02, 21:56
Avstängd
Vågar Ryssland mobilisera mot Ukraina - Ryssland har jättegränser att försvara o
många länder är förbannade o andra som är vilkande vill ha hämnd.

Jättechans att sänka detta land en gång för alla o dela upp dess tillgångar.

Tyskland paxar gasen o Sverige oljan o Finland elen.
Citera
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Tvåhundra ukrainska operatörer har utbildats hittills enligt Pentagon. Dessa får väl sedan sprida vidare sina kunskaper till sina medkombattanter.

https://twitter.com/JackDetsch/status/1521176511595884545

Själv funderar jag på hur enkelt det är att hålla ihop en så bred uppsättning militärmateriel som Ukraina får nu, det måste vara en salig blandning av vapen och fordon från olika länder och årtionden. Men men, om livet hänger på det så får man det nog att fungera.

De är "fast learners" och väldigt motiverade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Vi behöver inte oroa oss:

"More than 170 Ukrainian military soldiers have been trained at more than one location on the M777, and there’s another 50 plus that are scheduled to graduate today, so when they do graduate today — in fact they may have already graduated today — that puts us up over 200 Ukrainian artillerymen trained on the M777,” the official said."

Undrade just, för tyckte de såg primitiva ut t o m jämfört med våra gamla 77b. Men då kanske de kan vara en bra start då. Kanske är lika de de redan har dessutom. Tar mindre plats i flygplan också.
Senast redigerad av YBB641 2022-05-02 kl. 22:01.
Citera
2022-05-02, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Märkligt med Putin trollen här. En del har lång historik här. Verkar där ganska normala. Knarkar lite, tatuerar sig etc. Och så blir dom Putin slavar. Utan att innan visat något som helst politiskt intresse.
Dom är inlästa på samma sätt.

F.ö. ser jag fram emot 9 maj. Då kommer Putin att behöva sätta ned foten.
Han är lite svår att predicera. Hade han varit förnuftig hade han blåst av skiten då.
Men befarar att han tar det ett steg till och trappar upp med mobilisering och fullt ös mot Ukraina.

En del putintroll triggas igång av att USA har startat krig. De skiter alltså i ryssen och putin och är egentligen anti-usa och är arga/rädda för att USA återigen har provocerat fram ett krig och denna gången kanske ett kärnvapenkrig.

Så tänker jag när jag ser de skriver sina putintroll-texter och rädslan kommer mycket då från insikten att kärnvapenhotet är som allra störst ifall putin och hans maktelit förlorar sin position/kriget.
Citera
2022-05-02, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Det är en rätt vettig taktik att "tvinga" ens motpart att flytta trupper till X område/flank för att på så sätt låsa upp moståndarens trupper till man antingen lyckas att flankera eller anfalla på andra områden.

Jo, problemet är att ryssland inte gjorde något vettigt, att inte inta mariopoul och att avancera 100-200km in i landet från från krimhållet är inte strategiskt signifikant, eventuellt kan man se det som delmål om man skurit av donbassregionen, eller uppnåt något annat vettigt ta odessa och hela kusten.

nu lyckades man bara orsaka allvarliga förluster för sina "bästa" (på pappret) förband , bla 90th Guards Tank Division och (VDV) 331st regiment,

men visst lite folkmord och terror genomförde man, men det räknas inte som "militära framgångar" även om Putins plan att denazificera ukraina inbegriper civila och barn.....
Citera
2022-05-02, 21:59
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Folkmördarna fortsätter på inslaget spår.https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina
"Odessa utsatt för raketattack.”Dessa avskum agerar som terrorister och vi har bara ett svar. Vi kommer att förgöra dem tills det inte finns en enda levande ockupant kvar på ukrainsk mark”, säger överste Maksym Marchenko.Infrastruktur och en religiös byggnad ska ha träffats. I byggnaden befann sig fem personer. En 15-årig pojke uppges ha dött och ytterligare ett barn vårdas på sjukhus".

Ett 13-årigt barn dog också! https://liveuamap.com/en/2022/2-may-13yo-child-killed-17yo-girl-wounded-among-casualties
Citera
2022-05-02, 22:00
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Glöm inte vad Goebbels vrålade innan Totaler Krieg!
- Die Juden! Die Juden!
Visst känns det bekant?

Lite förnedrande att redan vara fem år framåt på tyskarnas tidslinje som Putin följer noggrant och metodiskt. När Goebbels förklarade totalt krig hade Tyskland redan varit i krig med världens största militärmakter ett antal år och började se en kapprustning som inte gagnade tyskarna. Putin har kört fast på ukrainska potatisåkrar efter ett par månader och måste förklara totalt krig.
Citera
2022-05-02, 22:01
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Det kommer att ta lång tid för Ukraina att kunna återhämta sig, om alla stridbara män dör.

Ryssland har agerat med en relativt begränsad styrka 150.000 - 200.000 soldater. Ukraina hade ca 300.000 inklusive diverse miliser och har mobiliserat ytterligare ca en miljon. Det är de som strider i Ukraina just nu.

Och visst verkar det på internet som att Ryssland har absolut flest offer, men jag tror inte att det är sanningen efteråt när man konstaterar hur många män som inte kommer tillbaka från slagfälten.

Ukriana kommer återhämta sig med rekordfart så fort krigets är slut. Värre är det nog för Ryssland som tappar allt stöd från väst och landet töms på de dugliga med hjärnan i behåll. Ryssland fortsätter och vara Paria i 15-20 år efter krigets slut. Framtiden är verkligen ljus för Ryssland
Citera
2022-05-02, 22:03
Medlem
[quote=idontknowmyself|80102472] De skiter alltså i ryssen och putin och är egentligen anti-usa och är arga/rädda för att USA återigen har provocerat fram ett krig och denna gången kanske ett kärnvapenkrig.[/.QUOTE]
Ja USA spelar ett mycket farligt dubbel eller ska vi säga trippelspel? Finns ingen tvekan om att USA helt har tappat det när de istället för att främja fred gör allt för att initiera och eskalera våldsanvändning…
Citera
2022-05-02, 22:03
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
En del putintroll triggas igång av att USA har startat krig. De skiter alltså i ryssen och putin och är egentligen anti-usa och är arga/rädda för att USA återigen har provocerat fram ett krig och denna gången kanske ett kärnvapenkrig.

Så tänker jag när jag ser de skriver sina putintroll-texter och rädslan kommer mycket då från insikten att kärnvapenhotet är som allra störst ifall putin och hans maktelit förlorar sin position/kriget.

De flesta är nog nyttiga idioter som inte kan 1:a och 2:a världskrigets historia. De har aldrig gjort någon värnplikt eller hanterat vapen eller folk i nöd.

De har bara valt att inta en ”tvärtemot” inställning till kriget. De tycker tvärtom kring det mesta bara för att de lever i en bubbla, ett skyddat Svensson-liv.

Sen finns det garanterat de som är avlönade på ett eller annat sätt. SÄPO och Must har varnat om ryska påverkanskampanjer i Sverige.
Citera
2022-05-02, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ändå väljer de flesta som flyr Ukraina att ta sig till Polen och inte Ryssland. Undrar varför🤔
Vad har det att göra med människor som behövde in inkomst för att överleva före kriget? För övrigt var och är det också en hel del som jobbade i Polen. Sen är det ju så att inte alla Ukrianare hatar Ryssland men det kanske kommer som en överaskning för dig.
Citera
2022-05-02, 22:05
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Här är vi helt överens, inte minst med stökigheten. Och jag tror amerikanerna tar chansen att "nudga" dessa processer när de får chansen. De har ingen absolut kontroll och det förstår de; de köper en "vinstlott". I detta fallet lyckades det. Det provocerande ur mitt perspektiv är att det var verkligen anti-demokratiskt i detta fall. Dessutom är de "wreckless". De vet inte hur stökiga processer slutar, men de har inget emot nedsidan, totalt kaos i Ukraina. Samma problem som kommunistiska revolutionärer f ö. De tar inte ansvar för att det kan sluta med svält och allsköns kaos.

Det är väl helt naturligt om länder, USA i det här fallet, "nudgar" utvecklingen i en riktning som de tycker är önskvärd. Man skulle till och med kunna kalla det självklart. Men ingenting talar för att USA har haft någon ledande roll i händelserna i Ukraina. Ukraina (och i mindre grad Ryssland) är väldigt perifert för USA. Det är ett betydligt högre prioriterat problem i EU, som följaktligen också har varit mer insyltade i det.

För övrigt överdriver du vad du kallar nedsidan kraftigt. Ukraina har haft en relativt god utveckling sedan 2014, om man bortser från Krim och Donbas som rätteligen bör betraktas som problem utanför Ukraina. Ekonomiskt har utvecklingen varit helt hygglig (hjälpt av samarbetsavtalet med EU) och politiskt har det varit förvånansvärt stabilt med ordnade maktskiften och nu senast en populist som president, vad kan vara mer demokratiskt än det liksom? Jämfört med Ukrainas politiska förhållanden före 2014 (lönnmord, valfusk och till och med en revolution 2005) så måste det betraktas som oerhört stabilt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ariskaprinsessan
Du har en poäng och jag resonerade precis som dig tidigare i livet. Jag fick dock problem med att hålla den intellektuella linjen när "konspirations-teori" efter "konspirations-teori" i efterhand visat sig stämma. Det gäller bara att veta hur man ska skilja agnarna från vetet.

Jag är övertygad om att USA både vill och behöver det här kriget. Sen om Putin är med på det eller ej låter jag vara osagt.

Det finns en selektiv skevhet i att de konspirationsteorier man minns i efterhand är de som råkade stämma. Det var till exempel länge sedan jag hörde någon tjata om chemtrails nu.

Sedan är det förstås alltid en viss mängd knäppheter som till slut slår in. Och det är ju det som är så fascinerande med att studera verkligheten. Den är oberäknelig och ibland överraskar den. Hade allting alltid varit förutsägbart hade vi lika gärna kunnat låta någon Davos-man sköta allt.

Jag ser inte varför USA skulle behöva det här kriget. De är ju dessutom bara inblandade lite på ett hörn, det är i grund och botten ett väldigt europeiskt krig. Framförallt ser jag inga som helst tecken på att de ville det här kriget. Väldigt mycket tvärtom faktiskt. Vilket bevisas enkelt av det faktum att de trumpetade ut det här kriget långt innan det började. I flera månader trumpetade de amerikanska säkerhetstjänsterna ut att Putin skulle invadera Ukraina. Och det lät bara mer och mer desperat ju mer de tjatade om det. När de till slut sa att invasionen skulle börja inom en vecka så kunde man inte låta bli att skämmas för dem. Det vill säga enda tills Putin faktiskt tillkännagav invasionen efter just en vecka. Det hela var så dumt så det inte gärna kan ha varit fejkat. Amerikanerna kände alltså till hela Rysslands krigsplanering och de basunerade ut vad de visste för hela världen att ta del av. Och trots detta så beslutade Putin att ändå gå vidare med invasionsplanerna. Fullständigt vansinnigt beteende. Vilket de ryska förlusterna i Ukraina mer än väl bevisar. Den enda möjligheten att allt detta har varit iscensatt av amerikanerna är om Putin är en hårt styrd amerikansk agent. Och det är ärligt talat inte särskilt troligt. Betydligt troligare då att världen verkligen är sådär oberäkneligt stökig så att man faktiskt inte vet vad som kommer att hända i nästa ögonblick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in