2022-05-10, 10:50
Moderator
-Info-s avatar
Striderna i Mariupol fortsätter:

Citat:
Meanwhile, the defenders of Mariupol continue to fulfill their mission and are hunting for the fascist army. The patriots and freedom fighters.

https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1523941279608020994

Och vi pratar alltså om gatustrider på marknivå. Inte i källargångar.

Vid Twitter-inlägget finns en video som visar en del av gatustriderna.
Citera
2022-05-10, 10:52
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Ja och det som blir kvar av Ukraina blir till ett slavläger för att betala av på lånen. För dem som som vill slava alltså. Resten sticker därifrån. Att inte ha råd att kriga, att pengarna tar slut, är också att förlora konflikten. Men det är klart, med "lend lease", kan man skuldsätta flera generationer framåt. Varför inte bara ta en förlust istället för att ta en än större för flera generationer?

Fan vilket korkat inlägg. ”Varför inte bara ta en förlust istället…” Du är lika körd som ditt nick. Bättre att bli utplånad istället för att överleva i skuld, eller hur?
Skulden kommer dessutom fixas av EU och USA och Ukraina kommer blomstra som en del av västs ekonomi.
Men du tycker väl att Nordkorea 2.0 är att föredra.
Citera
2022-05-10, 10:52
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Putin är inte min hjälte. Men jag konstaterar faktum att Zelensky offrade sitt land och sitt folk i ett krig han inte kunde vinna.

Jo, han både kan och måste vinna. Annars så kommer Putler att utrota nästan alla ukrainare. Han försöker det redan, men den militära, teknologiska och ekonomiska kostnaden för Ryssland blir allt större.

Allt, internationellt erkänt ukrainskt territorium måste återtas, ukraina måste bli en integrerad del av väst och den ryska cancersvulsten måste falla samman i småstater. Allt annat är ett nederlag. Men denna process får inte leda till att onödigt många ukrainare dör. Men man måste strida smart och bygga upp sin styrka succesivt och försöka skydda civilbefolkningen mot ryska attacker så mycket som man kan.
Citera
2022-05-10, 10:55
Medlem
Citat:
Putin är inte min hjälte. Men jag konstaterar faktum att Zelensky offrade sitt land och sitt folk i ett krig han inte kunde vinna.

Så Ukraina har förlorat kriget?
Citera
2022-05-10, 10:56
Medlem
Antivaxxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Och Ukraina blir USAs starkaste fäste i Europa i framtiden. Inte riktigt den målbild Putin hade.

"Allt går enligt planerna."

De ryska nazisterna misslyckas verkligen med allt de tar sig an.
Citera
2022-05-10, 10:57
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Mariupol, Berdyansk, Kherson. Och nu senast fästet Propasnaya. Omringning på god väg i sydost.

Jag vill bara upprepa att jag personligen inte hejar på någon i detta vansinne, utan önskar ett slut på dödandet. Och för varje dag som går försämras Ukrainas förhandlingsläge. Så ser jag det och det förefaller uppenbart.

Vänta nu du har pratat om den omringningen i drygt två månader.

2/3-22

"Visst. Säkert. Ryssarna är på god väg att inringa en mycket stor del av den Ukrainska armén som är förlagd i syd-öst, kanske en så stor del som en tredjedel av Ukrainas soldater. Dessutom så är Kiev omringad. Ett par dygn, kanske en vecka, till kapitulation"

Exakt när kommer denna omringning du pratar om och när ska Kiev kapitulera?

4/3-22

"Antagligen kommer Ryssarna att ta hela sydkusten samt gränsområdet mot Moldavien. De kommer dessutom antagligen att ockupera hela området öster om Dnjepr och då samtidigt ringa in en stor del av de ukrainska stridskrafterna som finns i de östra delarna. Därutöver inringa Kiev. När detta är klart och Ukraina kapitulerat är det dags för förhandlingar"

Tror du fortfarande på dina egna profetior?
Citera
2022-05-10, 10:58
Medlem
Ukraina sänker ytterligare två båtar för RySSen.

https://youtu.be/xskwFTwZQeM
Citera
2022-05-10, 10:59
Medlem
Citat:
Ja och det som blir kvar av Ukraina blir till ett slavläger för att betala av på lånen. För dem som som vill slava alltså. Resten sticker därifrån. Att inte ha råd att kriga, att pengarna tar slut, är också att förlora konflikten. Men det är klart, med "lend lease", kan man skuldsätta flera generationer framåt. Varför inte bara ta en förlust istället för att ta en än större för flera generationer?

Det är inte rimligt faktiskt att Ukraina själva ska bekosta kriget. Detta är ett proxykrig mellan västvärlden och Ryssland. Två vitt skilda ideologier som möts på slagfältet och det är ukrainarna som gör jobbet åt oss.

Rimligt vore att väst pröjsar och är tacksamma att Ukraina maler ner Rysslands armé.
Citera
2022-05-10, 10:59
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Var det Zelensky och Ukraina som anföll Ryssland?
Citera
2022-05-10, 11:02
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Fan vilket korkat inlägg. ”Varför inte bara ta en förlust istället…” Du är lika körd som ditt nick. Bättre att bli utplånad istället för att överleva i skuld, eller hur?
Skulden kommer dessutom fixas av EU och USA och Ukraina kommer blomstra som en del av västs ekonomi.
Men du tycker väl att Nordkorea 2.0 är att föredra.

Det uppenbara: Varför inte, helt enkelt, göra upp med Ryssland före kriget utifrån de styrkeförhållanden som råder?

Gå med på Rysslands krav och därmed slippa en massa döda och stor skuldsättning. Samtidigt som Ukraina undvikit att dra på övriga västländer en massa bekymmer.
Citera
2022-05-10, 11:04
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:

Ingen fara - det blir "lilla sovjet" som får betala Ukrainas skulder & återuppbyggnad när dammet har lagt sig.
Citera
2022-05-10, 11:04
Medlem
OlleLisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Ukraina sänker ytterligare två båtar för RySSen.

https://youtu.be/xskwFTwZQeM

Ytterligare 8 Ukrainska flygplan och 10 helikoptrar nedskjutna

https://i.ibb.co/9hGRvCM/09-05.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in