2022-05-02, 21:48
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Det är ju en sak att hjälpa till med vapensystem som är relativt enkla att lära sig (tex p-skotten), men ett helt howitzersystem är ju väldigt avancerat system och ifall man inte har ett liknande själv (som jag uppfattar det som att Ukraina inte har) så är det ett hinder. Det är väl inget som man lär sig på en kvart tänker jag. Så någon form av utbildning på nya system måste ju ske innan de kan sättas in i strid.
Allt annat än avancerat om det som i detta fallet är icke mobilt.Det enda avancerade med ett towed system är möjligheten att kommunicera och förstå kordinater.Allt annat är givet oavsett variant.Load,lock,fire
Citera
2022-05-02, 21:48
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Det är ju en sak att hjälpa till med vapensystem som är relativt enkla att lära sig (tex p-skotten), men ett helt howitzersystem är ju väldigt avancerat system och ifall man inte har ett liknande själv (som jag uppfattar det som att Ukraina inte har) så är det ett hinder. Det är väl inget som man lär sig på en kvart tänker jag. Så någon form av utbildning på nya system måste ju ske innan de kan sättas in i strid.

Tvåhundra ukrainska operatörer har utbildats hittills enligt Pentagon. Dessa får väl sedan sprida vidare sina kunskaper till sina medkombattanter.

https://twitter.com/JackDetsch/status/1521176511595884545

Själv funderar jag på hur enkelt det är att hålla ihop en så bred uppsättning militärmateriel som Ukraina får nu, det måste vara en salig blandning av vapen och fordon från olika länder och årtionden. Men men, om livet hänger på det så får man det nog att fungera.
Citera
2022-05-02, 21:49
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:

Vi behöver inte oroa oss:

"More than 170 Ukrainian military soldiers have been trained at more than one location on the M777, and there’s another 50 plus that are scheduled to graduate today, so when they do graduate today — in fact they may have already graduated today — that puts us up over 200 Ukrainian artillerymen trained on the M777,” the official said."
Citera
2022-05-02, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Nej båda behöver olja.
Och väldigt många oligarker både i Ryssland Ukraina och USA råkar vara judar…
Citera
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
USA vill få till ett vapenstillestånd typ Korea. Sedan kan de hjälpa till att bygga upp den nya Järnridån även om
En hel del av Ukraina finns i ryska händer. Fred blir det inte om inte ryssen erövrar hela Ukraina.
Gissa vilken del som blir ett Nordkorea.

Håller med. Det är USAs war goal (och nice-to-have goal är att ryssarna retirerar till 2013 års gräns, då sluts nog fred, skulle kunna hända om Putin dör t ex). Ryssland kan inte erövra hela Ukraina, och vill det inte heller. Det skulle bli ett evigt gerillakrig.
Citera
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Glöm inte vad Goebbels vrålade innan Totaler Krieg!
- Die Juden! Die Juden!
Visst känns det bekant?

Ha, ha. Kan se Lavrov framför mig. "Vill ni ha totalt krig? Ja ni vill ha totalt krig"
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Citat:

Ukrainsk soldater varit i Tyskland och har nu 200-250 färdig utbildade soldater på de nya systemen. De i sin tur lär resten av trupperna. Det kommer gå undan det är ju inte direkt så att artilleri soldaterna ska lära sig flyga helikopter utan artilleri kan de redan man får lära sig de systemspecifika delarna .
Citera
2022-05-02, 21:52
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moment42
Allt annat än avancerat om det som i detta fallet är icke mobilt.Det enda avancerade med ett towed system är möjligheten att kommunicera och förstå kordinater.Allt annat är givet oavsett variant.Load,lock,fire

Men allt är lugnt, de har fått utbildning på systemet.

170 redan färdiga plus 50 till idag borde räcka till en början.

Citat:
– Över 170 ukrainska militärer har tränats för att använda M777 och ytterligare 50 blir klara idag, säger en försvarstjänsteman till CNN.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina
Citera
2022-05-02, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
I kriget mot Ryssland dör ingen i onödan, men det är du troligen för dum för att begripa.

Och på tal om noll koll så är det ju Kreml som har dragit igång världshistoriens mest förvirrade militära operation.

Flaggskeppet Moskva lät ryssarna gå till botten, så kom inte och snacka om noll koll.

Ingen bryr sig om statistik när Ukraina är befriat.

Det kommer att ta lång tid för Ukraina att kunna återhämta sig, om alla stridbara män dör.

Ryssland har agerat med en relativt begränsad styrka 150.000 - 200.000 soldater. Ukraina hade ca 300.000 inklusive diverse miliser och har mobiliserat ytterligare ca en miljon. Det är de som strider i Ukraina just nu.

Och visst verkar det på internet som att Ryssland har absolut flest offer, men jag tror inte att det är sanningen efteråt när man konstaterar hur många män som inte kommer tillbaka från slagfälten.
Citera
2022-05-02, 21:54
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Snacka o m hjärnspöken och att du ser alla som har avvikande åsikter än dig som ryssar!Synkat propagandan? Det är ingen propaganda. Det är fakta! Folk har redan dött av arsanktionerna och fler kommer dö i alla möjliga länder, på grund av saknade delar, brist på viktiga mediciner och viktiga kemikalier, självmord på grund av ekonomisk ruin etc. etc. Och blir det revolution i mellanöster på grunf av höjda matpriser spå kommer troligtvis väldigt många dö…
Märkligt med Putin trollen här. En del har lång historik här. Verkar där ganska normala. Knarkar lite, tatuerar sig etc. Och så blir dom Putin slavar. Utan att innan visat något som helst politiskt intresse.
Dom är inlästa på samma sätt.

F.ö. ser jag fram emot 9 maj. Då kommer Putin att behöva sätta ned foten.
Han är lite svår att predicera. Hade han varit förnuftig hade han blåst av skiten då.
Men befarar att han tar det ett steg till och trappar upp med mobilisering och fullt ös mot Ukraina.
Citera
2022-05-02, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Later
Sanktioner skulle ju bara göra er starkare hette det!
Er? Skärp dig alla är inte ryssar bara för att man inte fastnat i er vinklade agenda…
Citera
2022-05-02, 21:55
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men allt är lugnt, de har fått utbildning på systemet.

170 redan färdiga plus 50 till idag borde räcka till en början.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina
Jo,jag vet.Off for a slow start,ending in a wonderful ENLIGHTMENT of the chewers
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in