2022-05-02, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErisFnord
Jag gillade konspirationer men nu har dom börjat balla ur en del. Bevis pekar mer på motsatsen. Cambridge analytica osv...

XR vill att vi ska följa Parisavtalet alltså sluta med fossilt. 8 miljoner skulle undvika att dö av föroreningar varje år bla... bra grej.

Märks att du gillar konspirationsteorier 🤣🤣
Citera
2022-05-02, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Jag har faktiskt googlat lite vid tidigare tillfälle, i samband med att SVT hade ett inslag om kraftig ökning av temperatur/CO2 på jorden. Det var många år sedan, så jag minns inte i detalj. De medverkande var förbryllade och verkade helt ovetande om vad som hade påverkat denna kraftiga ökning sedan ca: 1950 och framåt. Det kan ha varit på Vetenskapens värld, men jag minns inte exakt.

Jag gjorde en snabb sökning på befolkningsökning, och se på tusan, kurvan jag fick fram var mycket lik den jag såg på tv. Nästan identisk karaktär skulle jag säga. Det var HELT uppenbart.
Dessutom stämde tidsintervallen i skalan.
Vilken skräll eller slump. Beroende på politisk inriktning kan detta troligen tolkas något olika.

Ja, den följer också C02 kurvan. Befolkningsökning är inte vårt största problem.
Citera
2022-05-02, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elcielo
Hur ser du på att man sen 70 talet (FN) har påstått att "om 10 år är det för sent!" Sen Al Gore påstå att "isarna har smällt 2013" och nu senare Greta säga att "om 12 år är det för sent!"
Tycker du inte att det underminerar hela "kliiimaaaat kriiiisen" ?

Har dom bara haft fel? Ljuger dom?

Det handlar nog mer o att vi har kort tid att agera. Nu börjar det krävas dramatiska insatser för att försöka begränsa C02 utsläppen och temperaturökningen. OM vi börjat ställa om på 70 hade vi kunnat göra det långsamt och stadigt. Men tacka oljebolag och liknande som pumpade in miljarder i disinfo kampanjer för att så tvivel i det forskarna försökte förmedla.
Citera
2022-05-02, 20:38
Medlem
Citat:
Sen när du säger att 90% av media är "höger" så finns det VÄLDIGT få som kan ta dig seriöst (vilket ingen iofs gör här)

Förklara gärna närmre. Vilka äger och driver de stora mediehusen Sverige?
Citera
2022-05-02, 20:41
Medlem
Medicate mes avatar
Citat:
Ja vi har våra blygsamma krav. När regeringen uppfyllt dem kommer XR upphöra. (typ)

Tack för svar!
Jag tänker att ni behöver gå ut mer om varför ni gör det ni gör och era krav.
Lite som Greenpeace eller nåt sånt, så att infon är lättaste sättet att få utan att man som vanlig person som inte hänger med i allt missar det 🙂
Citera
2022-05-02, 20:41
Medlem
Citat:
Ja, den följer också C02 kurvan. Befolkningsökning är inte vårt största problem.

Ur din organisations perspektiv, vad exakt är vårt största problem? Om du får spåna fritt?

Jag har tre alternativ som rena gissningar.
Om du känner att du vill så kommentera gärna.

1 - fossila bränslen (kol, olja, gas)
2 - skövling av regnskogar (minskat CO2 upptag)
3 - tung industri (kina/asien) på grund av överkonsumption
3b - serverhallar (för att hålla internet levande) som drar enorma mängder konstant energi samt behöver kylning som drar än mer energi
Citera
2022-05-02, 20:45
Medlem
Citat:
Vi får inget betalt alls. Jag tar ledigt från jobbet och förlorar pengar när vi kör aktioner.
Och för er info, de flesta har jobb.

Vi samlar in pengar för att betala de böter vi får.

Anser du att Sverige ska gå före alla andra länder? Även om detta inte betyder någonting i ett globalt perspektiv. I s f varför.

Hur mycket, alltså med hur många procent, anser du att vi svenskar ska minska vår konsumtion?
Citera
2022-05-02, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Jag håller med dig, men tycker nästan hela miljödebatten handlar om att skuldbelägga individen med flygskam etc. ER verkar också vara inne på att det är bilisternas fel. De har antagligen inte hjärnkapacitet till att se hela bilden.

Nej vi vill inte skuldbelägga bilister. Att vi bland annat blockerar vägar är för att vi vill skapa disruption för att skapa debatt kring ett livsviktigt ämne. Och vi vinner ju inget på detta utan vill bara hjälpa till. XR riktar sig mot regeringen, media och alla andra som inte talar klartext kring klimatkrisen.
Citera
2022-05-02, 20:48
Medlem
Citat:
Det handlar nog mer o att vi har kort tid att agera. Nu börjar det krävas dramatiska insatser för att försöka begränsa C02 utsläppen och temperaturökningen. OM vi börjat ställa om på 70 hade vi kunnat göra det långsamt och stadigt. Men tacka oljebolag och liknande som pumpade in miljarder i disinfo kampanjer för att så tvivel i det forskarna försökte förmedla.

Vilka konkreta årgärder föresöår du? Ska dessa vara globala, eller gäller det bara Sverige?
Citera
2022-05-02, 20:55
Medlem
FLManInTheNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Koldioxid har blivit ett laddat ord.
Gasen behövs i fotosyntesen, och i varje kolsyrad dryck/läsk/öl så är det just koldioxid vi släpper ut när vi öppnar kapsylen. Men det har nog dom flesta koll på.

Sen kan man väl nämna att dagens bilar drar mindre bränsle än fordon NÅGONSIN har gjort, med undantag fartyg och tyngre trafik, även om också dom har blivit något bättre. Utsläppen på dagens trafik är även den renare än den NÅGONSIN har varit.
Det borte inte ens aktivister kunna förneka?

Följden av låg bränsleförbrukning blir dock minskad försäljning av bränsle (bensin och diesel) vilket i sin tur innebär minskade inkomster för staten.

Då måste priset upp.
Jag är tyvärr inte helt säker på att det är för miljön, men det låter ju bättre och passar bättre i tiden om man uttrycker det på sånt sätt.

Det är pengar in som är det viktiga. Alltid.
Haha visst ar det ett laddat ord. Ingen annan verkar luras i den man som svenskar etc. Don Quijote.

Inb4 monthly co2 allowance subscription.
Citera
2022-05-02, 20:59
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ja det har vi. Vi vet att vi stör. Men de flesta har förståelse. Vi har mycket att tacka civil olydnad. Det är en integral del av våra demokratier.

Jag tvivlar att de flesta har förståelse. Jag skulle gissa att många som blir stoppade skulle vilja ge er en rejäl bastonad.

Men hur som helst, har du inte funderat på att jobba med aktioner som verkligen kan bära frukt. Mitt förslag till er är att gå ut och demonstrera för kärnkraften. Den allra minst koldioxidutsläppandes kraftkällan. Kämpa för att bevara reaktorerna, för att de som är nedlagda åter ska tas i drift, och för att investera in nya. Där har ni verkligen en sak som kan göra skillnad för miljön!
Citera
2022-05-02, 21:22
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Hur ser du på att man sen 70 talet (FN) har påstått att "om 10 år är det för sent!" Sen Al Gore påstå att "isarna har smällt 2013" och nu senare Greta säga att "om 12 år är det för sent!"
Tycker du inte att det underminerar hela "kliiimaaaat kriiiisen" ?

Har dom bara haft fel? Ljuger dom?
Al Gore sa också att år 2015 skulle inga fossila bränslen finnas kvar....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in