2022-05-02, 21:12
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esterimelda
Du verkar vara på g Kan du också kalkylera hur många liv som sparats utan Rysslands invasion?

Det är tyvärr en funktion av hur mycket väst-vapen som väller in. Jag tror också tyvärr att väst vill kriga i flera år. 200,000-300,000 liv kanske, inklusive ryska civila som dör av sanktioner? Väldigt hög error of margin.
Citera
2022-05-02, 21:14
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan handla om en skenmanöver i syfte att vilseleda.

Att kalla in reserver kommer sannolikt att ställa till det ännu mer för de generaler som fortfarande är i stridbart skick.

Att få en samling soldater på halsen som inte har hållit i ett vapen på åratal och inte har övat strid blir en belastning.

Rätt åt packet.

Undrar hur en krigsmobilisering skulle tas emot av allmänheten och de som kallas in? Nu har propagandan låtit påskina att det rör sig om en mindre militär operation. Helt plötsligt är det ett krig det handlar om vilket man riskerat 15 år i finkan för att säga.

Om jag var i reserven skulle jag ta ett tält och spritkök under armen och bege mig till Sibirien.
Citera
2022-05-02, 21:19
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är tyvärr en funktion av hur mycket väst-vapen som väller in. Jag tror också tyvärr att väst vill kriga i flera år. 200,000-300,000 liv kanske, inklusive ryska civila som dör av sanktioner? Väldigt hög error of margin.
Så dina statistiska bedömningar utgjordes utav hur mycket väst-vapen som väller in??Serverade de exakta procentsatser för kalkyler med en litne post-it på varje leverans?Jag som nästan trodde att du hade källforskat dig fram till din analys.10% utav 20% blir 2% utav summan som kunde varit om bara inte fluktration gjorde att de hemska nazisterna i Ukraina hela tiden förändrade det statiska.Nu jävlas de med siffror också ja....hemska nazzar
Citera
2022-05-02, 21:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Undrar hur en krigsmobilisering skulle tas emot av allmänheten och de som kallas in? Nu har propagandan låtit påskina att det rör sig om en mindre militär operation. Helt plötsligt är det ett krig det handlar om vilket man riskerat 15 år i finkan för att säga.

Om jag var i reserven skulle jag ta ett tält och spritkök och bege mig till Sibirien.

Jag tänkte samma tanke.

Jag tänker mig att det kanske inte alls är lika populärt bland ryssarna att jaga nazister i utlandet när det blir allmän plikt att göra det.

Lätt att vara kaxig när andra tar i skiten, men när det egna eller anhörigs liv står på spel blir det kanske annat ljud i skällan.
Citera
2022-05-02, 21:20
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moment42
Om de genomför allmän mobilisering,så kommer större delen av de mobiliserade styrkorna bestå utan värnpliktiga,civilister md en "repövning" i bagaget,samt ett stort antal från nationellt civilförsvar.Detta vore det absolut bästa som hänt sedan 1991.Väldigt kontraproduktivt drag om man ser till hur sårbar propagandan helt plötsligt skulle bli.Inte bara sårbar,utan totalt bortslösad och med en inbjudan till gemene man att smaka lite på sanningen.Sanningen är och har alltid varit Rysslands värsta fiende,så troligtvis inte nej.Men vi vet ju inte om dumheten kan nå nya höjder,nej

Därutöver lär det ju driva på problemen i ekonomin ytterligare om man mobiliserar en del av arbetskraften, beroende på hur många man kallar in då förstås.

Dock funderar jag lite på om Ryssland kan dra in någon av sina allierade i ODKB om de öppet förklarar krig mot Ukraina. Nu är det väl inte direkt den mest imponerande samlingen som ingår där, men en krigsdeklaration kanske hade kunnat tvinga in Vitryssland åtminstone.
Citera
2022-05-02, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc

Om jag var i reserven skulle jag ta ett tält och spritkök under armen och bege mig till Sibirien.

Eller så kunde du ha gått med i den bataljon av ryssar och vitryssar som strider med Ukraina mot Ryssland.

https://www.unilad.co.uk/news/battalion-for-russians-who-fight-against-putin-20220409
Citera
2022-05-02, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor

Nej det är en funktion av hur länge ryssen envisas med att hänga hos grannen istället för att inse att festen är slut och gå hem.

Du vet, om ditt hem blir ockuperat och polisen kommer och hjälper dig så skyller man inte på polisen för att våldgästarna skadas/dödas när de avvisas.
Citera
2022-05-02, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Det bor flera miljoner ukrainare i Ryssland. De reser såklart obehindrat i Ryssland och det vi nu ser lär bara vara början. Uppenbarligen har de aktiva specialenheter som har fått order om att slå mot både vapenindustri och infrastruktur.

Va, har dom tagit bort inrikespassen i Ryssland. Dom inför Putin snart igen om det blir för mycket oro i leden.
Citera
2022-05-02, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Så det var därför ryssarna hade 17 brigader i anslutning till Norra/Västra Ukraina mot Ukrainas 7 birgader i Norra/Västra per den 23 mars. Vilket genidrag

Och längst ned står det
Källa Russia Today

Intressant text och inte lika blint prorysk som andra.

Det den omstridde scott av ritter gör är smart.

Han började texten med att skriva att det inte gick fantastiskt för Ryssland i början och att Ukraina stred bra och var organiserade proxy nato beväpnade.

Sedan kommer hammaren och sickeln..
Det är bara prorysk propaganda om hur kiev var en avledningsvmanöver och ukrainska styrkor stannar kvar där i evighet utan offensiv tillbaka (bucha)

mariupol hade man enkelt låst in alla dessa krigare i stålverken och där kan de gott sitta kriget ut.

Men ryssarna stormade ju tunnlarna, trots att man nått målet?!

Och det avslutas med att ryssarna nu kör katt och råtta. Artilleri tills inget är kvar och sedan rensa. (Så dras den gamla Slipstenen)

Ryssarna kan vila och attackera som man vill och nöta ut Ukraina , allting är frid och fröjd.

Går att hitta på precis vad som helst för att stödja sitt eget narrativ.

Citat:
It was just a detour, a shortcut
-A shortcut to what?
Mushrooms!

#Det går enligt plan
Citera
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tänkte samma tanke.

Jag tänker mig att det kanske inte alls är lika populärt bland ryssarna att jaga nazister i utlandet när det blir allmän plikt att göra det.

Lätt att vara kaxig när andra tar i skiten, men när det egna eller anhörigs liv står på spel blir det kanske annat ljud i skällan.
Detta resultatet är det givna ja!Men låt oss välkommna mobiliseringen.För all del...Har några spik att dela med mig av om kistorna behöver några fler av de "sista".Med andra ord,omöjligt att så sker
Citera
Medlem
Jirens avatar
Folkmördarna fortsätter på inslaget spår.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina

"Odessa utsatt för raketattack.

”Dessa avskum agerar som terrorister och vi har bara ett svar. Vi kommer att förgöra dem tills det inte finns en enda levande ockupant kvar på ukrainsk mark”, säger överste Maksym Marchenko.

Infrastruktur och en religiös byggnad ska ha träffats. I byggnaden befann sig fem personer. En 15-årig pojke uppges ha dött och ytterligare ett barn vårdas på sjukhus".
Citera
2022-05-02, 21:27
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Om det stämmer är jag förvånad över ryssens oförmåga att slå ut försörjningslinjerna. Är de verkligen så dåliga? Borde vara sitting ducks när de rullar de 100-tals mil de behöver färdas för att ta sig fram till fronten.

Är inte säker på att de är så duktiga på rörliga mål. Bostadshus och flygplatser verkar de träffa om de får några försök. Sedan har de som sagts inte kontroll på luftrummet. Vi vet att Ukraina har luftvärn i form av S300 och Starstreak Bygger man systematiskt kan man åstadkomma mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in